har fått en akvarieställning - hur kopplar jag samman borrade akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamzzoon
    • August 2012
    • 8

    har fått en akvarieställning - hur kopplar jag samman borrade akvarium??

    Som rubriken lyder så har jag kommit över en akvarieställning med 6 st 150 liters, dessa är borrade i botten, en glasskiva sitter undertill som är silikonad emot botten, sedan går det rör nästan ändan upp i ovankant, verkar ha något med automatiskt vattenbyta att göra, men hur det ska kopplas det vet jag inte, och några saker till det finns inte heller, någon här inne som har erfarenhet av detta?

    Även en annan fundering, ska de vara helt täta trotts de är borrade, för det verkar inte vara någon silikon runt rören som stiger upp mot ytan?
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Adamzzoon
    Som rubriken lyder så har jag kommit över en akvarieställning med 6 st 150 liters, dessa är borrade i botten, en glasskiva sitter undertill som är silikonad emot botten, sedan går det rör nästan ändan upp i ovankant, verkar ha något med automatiskt vattenbyta att göra, men hur det ska kopplas det vet jag inte, och några saker till det finns inte heller, någon här inne som har erfarenhet av detta?

    Även en annan fundering, ska de vara helt täta trotts de är borrade, för det verkar inte vara någon silikon runt rören som stiger upp mot ytan?
    Det skall sitta rör fast i rören som sticker upp under akvarierna. Dessa skall sedan gå till en dränering eller sump lite beroende på om du skall använda ett central filter eller inte. Sedan måste du har ett tillop över akvarierna för att fylla på. Jag använder ett rör med hål, nät eller filtermatta trädda över det fasta röret för att ta vatten från botten. Om du har fleara rader av akvarier ovanför varandra se då till att de övre akvarierna inte kan fylla de undre bakvägen. Då kan det bli blött på golvet!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      lägg upp lite bilder på hur det ser ut. så kan man förklara mer

      Kommentar

      • Adamzzoon
        • August 2012
        • 8

        #4
        tack ! Okej, då förstår jag lite iaf, låter dock inkrånglat, har funderat att "täta" akvarierna och köra med en pump i varje kar, dock är de inte mer än 25-30 cm höga, så kanske inte finns någon direkt bra pump som är så "liten" sen är frågan ifall man kommer få de täta?


        försökta bifoga bilder men verkar inte ha rättigheter???

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Sv: har fått en akvarieställning - hur kopplar jag samman borrade akvarium??

          Finns absolut filter du kan ha. Det är bara att silikona en glasskiva över hålet.

          Du måste vara guldmedlem för att kunna bifoga bilder. Du får lägga upp på nån annan sida o länka hit. Tex imgschack

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Om karen har 1 borrning så är det högst sannolikt gjort för automatiska vattenbyten vilket inte är helt tokigt o ha om man har 6 burkar.
            Skall man ha sump så blir det riskabelt och ljudligt att ha endast ett rör ner från systemet.

            Genomföringarna håller tätt utan problem bara dom är korrekt monterade och lagom åtdragna.
            Det är inte heller helt gratis att bygga på dehär sättet, räkna med 200 för genomföringen och liknande summa för borrningen.
            Så själv skulle jag utnyttja det hela om det fanns ett avlopp o leda bort vattnet till.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Adamzzoon
              • August 2012
              • 8

              #7
              granskade karen mera, och "pvc" rören som är genomgående har spår av en kapad tjock gummislang i änden, så de har varit sammankopplade på något sätt, frågan är bara hur, någon som har en bra förklaring, elelr har en länk så man kan se bilder och bilda en egen uppfattning på hur det ska vara,

              någon pratade om golvbrunn, rinner vattnet ut, eller underlättar det med en golvbrunn i närheten? förstod inte riktigt, jag har noll koll, hoppas att lösa detta inom kort

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                skicka upp en bild på karen så kanske det blir lättare att förklara.

                o ja har du aoutamatiska vattenbyten så är det väldigt bra att ha en golvbrunn. det är dit allt vatten ska rinna

                eller så skiter du i allt det där, går ner till glasmästaren o ch får lite glasbitar för kaffepengar. köper silikon på clasohlson ( som är för akvarium) o sen silikonar du över de hålen. o sen har du riktigt akvarium

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Det är inte så krångligt med genomföringar, folk som inte hållit på med sånt brukar fega ut o lappa för nåt som hade gjort deras liv enklare

                  Systemet är så enkelt som att karen haft en slang/rör undertill som sedan gått vidare till ett avlopp, antingen varförsig eller via en huvudstam.
                  Dvs du har en slang som är hela tiden dragen till avloppet eller som du drar till badrummet vid vattenbyten.
                  Då kan man ha i nytt vatten antingen genom att dra individuella slangar till varje kar som kopplas mot en vattenkran eller med en enkel slang som man flyttar från kar till kar.
                  Därmed behöver du inte slanga ut vatten utan det är bara o fylla på så dräneras överloppsvattnet till avloppet.

                  Jag skulle ha behållit systemet men då är jag van vid butikssystem och större anläggningar...

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja jag skulle med behållt systemet men precis som du nixon spendererar jag en hel del i butik med just sånna system. smidigt som tusan

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Javisst, man blir lite avis när man slabbar hemma o håller på...

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Adamzzoon
                        • August 2012
                        • 8

                        #12
                        Det lutar åt att täta akvarierna, vill inte sätta plugg, utan hade tänk lägga en liten glasskiva och silikona. Hur tjockt behöver glaset vara? Räcker det ätt bara lägga en liten glasskiva invändigt, eller ska jag limma en undertitel när jag ändå är igång? Eller tvingas jag byta ut hela bottenglaset?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Sv: har fått en akvarieställning - hur kopplar jag samman borrade akvarium??

                          Ursprungligen postat av Adamzzoon
                          Det lutar åt att täta akvarierna, vill inte sätta plugg, utan hade tänk lägga en liten glasskiva och silikona. Hur tjockt behöver glaset vara? Räcker det ätt bara lägga en liten glasskiva invändigt, eller ska jag limma en undertitel när jag ändå är igång? Eller tvingas jag byta ut hela bottenglaset?
                          Lägg en som är samma tjocklek som karet glas. O dem när vara minst 5 cm större åt alla håll än hålet. Silikona ordentligt. Både under glasbiten o sen runt alla kanter. Men du behöver ingen på undersidan karet.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            Lägg en som är samma tjocklek som karet glas. O dem när vara minst 5 cm större åt alla håll än hålet. Silikona ordentligt. Både under glasbiten o sen runt alla kanter. Men du behöver ingen på undersidan karet.
                            Det kallar jag fegislösning...skrattar. Tog inte du bort hålen på ditt lååånga kar?
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Sv: har fått en akvarieställning - hur kopplar jag samman borrade akvarium??

                              Haha. Ne jag tog ju bort hela bottenglaset då jag skulle ha det mindre djupt. Försökte ju kapa det på längden men det sket ju sug

                              Kommentar

                              Arbetssätt...