6 kants akvarium eller vanligt? Mest akvarium för pengarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemma
    • August 2012
    • 21

    6 kants akvarium eller vanligt? Mest akvarium för pengarna?

    Får endast rum med ett akvarium hemma som är 60 cm bred, och medan jag sökte efter möbel till ett akvarium jag har nu så råkade jag få syn på 6 kants akvarium, och om jag uppfattade det rätt får man ett större akvarium (tänker då i liter) om man köper 6 kants än den jag har nu? Min jag har nu är på 60 liter, 60 cm bred, 30 cm djup och 40 cm höjd. Är det smartare att köpa ett 6 kants om jag vill ha ett så stort akvarium (sett i liter som sagt) som möjligt? Hur skiljer sig dessa i priser jämfört med "vanliga"? Nån bra sida man kan kolla lite på?
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    För att få maximal volym så är ju en kub att föredra, en 60kub blir ju ganska rejält med vatten.
    Prismässigt är ju inte 6kantiga akvarium jätte dyra, ett exempel http://www.pwss.se/home.php?cat=675
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Jemma
      • August 2012
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av KristianE
      För att få maximal volym så är ju en kub att föredra, en 60kub blir ju ganska rejält med vatten.
      Prismässigt är ju inte 6kantiga akvarium jätte dyra, ett exempel http://www.pwss.se/home.php?cat=675
      Nej det var inte så dyrt. Jaha kub säger du, hittar man sådana i vanliga affärer? Vad ligger priset på? Bor i Örebro, vart kan jag hitta bästa stället där jag kan köpa akvarium?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Men nog är väl ett vanligt rektangulärt akvarium med samma innehåll billigare.

        Kuber och sexkantiga akvarier har den nackdelen att det är mycket svårare att hålla revirhävdande fiskar i dessa, det är är också svårare att ha snabbsimmande fiskar i sådana akvarier. Så längden är ofta det viktigaste måttet och det är därför som vi anger minimumlängd för varje fiskart i artbeskrivningarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Självklart är det ju billigare med mer standard grejer. Men om man vill ha mer volym och har 60cm på sig så är det väl ett bättre sätt att få den större stabilare volymen?

          Jag har ingen större koll på vad som finns i standardhandeln men det mesta borde ju gå att beställa hem och jag tror dom större akvarietillverkarna har kuber.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Jemma
            • August 2012
            • 21

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Men nog är väl ett vanligt rektangulärt akvarium med samma innehåll billigare.

            Kuber och sexkantiga akvarier har den nackdelen att det är mycket svårare att hålla revirhävdande fiskar i dessa, det är är också svårare att ha snabbsimmande fiskar i sådana akvarier. Så längden är ofta det viktigaste måttet och det är därför som vi anger minimumlängd för varje fiskart i artbeskrivningarna
            Jag hade tänkt att ha guppy i akvariet, kanske några räkor, låter lite tråkigt kanske men jag ÄLSKAR ormskinnsguppy. Fast problemet är ju att de får för mycket yngel och alla mina yngel brukar överleva så jag får ge bort fiskar till höger och vänster. Får se om jag kanske har andra i det, men vill ha små fiskar eftersom akvariet är ganska litet. Ska ta och läsa i artbeskrivningarna

            Hittade det här akvariet: http://www.akvarieshopen.com/lido-12...31-p-6551.html, är det någon typ av "kub"?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av KristianE
              Självklart är det ju billigare med mer standard grejer. Men om man vill ha mer volym och har 60cm på sig så är det väl ett bättre sätt att få den större stabilare volymen?

              Jag har ingen större koll på vad som finns i standardhandeln men det mesta borde ju gå att beställa hem och jag tror dom större akvarietillverkarna har kuber.
              Men ett fyrkantigt akvarium som är 60 cm är ju alltid större än ett sex-kantigt - men såklart det finns kanske inte så många sådana på marknaden
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Jemma
                Jag hade tänkt att ha guppy i akvariet, kanske några räkor, låter lite tråkigt kanske men jag ÄLSKAR ormskinnsguppy. Fast problemet är ju att de får för mycket yngel och alla mina yngel brukar överleva så jag får ge bort fiskar till höger och vänster. Får se om jag kanske har andra i det, men vill ha små fiskar eftersom akvariet är ganska litet. Ska ta och läsa i artbeskrivningarna

                Hittade det här akvariet: http://www.akvarieshopen.com/lido-12...31-p-6551.html, är det någon typ av "kub"?
                Guppy behöver inte så långa akvarier - så de passar bra i ett kortare
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...