Dimensionsring och limmning av glas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magah
    • July 2012
    • 43

    Dimensionsring och limmning av glas.

    Är i planerings stadiet av det här projektet än, (som ni märker) :P

    Kanske borde köra en projket tråd när jag väl drar igång med det här !¿

    1. Med dom här måtten ( 140 * 40 * 50 ) Räcker 8mm glas lr måste jag ha 10mm, kanske att jag kör på 55 högt ist

    2. När man limmar gäller metoden med tändstickor på alla limfogar lr ska man pressa ihop hörnen utan mellanrum?
  • Matsnork
    • July 2012
    • 119

    #2
    Vad jag förstått måste det finnas ett "mellanrum" så att fogen och glaset får möjlighet att flexa.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag skulle köra med 8. det räcker gott. men tänk på att limma dit antingen en sarg eller stag.

      ja du behöver tandpetare eller tändstickor mellan glasen. just för att för att få ett litet mellanrum. risken är annars att karet spricker om det blir spänningar. finns inga marginaler om det ligger glas mot glas.

      här är ne bild på mitt 408L när vi precis limmat det.

      o sen en video på hur man göra snygga fogar från när jag limmade om mitt 250L

      1. rengör med aceton ( utan olja) eller t-röd2. tejpa upp så bred fog du vill ha3. lägg en riklig sträng silikon. var inte blyg4. ta diskmedel på fingret o d...
      Bifogade filer

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        glömde en bild. här har du en tabell över hållfastighet. 8 mm borde funka
        Bifogade filer

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          en bra sida där han förklarar limning

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13144

            #6
            Ursprungligen postat av Magah
            Är i planerings stadiet av det här projektet än, (som ni märker) :P

            Kanske borde köra en projket tråd när jag väl drar igång med det här !¿

            1. Med dom här måtten ( 140 * 40 * 50 ) Räcker 8mm glas lr måste jag ha 10mm, kanske att jag kör på 55 högt ist

            2. När man limmar gäller metoden med tändstickor på alla limfogar lr ska man pressa ihop hörnen utan mellanrum?
            1. Det finnas aquarium calculators du kan googla fram och med de måtten du uppger så ger 8mm ett säkert akvarium och 10mm extra säkert. Ska du öka till 55 högt så ska du nog välja 10mm

            2. Jag tycker inte du ska använda tändstickor och man ska heller inte klämma ihop karet med tvingar (du trycker ihop fogen för mycket, du limmar inte ihop trä här). Krångla inte till det, kolla klippet, den här killen har iofs lite vana : http://www.youtube.com/watch?v=z82GG...layer_embedded
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Magah
              • July 2012
              • 43

              #7
              Då blir det 8mm.

              om man gör en sarg räcker det om den är typ 2 - 3 cm bred?

              Ingen som har en bild på ett akvarium limmat med svart silicon?

              Kommentar

              • Magah
                • July 2012
                • 43

                #8
                Se där kom en film med svart silicon!

                Kommentar

                • Magah
                  • July 2012
                  • 43

                  #9
                  Ja den snubben hade inte så lite vana häller :P Limmar akvarium på löpandeband typ ;P

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Lätt som en plätt !

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13144

                      #11
                      Ursprungligen postat av Magah
                      Då blir det 8mm.

                      om man gör en sarg räcker det om den är typ 2 - 3 cm bred?
                      Jag vet inte hur bred en sarg egentligen bör vara men mindre än 3 cm känns för lite. Sen kan du lägga ett mittstag på sargen.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        kör du sarg runt om slipper du mittstag.

                        sargen bör vara 5-7 cm bred.

                        jag kör inte med svart silikon. tycker inte det blir lika snyggt .jag kör med transparant.

                        o visst. tvingar ska du inte ha. jag kör bara med maskeringstejp när jag limmar kar. det vara bara han på länken som gjorde det. men tandpetare mellan skulle jag kört med om jag var du. risk för att det spricker när du lyfter karet sen. eller vid uppfyllning

                        Kommentar

                        • Matsnork
                          • July 2012
                          • 119

                          #13
                          En fråga: Ökar hållbarheten på fogen om man går upp i glastjocklek på samma akvariestorlek? Kontaktytan för silikonet ökar ju rätt mycket mellan t ex 8 och 12mm... Jag börjar bli lite sugen på att limma själv nämligen. 120*50*60 @ 12mm
                          Skulle ju dock underlätta om man hade tillgång till en sån där motoriserad silikonspruta som "löpande-band-snubben" i klippet ovan har.

                          Hannesc;

                          Jag gissar att du menar "tandpetare mellan skulle jag (inte?) kört med om jag var du"? Eller tycker du och aheim helt sonika olika här?

                          Hittade det här rätt pedagogiska klippet på ytterligare en variant. Ser läskigt när han skär bort överskottet tycker jag.
                          http://www.youtube.com/watch?v=WuC9T...eature=related

                          Kommentar

                          • Magah
                            • July 2012
                            • 43

                            #14
                            Sv: Dimensionsring och limmning av glas.

                            Ja de blev snygga fogar det där.

                            men måste ju bli starkare fog om man drar bort överflöd med fingret..?

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Sv: Dimensionsring och limmning av glas.

                              Ursprungligen postat av Matsnork
                              En fråga: Ökar hållbarheten på fogen om man går upp i glastjocklek på samma akvariestorlek? Kontaktytan för silikonet ökar ju rätt mycket mellan t ex 8 och 12mm... Jag börjar bli lite sugen på att limma själv nämligen. 120*50*60 @ 12mm
                              Skulle ju dock underlätta om man hade tillgång till en sån där motoriserad silikonspruta som "löpande-band-snubben" i klippet ovan har.

                              Hannesc;

                              Jag gissar att du menar "tandpetare mellan skulle jag (inte?) kört med om jag var du"? Eller tycker du och aheim helt sonika olika här?

                              Hittade det här rätt pedagogiska klippet på ytterligare en variant. Ser läskigt när han skär bort överskottet tycker jag.
                              http://www.youtube.com/watch?v=WuC9T...eature=related

                              Vi är nog av olika skolor. Jag förespråkar tandpetare mellan glasen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...