Placering av Molly hotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    Placering av Molly hotell

    Hallå!

    Håller på att sätta igång 2 st molly hotell på 80 liters styck. Det jag funderar över är hur man ska tänka kring ytan de ska stå på. Jag har bara haft helglas innan och då är ju diagonalen viktigast att få i lod. Dessa karen sitter ju som på en ram, är det fortsatt diagonalen som är viktigast ? Och hur noga ska man vara?

    mvh

    /S
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ja fortfarande diagonalen.

    Tja man behöver ju inte mäta med laser pass precis. Men det får ju inte vara så det liksom är märkbara skillnader

    Kommentar

    • Salamader
      • August 2010
      • 99

      #3
      Tack för svaret hannes!

      Så någonstans mellan laserprecision och märkbarhet då, men om jag fattat det rätt ska ramen stå direkt på bordet, inget liggunderlag eller något sådant?

      Kommentar

      • gonzo44
        • October 2007
        • 2770

        #4
        tror dert finns en tråd här någonstans där det diskuterades flitigt om det skulle vara underlägg på ramkar eller inte...
        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av gonzo44
          tror dert finns en tråd här någonstans där det diskuterades flitigt om det skulle vara underlägg på ramkar eller inte...
          Mitt 310 står på liggunderlag sedan ett år tillbaka...
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Salamader
            • August 2010
            • 99

            #6
            Jo Gonzo tror jag sett den, blev inte så mycket klokare dock =) Ingen som har eller har haft ett mollyhotell med ställning och vet hur den konstruktionen ser ut?

            Kommentar

            • tazmaniak
              • October 2011
              • 109

              #7
              jag hade hotell plus bänk som man köpte ihop och det fanns inget underlägg eller liknande att lägga mellan hotellet och bänken.
              Men sen hade jag en mindre variant, tror det var 35litersmodellen.....

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13143

                #8
                Ursprungligen postat av Salamader
                Jo Gonzo tror jag sett den, blev inte så mycket klokare dock =) Ingen som har eller har haft ett mollyhotell med ställning och vet hur den konstruktionen ser ut?
                Alla mollyhotell vad jag vet står i en ram och de placeras direkt på en bänk, inget under! Det är ganska enkelt, har akvariumet ingen ram utan bara glas så måste du använda underlägg, har akvariumet en ram så ska det stå på den! Sen finns det folk som ändå ställer ett ramakvarium på ett underlägg och det kan ingen göra nåt åt
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Salamader
                  • August 2010
                  • 99

                  #9
                  Alrighty, tackar! Då är det bara att få bänkarna någorlunda vågräta då.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13143

                    #10
                    Ursprungligen postat av Salamader
                    Alrighty, tackar! Då är det bara att få bänkarna någorlunda vågräta då.
                    Är det dåliga ojämna bänkar så kanske du ska investera i nya eller hyvla och slipa
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Salamader
                      • August 2010
                      • 99

                      #11
                      Hehe, bänkarna är fina, precis nygjorda. Värre med golvet =)

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Alla mollyhotell vad jag vet står i en ram och de placeras direkt på en bänk, inget under! Det är ganska enkelt, har akvariumet ingen ram utan bara glas så måste du använda underlägg, har akvariumet en ram så ska det stå på den! Sen finns det folk som ändå ställer ett ramakvarium på ett underlägg och det kan ingen göra nåt åt
                        Mohaha, det funkar bra här som sagt, då tar det någon mm lutning här och där också.

                        Jag har allt akvarier på värre grejer än sådär och det funkar ändå. Till min kub har det satt sig så fantastiskt så att dörren är svår att öppna samtidigt som hörnen är lägre än mitten.

                        10 mm glas, kan ställa kalaset på en blompiedistal och det skulle säkert ändå funka. Ifall det värsta händer så har jag jordfelsbrytar'n och foppatöffler
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13143

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Mohaha, det funkar bra här som sagt, då tar det någon mm lutning här och där också.

                          Jag har allt akvarier på värre grejer än sådär och det funkar ändå. Till min kub har det satt sig så fantastiskt så att dörren är svår att öppna samtidigt som hörnen är lägre än mitten.

                          10 mm glas, kan ställa kalaset på en blompiedistal och det skulle säkert ändå funka. Ifall det värsta händer så har jag jordfelsbrytar'n och foppatöffler
                          Hi hi hi.. ja ett par foppatofflor borde alla akvarister ha minst ett par, det borde ingå i alla akvariepaket
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Salamader
                            • August 2010
                            • 99

                            #14
                            Så efter har fått mer frågor än svar genom att läsa igenom olika trådar behöver jag lite hjälp. Har nu gjort klart allt och provfyllt karen. Dom står lite illa till så kan inte mäta utifrån men mäter jag i de olika hörnen, från bottenglaset upp till vattenytan skiljer det endast 1/2 till 1 mm. Är detta ett tillförlitligt sätt att kolla om de står rätt ? Har även ett litet vattenpass som jag har lagt på bottenglaset och där ligger bubblan inom markeringarna men kan skilja sig lite i placeringen.

                            För er som inte vet hur dessa kar ser ut är det i princip en kub på 45cm stående i en ram.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Placering av Molly hotell

                              Ska du lyckas att få en vridning på den lilla ytan så krävs det specialkunskaper, det lovar jag!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...