Fråga gällande filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Fråga gällande filter

    Jag undrar om det finns några egentliga nackdelar med att ha så stort filter som möjligt?

    Jag är på gång att köpa ett Juwel Rio 400, vilket är på 450 L (märkligt att det heter 400?!) och funderar lite så smått på att köpa en separat filtermodul och sätta i andra hörnet.



    Kanske overkill...? Antagligen så räcker det filter som kommer med akvariet men fråga skadar ju inte.
    Har läst här på forumet att vissa tar bort den filtermodul som medföljer och sätter in ett eget filter. Vissa kör på med ytterfilter, det vill jag inte ha eftersom jag tycker det är lite läskigt med eventuella läckor som kan uppstå. Ser framför mig en sjö på golvet när man kommer hem ifrån jobbet

    En annan variant är att bygga in det bakom bakgrunden... kanske smartare än två Juwel moduler...
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Enda nackdelen med ett stort innerfilter är ju att det tar plats i akvariet..
    Nu var ju ju emot ytterfilter men jag skulle ändå rekommendera att du tar ett sånt istället. Men det är ju bara min åsikt. Då jag inte tror att det är så vanligt med att ytterfilter börjar läcka. Bara man ser till att det sitter som det ska när man satt ihop det och att alla packningar är fräscha och att ingen slang sitter lös så är det nog ingen fara.

    Att bygga in bakom en bakgrund är ju annars också en bra ide om du ska skaffa en sådan

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Som svar på frågan om man kan ha ett för stort filter så är svarat klart NEJ.

      Man kan ALDRIG få för mycket filter.

      Man kan dock få för mycket ström i karet.

      Men en cirkulation på upp till 7-8 ggr vattenvolymen är helt OK om man
      kan rikta blåset eller koppla på strilrör.


      Men för mycket filter kan man aldrig få.

      Jag kör alltid minst 3% (helst 5-6%) av vattenvolymen filtermassa till mina kar.

      Till ett 450 liters skulle det isf bli minst 13-14 liter filtermassa.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Skaffa ett ytterfilter, det är lätta att sköta idag finns massor av bra tysta filter där ute.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Tag bort Juwelmodulen och skaffa ett bra ytterfilter blir snyggt och väldigt effektivt.

          Föreslår detta även om du är rädd för ytterfilter

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            enda nackdelen med stora filter är väll att om man gillar å rengöra filter så får man inte göra det så ofta
            men förutom den detaljen så finns de inga nackdelar

            å ja säger som andra, satsa på ytterfilter, då får du mer plats för fiskarna i burken och troligtvis bättre filtrering än från ett innnefilter, gör du allting rätt med slangar och koppling så är risken minimal att det kommer å läcka.

            eller filter bakom bakgrunden, också fruktansvärt effektivt å ett sådant filter klarar sig flera år utan rengöring.

            *tips* http://backtonature.se/tips-tricks/concealed-filter/
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Tag bort Juwelmodulen och skaffa ett bra ytterfilter blir snyggt och väldigt effektivt.

              Föreslår detta även om du är rädd för ytterfilter
              Jag läser rätt ofta att folk tar bort filtermodulen ifrån sina Juwel akvarium. Varför, vad är felet med de filter som medföljer (för litet, för klent etc.)?

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #8
                Har läst nånstans om hur man gör ytterfilter säkra för bakdrag av vatten. Har glömt var jag läste det men det var nåt med att göra ett hål i slangen mellan akvariet och ytterfiltret. Gick vattennivån över/under så stannade filtret.

                Nån som vet vad jag talar om?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ferengi
                  Har läst nånstans om hur man gör ytterfilter säkra för bakdrag av vatten. Har glömt var jag läste det men det var nåt med att göra ett hål i slangen mellan akvariet och ytterfiltret. Gick vattennivån över/under så stannade filtret.

                  Nån som vet vad jag talar om?
                  Ja det har talats om att borra ett litet hål på insugsröret strax under ytan, vid läckage på ytterfiltret så skulle vattnet bara kunna rinna ur till höjden vid hålet, sen skulle häverten brytas då luft kommer in! Aldrig hört nån som blivit räddad av det där hålet Och sen är det så att det hålet kommer högst troligen ändå täppas till av smuts eller en snäcka iallfall... nää en dålig säkerhet säger jag! Jag hade ett ofrivilligt 2mm stort hål på mitt insugsrör och där satt alltid en snäcks eller blad fastsuget! Vill du säkra dig att bara en mindre mängd vatten kan läcka ut så får du sätta insuget strax under ytan (även utblåset), dock kommer säkert 20-30L ändå hamna på golvet Juwels filter är effektiva men att folk ibland tar bort dem tror jag beror på oljud och att de tar plats!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Ferengi
                    • August 2008
                    • 399

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja det har talats om att borra ett litet hål på insugsröret strax under ytan, vid läckage på ytterfiltret så skulle vattnet bara kunna rinna ur till höjden vid hålet, sen skulle häverten brytas då luft kommer in! Aldrig hört nån som blivit räddad av det där hålet Och sen är det så att det hålet kommer högst troligen ändå täppas till av smuts eller en snäcka iallfall... nää en dålig säkerhet säger jag! Jag hade ett ofrivilligt 2mm stort hål på mitt insugsrör och där satt alltid en snäcks eller blad fastsuget! Vill du säkra dig att bara en mindre mängd vatten kan läcka ut så får du sätta insuget strax under ytan (även utblåset), dock kommer säkert 20-30L ändå hamna på golvet Juwels filter är effektiva men att folk ibland tar bort dem tror jag beror på oljud och att de tar plats!
                    OK - tack för svaret. Blir nog att behålla Juwelfiltret ändå, verkar tryggast så och om det ändå är effektivt så ser jag ingen anledning att mecka mer med det. Går att bygga in bakom nån BTN modul.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13143

                      #11
                      Och skulle du tycka att det brummar och väsnas så kan du byta ut pumpen till deras nya ecco flow som är en bättre pump!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Ferengi
                        • August 2008
                        • 399

                        #12
                        Går fortfarande och ältar å funderar på om jag skall satsa på två pumpar eller bara köra på den som ingår i 450 litaren...

                        Är rädd för att det blir för mycket ström med två pumpar, men om jag nu skall köra med två pumpar - vad behöver jag?

                        Räcker det med att bara köpa pumpen och en passande slang?
                        Tänker att pumpen kan ligga på botten vilande mot en filtermatta. Anslut en slang som passar och led ut vattnet via den.
                        Är det rätt tänkt. Är rädd för oljud och vill inte ha en vibrerande pump som låter. Är det säkrast att köra på hela kitet, pumphus och pumphållare? Nån som har erfarenhet?

                        Tänker på en sån här kanske skulle passa, Juwel Bioflow 400 l/h


                        Hade hellre velat skaffa den mindre modellen - 280 l/h men hittar ingen slang / plaströr som passar utblåset. Var och testade på Hornbach i helgen utan lycka.

                        Nån som har ett tips / förslag så tar det tacksamt emot

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Jag köpte ett Juwel Rio 180 för drygt 2 månader sen. Till detta medföljde en BioFlow. Kan meddela att den är både tyst och effektiv.
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...