Förstor ljusramp. Ett problem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BorderMollie
    • August 2008
    • 5

    Förstor ljusramp. Ett problem?

    Jag har haft ett akvarium ett antal år nu och alltid kört med täckglas och en armatur på. Skulle vilja gå över till en ljusramp, dels för att jag läst att täckglas tar bort mycket av ljuset växter behöver. Men jag vill inte ta bort glaset och behålla armaturen(har haft fiskar på rymmen på det sättet.)

    Har kollar runt men kan inte hitta någon ramp med mina mått ,75x35, de närmaste är antingen 80x35 eller 75x40. Så... de extra fem centimenterna, gör de något (som en springa fiskar kan ta sig igenom?), blir det instabilt?

    Eller är jag kanske helt ute och cyklar och ska behålla täckglasen på.
  • åheim
    • April 2006
    • 13144

    #2
    Du menar en heltäckande ramp antar jag... Den måste passa precis, är den för stor kommer det droppa kondensvatten på golvet, den har droppkanter inuti och de får inte hamna utanför akvariet! Om du ser till att hålla täckglasen rena och belysningen så nära som möjligt så ska det nog inte vara några problem. En möjlighet annars är att använda 2 täckglas med en glipa emellan på längden där du lägger armaturen (förutsatt att den tål det)!
    Senast redigerad av åheim; 29 August 2012, 10:57.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • BorderMollie
      • August 2008
      • 5

      #3
      Ok. Ja då får jag fortsätta med heltäckande glas tills jag kan hitta något som passar. Tack.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13144

        #4
        Ja kör vidare, heltäckande ramp är ändå ett jäkla bök när man vill pula i karet och inte snyggt direkt
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...