FRåga gällande CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    FRåga gällande CO2

    Jag förstår att om man vill ha riktigt fina växter så är det CO2 som gäller. Men jag undrar om det finns andra fördelar med det? Finns det några risker med en sådan lösning? Vad kan gå fel och hur enkelt / snabbt kan det gå fel?

    Är det svårt att hantera och vad behöver man egentligen? Har kollat på dessa:



    Men vad behövs? Får tillägga att jag eftersöker en så enkel och självgående lösning som möjligt. Vill inte börja med något riskabelt hemmabygge utan hellre lägga extra pengar på något som fungerar smärtfritt.

    Om det finns många uppenbara fördelar och få nackdelar så kanske det kan vara något för mig och det framtida Juwel 400 som är på ingång.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Fördelen med CO2 är att "det växer bättre" kort sagt. Att tillsätta CO2 ökar också möjligheten att hålla växter som inte skulle funka något vidare annars. Nu är det ju inte bara CO2 som krävs för att det skall växa bra utan alla andra parametrar måste ju också vara på plats, ljus, näring osv. Några större risker tycker jag inte att det finns annat än överdosering med pH-dropp mm. som följd. Men det krävs ett rätt effektivt system för att "fixa detta". Enklast är ju ett trycksatt system med pH-kontroller. Då behöver man ju bara ha lite koll med en droppchecker och fylla på CO2 då och då.
    Till ett 400l skulle ett sånt här system kunna passa bra:

    Kommentar

    Arbetssätt...