"Lågenergibelysning", finns sånt och gör det nån skillnad på elräkningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    "Lågenergibelysning", finns sånt och gör det nån skillnad på elräkningen?

    Satt och funderade på detta över morgonkaffet..

    Några av lysrören som är igång just nu är troligen rätt så gamla. Finns det något på marknaden som drar väldigt lite el som man kan ersätta dessa med inom en snar framtid?
    Jag försökte fråga lite på lokala akvariebutiken senaste det var aktuellt men tyvärr såg personalen mest ut som frågetecken

    Det är ju trots att lampor som är igång kring 12h om dagen så man tycker ju det borde finnas marknad för lågenergiprodukter. Å andra sidan kanske såna lampor inte alstrar lika mycket värme och då får doppvärmaren jobba mera men..
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Du skall kanske nämna något om hur stort akvarium du har och vad du har i det (främst i växtväg).

    Rent allmänt så kommer det mycket vad gäller LED-belyysning och det finns också bra LED-bleysningar till såväl stora som små akvarier. Men till stora akvarier är de väldigt dyra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Led lampor börjar komma även för sötvattenskar, saltvattenssidan har använt detta rätt länge då man kört 1w litern med klassiskt ljus och man har kunnat gå ner 30-50% med led.
      Tex så kan man ersätta en 250w mh med 130w led och få motsvarande tillväxt, en ramp av denna typ går dock på 7papp.

      Som det är nu så blir investeringskostnaden rätt hög på en lämplig lampa om man vill ha ett bredare spektrum som ger bra färger o tillväxt. Fördelen är att dioder kan hålla en 10 år beroende på modell o kvalitet, dvs inga lampbyten.
      Är man händig så går det att bygga en ramp själv men då bör man veta vad man pysslar med.

      Dom ramper jag sett hittills är antingen väldigt dåliga eller lite väl dyra för att slå igenom på sötvatten.
      Du kan nog köpa nya rör o dra ner belysningstiden till 8h, funkar det med tills utvecklingen gått vidare på sötsidan.

      //NiXoN

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        #4
        Det finns LED-belysning, som dock fortfarande är väldigt nytt och under utveckling, som drar mycket mindre ström till samma eller bättre ljus. Nackdelen här är förstås att det är nytt och exklusivt, och kostar därefter. Räkna med att få gräva i plånboken ordentligt om du ska köpa en färdig LED-armatur. Det är knappt man tjänar på det i längden i dagsläget. Men allteftersom tekniken går framåt blir produktionskostnaderna lägre och priserna sjunker. Om några år kommer LED bli riktigt prisvärt för den vanliga konsumenten.

        Är du tekniskt lagd kan du redan nu tjäna på LED-belysning om du tar dig tid att bygga en egen armatur. Det är ett stort projekt med mycket planering och som kräver att man är duktig hantverkare såväl som elektriker. Här är en bra guide till hur man kommer igång: http://plantswap.se/viewtopic.php?f=12&t=15215

        Du kan också uppgradera dina (antar jag) T8-rör mot kortare T5-rör, som är mer ljuseffektiva. Men då måste du köpa en ny armatur och den kostnaden kommer inte väga upp dina elkostnadsbesparingar inom en snar framtid.

        Annars är det bara att sitta kvar i lysrörsbåten, kasta elpengarna i sjön och vänta på ljusare tider.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Sedan så dubblar ju också en reflektor på ett lysrör belysningsstyrkan ca. 100% och det är deinitivt bra för både miljö och plånbok
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • zoddri
            • June 2012
            • 144

            #6
            Hjälp vad det trillar in svar här

            De aktuella akvarierna (de som har äldst lysrör) är på 120 och 250l så det är ju inte direkt några monster vi talar om. Ganska gott om växter i bägge, i 250l blir det sydamerikanskt tema med allt vad det innebär.

            Ramperna i sig är fräscha och har reflektorer. Det jag mest funderade på vad om det finns något speciellt märke eller liknande som är värt att köpa för att de bygger "bättre" lysrör än resten.

            LED-belysning skulle vara roligt för att tillfredsställa tekniknörden i mig men jag tror nog det är alldeles för dyrt för att vara värt investeringen.
            Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

            250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Ursprungligen postat av Karl Holm

              Är du tekniskt lagd kan du redan nu tjäna på LED-belysning om du tar dig tid att bygga en egen armatur. Det är ett stort projekt med mycket planering och som kräver att man är duktig hantverkare såväl som elektriker. Här är en bra guide till hur man kommer igång: http://plantswap.se/viewtopic.php?f=12&t=15215
              Tack för den, du kostade just mig en massa pengar...
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Karl Holm
                • November 2011
                • 223

                #8
                Haha, lycka till!

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  ja kör ju med LED spotar i min kub och det funkar som belysning men just i mitt fall så räckte nog inte lyset hela vägen ner till växterna (kuben är 70cm hög) så ja fick sätta i en studiolampa (lågenergi) som extra belysning ett par timmar på dagarna å det blev det kanon plus göda med pmdd så funak det för växterna.
                  men som morron och kvälls belysning blev det kanon, lagom mörkt å dunkelt som ja vill ha det.
                  kolla min tråd (signaturen) så finns de lite bilder på det hela.

                  spotarna: http://www.jula.se/led-spotlight-ip20-4-pack-420004

                  studiolampan: http://www.kjell.com/sortiment/el/be...talfoto-p63897

                  sen finns det ju en mängd olika LED spotar, en del med inbyggd reflektor, sen finns det ju LED lister också.
                  och sådana lampor och lister är ju inte dyra, kolla på julas hemsida så hittar du hur mycke som helst.
                  allt beror ju på hur mycke ljus du behöver.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • vinbok
                    • November 2011
                    • 147

                    #10
                    Kan tipsa om hydrograden dom har det mesta inom belysning för växter även lågenergi lampor med mycket kräm i. sitter själv och funderar på tre sånna här till mitt 720 liters akvarium http://www.hydrogarden.se/ljus/lagen...250w-bla-6500k men jätte billiga är dom inte.

                    Kommentar

                    • Fanbyalperna

                      • September 2005
                      • 752

                      #11
                      Använder strålkastare LED 10W RGB som hjälpljus och får på köpet månljus, blått eller annan färg. Köpt på Ebay http://search.eim.ebay.se/?kw=floodl...c=&eb=S%C3%B6k
                      Har inte alltid rätt, men fel ibland

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Jag kör med 6 st. HighPowerLED´s (Cree) i mitt 720 med växter. Samtliga LED:ar inklusive frakt kostade under 500 SEK på Ebay.
                        De drar totalt ungefär 60W och kräver ingen transformator.

                        (köpte ytterligare 10 st. förra veckan)
                        Senast redigerad av perfetto; 07 August 2012, 07:17.

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          #13
                          Ursprungligen postat av perfetto
                          Jag kör med 6 st. HighPowerLED´s (Cree) i mitt 720 med växter. Samtliga LED:ar inklusive frakt kostade under 500 SEK på Ebay.
                          De drar totalt ungefär 60W och kräver ingen transformator.

                          (köpte ytterligare 10 st. förra veckan)
                          Har man växtakvarium måste man se till att att få rätt ljusspektrum för växternas tillväxt. Det innebär att man måste blanda LED av olika färger, vilket genast kompliserar det hela lite.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                            Har man växtakvarium måste man se till att att få rätt ljusspektrum för växternas tillväxt. Det innebär att man måste blanda LED av olika färger, vilket genast kompliserar det hela lite.
                            - Som sagt, jag har växter också. "Måste" är inte rätt ord här, eftersom många växtakvarium har helt vanliga akvarielysrör som enda belysning och frodas gott ändå. Men visst är det bra att mixa färgskalorna på LED-belysningen. De är dock inte dyrare i annan färg än kallvit.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...