Juwelfilter - när ska man byta filtermaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Juwelfilter - när ska man byta filtermaterial?

    Jag har ett Juwel Lido 120 l med medföljande innerfilter. Jag tycker att filtret gör sitt jobb men har fått en oväntad algillväxt och funderar på om filtret inte fungerar som det ska. Jag har nämligen inte ändrat på något annat i karet.

    Nu till frågan. I manualen till Juwels filter står det att man ska byta filtersvamparna var tredje månad. Ska man verkligen efterfölja det? Jag har alltid trott att man ska mixtra med filtret så lite som möjligt för att nye störa bakteiebalansen. Jag tänkte bara rengöra svamparna om det blir igenkorkat och än så länge är det bra tryck i pumpen.

    Så byta filtermaterial eller inte?
  • Karl Holm
    • November 2011
    • 223

    #2
    Sv: Juwelfilter - när ska man byta filtermaterial?

    Nej, du har trott rätt. Låt filtret vara och krama bara ur det i en hink akvarievatten när det tappar kapacitet.

    Det som kan vara orsaken till algtillväxt, om du inte ändrat något i karet, kan vara för lite gödning eller gamla lysrör. De ska bytas ca en gång om året.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Beror lite på vilket matrial som följde med.

      är det fina kuddar så tycker jag att man kan byta ut dom, en efter en, med 1-2 mån mellanrum, till blå grovporiga kuddar.

      så gjorde jag i mitt 240 liter.....och har nu inte behövt byta eller rengöra filtret på 4 år......




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      Arbetssätt...