Bänk till akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magah
    • July 2012
    • 43

    Bänk till akvarium?

    Hej!

    Det här blir mitt första inlägg på forumet, jag är i planeringsstadiet till att skaffa ett
    akvarium och har senaste månaden läst div trådar om allt möjligt gällande den här hobbyn.
    - mest på Zoopet, och ni värkar vara ett bra gäng här!
    Har haft ett 150L akvarium när jag var yngre, men hade tänkt att satsa på ett något större nu.

    Jag är hantverkare och tycker verkligen om att göra saker själv, så planerna är väll att jag så småningom ska ge mej på att limma ett akvarium (troligen inte billigare än ett färdigt).
    mest för att jag gillar att göra projekt av saker och ting + att jag hinner läsa och lära mej mer under tiden.

    Nu till frågan, tror ni att man kan ställa ett ca 300L akvarium på en sån här jysk möbel: http://www.jysk.se/130/134/3654447/a/catalog-sales.

    Varför just en sådan bänk kanske ni undrar?
    - För husfriden
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    benen skulle säkert hålla med hur stabilt är det i sidled?
    hade de vart jag så skulle ja förstärkt med reglar baktill och sedan lagt en skiva på ovansidan. då skulle de nog funka.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad är det för mått på akvariet du har tänkt att skaffa dig?

      Möbeln är ju snygg men det verkar lite osäkert att toppskivan ligger innanför sidogavlarna för då lär inte toppskivan tåla så mycket.
      Jag tror (med betoning på TROR) att det kanske skulle funka om du skaffar en tjock skiva som du ställer akvariet på och som är så stor att den täcker hela möbelns övderdel - dvs att den kommer att vila på gavlarna. Detta så klart förutsatt att akvariets bottenyta är ungefär lika stor som möbelns toppyta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Hej o välkommen till Zoopet Ja jag vet inte om du få så mycket husfrid om bänken brakar ihop och du får 300L vatten att plaska runt i... Du som är hantverkare ser nog att skivan inte vilar ovanpå gavlarna som den bör om man ska belasta(edit, såg nu att Kjell redan nämnt det), den är placerad mellan gavlarna och endast några träplugg lr skruv håller den och får du några hundra kilo på den så kan pluggen ryka eller skivan spricka! nu vet jag inte hur den ser ut innanför luckorna men tveksam.. du kan alltid försöka staga upp den själv.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Magah
          • July 2012
          • 43

          #5
          Ja låter som dom banor jag har tänkt i. hade tänkt att fästa möbeln mot väggen för att den inte ska kunna röra sig i sidled,
          och sedan en skiva över hela överdelan var nog en bra ide,

          hade tänkt göra det 130cm långt,43 djupt. Alltså 5cm på var sida om blir "över" av bänken.

          Sedan läste jag någonstans att man skulle ha nått mjukt mellan bänk och akvarium, fungerar typ "liggunderlag" ?

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            det beror på, har du ett ram akvarium, alltså en aluminium ram runt akvariet så behöver du inget under, om akvariet är i helglas så brukar man lägga antingen liggunderlag eller frigolit under för att få en jämn belastning på hela botten ytan.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bänken var väl 140 cm om jag minns rätt och då bör akvariet vara så långt också.

              Om det är ett helglas akvarium så skall det vara ett "liggunderlag" mellan akvariet och bänken, om det är ett ramakvarium behövs inte det
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Magah
                • July 2012
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Hej o välkommen till Zoopet Ja jag vet inte om du få så mycket husfrid om bänken brakar ihop och du får 300L vatten att plaska runt i... Du som är hantverkare ser nog att skivan inte vilar ovanpå gavlarna som den bör om man ska belasta(edit, såg nu att Kjell redan nämnt det), den är placerad mellan gavlarna och endast några träplugg lr skruv håller den och får du några hundra kilo på den så kan pluggen ryka eller skivan spricka! nu vet jag inte hur den ser ut innanför luckorna men tveksam.. du kan alltid försöka staga upp den själv.
                Tack så mke!

                Ja de blir nog till att se om de går förstärka upp den lite.!

                Tack för dom snabba svaren! känner på mej att jag kommer ta mke hjälp framöver av alla här på forumet!

                Kommentar

                • linn-jo
                  • April 2012
                  • 23

                  #9
                  Å får jag tipsa om ett liggunderlag så e det detta på Clas Ohlson. Å de kostar bara 79kr!!

                  Kommentar

                  • Magah
                    • July 2012
                    • 43

                    #10
                    Tror jag har några liggunderlag liggandes i förådet, men tack för tippset!

                    kanske dum fråga, men det är alltså för att jämna ut bänkytan man ska ha liggunderlag?

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      mjao det är också för att stötdämpa en del.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        För att göra en lång historia kortFet skiva i laminat / trä / sten på minst 2,5 cmSidorna på karet skall vara kloss med sidan på bänkenAll belastning på benen ingen annan stans................Fast det är ju klart.... Jobbade bara 10 år på ikeas högkvarter så jag begriper inte det här....
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Magah
                          • July 2012
                          • 43

                          #13
                          Sv: Bänk till akvarium?

                          Okej. jag hajjar.

                          jag hade tänkt lägga en sån 2.5cm massiv ek skiva över hela bänken med tron att jag då skulle kunna dra in på akvariumet 5cm på varje kant. men säger ni det så får jag tanka om.,

                          bänken kommer stå med sidan precis vid en dörr så de är därför det kändes bra att dra in på tanken lite.

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                          Kommentar

                          • Magah
                            • July 2012
                            • 43

                            #14
                            Sv: Bänk till akvarium?

                            Har varit till glasmästaren och begärt pris på färdigskuret glas i veckan, det blir 140*45*50.precis så det täcker hela bänken!

                            håller på förfullt att förstärka den här jysk möbeln!

                            hitta några konsoller idag på järnhandeln som klara upp till 175kg, tänkte sätta dom in i bänken sen mot regeln i väggen med nå rejäla skruvar!



                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            Arbetssätt...