Yngelkar hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Yngelkar hjälp

    Hej. jag vet att detta är troligen en dum fråga men jag fick med ett yngelkar med nät som man stoppar inne i akvariet med sugproppar, dock har jag inte riktigt förståt hur det funkar att bara haft akvarium i ca 4 veckor plus 7 år men dom fösta 7 åren var dom första 7 åren i mitt liv så fatta inget då .

    men nu till frågan då. Ska jag stoppa in min hona där i innan hon föder eller ska jag fiska upp ynglerna och lägga dom där i? det är ett ganska litet kar ungefär 10 x 10 x 10 cm.

    Jag var och köpte lite nya fiskar till mitt kar idag varav 6 var platy 2 hanar och 4 honor 3 av honorna var inte den vanliga röda färgen, dom kallades high fin eller något för deras ryggfenor, dom 3 high fin honorna var skit tjocka.
    Han som sålde dom sa att dom är fulla med yngel. Tänkte om jag kan få en hona att riktigt yngla och dom flesta överlever, har ju lite fiskar som lär ta ynglerna.

    Har en 1 årig scalar hane 3 årig hona 4 årig hane och en monster hane som jag köpte idag ungefär 27 cm hög med fenorna. sen har jag några honor som är troligen 1 år med tanke på storleken (ungefär samma storlek som min 1 åriga hane) sen har jag 11 sorgmantlar 2 vuxna 9 ungfiskar 10 sarpe tetror och 10 tiger barber.

    Som ni ser har jag några fiskar som lär plocka ynglerna och med tanke på att jag bara har 6 platys så tänkte jag se till att jag får några till eftersom jag lär få några yngel men knappt några lär överleva.

    Sen en bonus fråga kan jag mata yngel med vanligt torrfoder som dom andra får, maler ner maten med handen såklart?
    är en ganska bra bit att åka för att få annan mat.

    Ni får ursäkta dålig skrift skriver detta snabbt för att få ut det så snabbt som möjligt och information om det mesta om det går.

    Tackar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur stort är karet?
      Akvariet är på 375 l 150 x 50 x 50 cm och yngel kassen/kar är 13 x 13 x 13

      lite mer information om akvariet som kan vara bra att veta:

      Har en mellan stor lava sten med ett par små hål och bara några få gömställen i mina växter samt en annan sten med springer som dom kanske kan gömma sig i.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Med de invånarna är det inte så stor chans att några yngel överlever, men den yngelkassen du har är heller inte världens bästa idé. Det finns en annan sorts yngelbur gjord i hårdplast som funkar bättre, den har ett löst "golv" med slitsar som ynglen ramlar ner mellan när de föds, och på så sätt kommer undan sin mamma.
        Har du en yngelkasse som du beskriver kommer inte ynglen undan efter födseln, utan det finns stor risk att de blir uppätna av sin moder.
        Då hade det varit bättre att skaffa ett litet kar på ca 30+ liter och ha som yngelburk, då får även ynglen en bra miljö att växa upp i.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nailroth
          • July 2012
          • 108

          #5
          Har satt upp ett 100 liters kar där jag stoppa in alla platys och så ska jag bygga upp beståndet så jag har ett par fler än bara 6 . stoppa ner 2 mellan stora lava stenar där i så dom har lite gömställen så klarar nog ett par yngel sig

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Mycket växter är bra, tex mossa är ett kanonbra ställe för yngel att gömma sig i!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...