Akvarie-silikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Akvarie-silikon

    Tjenare, jag har ett 540l hel-glas akvarium som är ca 15år gammalt och jag är rädd att silikonet skall släppa och 500l vatten i rummet är juingen höjdare...

    Nu undrar jag: hur ser man om silikonet är bra eller dåligt? (helt ny på detta gällande silikon.)

    Vill gärna ha många svar och åsikter.

    Tack i förväg!

    MVH Jimmy.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja, är det limmat på rätt sätt och med rätt silikon så är det inga problem med ett 15 år gammalt akvarium.
    Och har det hållit den tiden så är det säkert limmat på ett korrekt sätt - annars hade det inte hållit så länge.

    Man kan alltid kolla om silikonen sitter löser på något ställe och/eller om det har tagit sig in alger under silikonen och eller om silikonen är stenhård (det skall den inte vara)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Om de skulle börja läka så kommer det inte att komma på en gång, så du hinner se att det droppar, har aldrig hört talas om att en hel fog har släppt och allt vatten har kommit ut på en gång, så jag tror du kan vara lugn.
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        ett av karen därhemma inköptes 1986 (har kvar originalkartong och kvitto).

        dvs det är 26 år nu.

        det har med jämna mellanrum stått med och utan vatten.

        det har flera vintrar stått i kallförråd med måååånga minusgrader.


        still going strong....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Har nog hört nån som har haft en sida som lossnat, Men då är de just efter det är om silikonat så har en hel sida släppt för nån när de rengjort dåligt så det inte har fått fäste. Men tror det hör till ovanligheterna. Mitt kan är omsilikonat för 10-12 år sen och det ser fortfarande fräscht ut. Pappas kar som är +25 år gammalt håller då fortfarande hur bra som helst med

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Hade när jag var mycket yngre ett 200 liters kar, det var köpt begagnat så okänd ålder på det. Vi hade det i 10-12 år innan hela framrutan fick för sig att släppa i underkant och sidor och på ungefär 5 sekunder skicka ut 200 liter vatten, lite grus och fiskar på golvet.

            Det blir inte bara ett rum i en villa som måste renoveras helt efter en sådan händelse.

            Inget synligt att silikonet höll på att släppa, eller alger bakom fog etc så helt uppenbarligen kan det ske snabbt. Det stod på en rejält stadigt snickrad träbänk med tjock skiva, och sedan frigolit etc.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Tackar för alla svar, ja man kan få lite panik ibland när det gäller gamla kar och man läser en hel del om trasiga kar och personer som har fått renovera hela huset pga en spricka eller liknande..

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Har ett lite kar på ca 60 liter som runt 30 år gammalt, och det har ståt tomt i en kall källare i ca 10 av dom åren. Det håller fortfarande tätt.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Har ett 170 kar som är 30 år gammalt. 10 av de åren stod det tomt i garage. Håller tätt. Aldrig km silikonat eller så.

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Just ja, har ju pappas 50l som jag startade upp ifjol också. Det är ju minst 30 år och har stått tomt i minst 15 år innan jag testade det
                    Kan säga att det höll det med

                    Kommentar

                    Arbetssätt...