Hjälp med ny pump Eheim 2180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Far
    • July 2012
    • 17

    Hjälp med ny pump Eheim 2180

    Hej!
    har äntligen fått hem mitt efterlängtande ytterfilter tyvär inte utan problem. den verkar tyvär inte funka som den ska.
    har ett juwel rio 400 den ska vara kopplad till. har försökt få igång den hela dagen igår och hela morgonen idag utan framgång.. har även försökt hitta eheims email utan att lyckats då deras hemsida inte verkar fungera? hittade däremot deras nummer efter lite sökande på google men kommer såklart bara fram till nåt autosvar på tyska..
    Är det bara på min dator eheims hemsida inte funkar? startsidan funkar men inget annat. mycket tacksam om nån vet eheims mailadress!

    MVH
  • åheim
    • April 2006
    • 13143

    #2
    Ursprungligen postat av Far
    Hej!
    har äntligen fått hem mitt efterlängtande ytterfilter tyvär inte utan problem. den verkar tyvär inte funka som den ska.
    har ett juwel rio 400 den ska vara kopplad till. har försökt få igång den hela dagen igår och hela morgonen idag utan framgång.. har även försökt hitta eheims email utan att lyckats då deras hemsida inte verkar fungera? hittade däremot deras nummer efter lite sökande på google men kommer såklart bara fram till nåt autosvar på tyska..
    Är det bara på min dator eheims hemsida inte funkar? startsidan funkar men inget annat. mycket tacksam om nån vet eheims mailadress!

    MVH
    Först och främst tycker jag du ska kontakta inköpsstället för hjälp! Eheim har tydligen gjort om sin hemsida och de är så otroligt korkade att de kräver att man registrerar sig och får ett inlogg för att få tillgång till den, glöm de, dem kan hålla sitt skit för sig själva Men vad är problemet?
    Senast redigerad av åheim; 27 July 2012, 15:23.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Far
      • July 2012
      • 17

      #3
      Tack för svar då hänger jag med! provade nämligen med flera webbläsare och verkade inte gå med nån..
      beställde filtret från tyskland. och har nu kontaktat butiken som i sin tur har skickat ett mail till eheim. och som svar från eheim så fick jag att jag har instalerat filtret fel och att de testar sina produkter innan de lämmnar fabriken.. tycker jag vart ett riktigt dåligt svar.. ska försöka ringa igen på måndag. lr försöka skicka tillbaka till butiken jag köpte den ifrån. lyckas inte få igång den helt enkelt. den varken drar in lr skjuter vatten och jag har följt allt som står i bruksanv. klippt alla slangar i samma längd osv. fyllt filtret med vatten med hjälp av den där "tröga pumpknappen". det enda filtret gör är att den låter konstigt men ingen vatten in o ingen ut ..

      tack
      Mvh

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Normalt så ska filtret fyllas när du pumpat med primerpumpen och du ska se att vatten även fylls upp i utblåsslangen, nästan ända upp till vattenytans nivå! Har du kollat att impeller sitter som den ska?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Far
          • July 2012
          • 17

          #5
          efter att hela filtret fyllts med vatten så är det bara den slangen som sitter i mitten som fylls (den som ska skjuta vattnet) de andra två fylls inte konstigt nog. har kollat impelern och den verkar sitta som den ska vet dock ej hur den ska sitta men den sitter typ som en magnet?

          tusen tack!
          Mvh

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13143

            #6
            Ursprungligen postat av Far
            efter att hela filtret fyllts med vatten så är det bara den slangen som sitter i mitten som fylls (den som ska skjuta vattnet) de andra två fylls inte konstigt nog. har kollat impelern och den verkar sitta som den ska vet dock ej hur den ska sitta men den sitter typ som en magnet?

            tusen tack!
            Mvh
            ? de två insugslangarna är ju de slangar som vattnet går ner genom när pumpen fylls när du primer den.. hur kan de sen bli tomma? Har du dem nersänkta i vattnet när du primer pumpen? Du har iallafall problemet där, pumpen kan inte arbeta när det inte kommer ner vatten från insugslangarna! För att vara säker på att vattnet går genom insugsslangarna när filtret fylls så får du helt enkelt ta utblåset och suga igång häverten med munnen!
            Senast redigerad av åheim; 27 July 2012, 16:39.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              är du säker på att insug och utblås sitter rätt? Det är lätt hänt att man förväxlar detta. Om du kopplar loss slangarna så att det kommer in luft i dom så skall vattnet rinna ned i filtret av sig självt efter ett par tag med pumpen. Hur har du filtret sår? Under akvariets nivå eller?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Far
                • July 2012
                • 17

                #8
                jo har provat suga in med munnen men det hjälper inte. de blir tomma igen den lyckas inte dra in mer vatten efter att filtret fyllts. ;/
                sen den där mätaren är alltid på röd också den ska ju vara på grön längst upp.

                Mvh

                Kommentar

                • Far
                  • July 2012
                  • 17

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  är du säker på att insug och utblås sitter rätt? Det är lätt hänt att man förväxlar detta. Om du kopplar loss slangarna så att det kommer in luft i dom så skall vattnet rinna ned i filtret av sig självt efter ett par tag med pumpen. Hur har du filtret sår? Under akvariets nivå eller?
                  japp allt sitter rätt ;/ den sitter under akvariet. verkar inte kunna suga in vatten. som om den är för klen. ;/
                  MVh

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Det skall inte vara någon luft i insugs slangarna när filtret är fullt och står still. Som åheim skriver skall det också stå vatten upp till akvariets nivå i utloppsslangen. Om inte inloppsslangarna "håller vattnet" så suger de luft någon stans.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Far
                      japp allt sitter rätt ;/ den sitter under akvariet. verkar inte kunna suga in vatten. som om den är för klen. ;/
                      MVh
                      Har du kollat så det är fritt flöde i slangarna och genom pumpen? Kan det sitta något i någon slang som blockerar? Kan dev vara väck på någon slang? sitta i kläm osv.
                      Om du tar loss utloppsslangen vid akvariet och stoppar den i en hink som står på golvet så skall det rinna vatten ur den via filtret
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Far
                        • July 2012
                        • 17

                        #12
                        ska prova med hink! återkommer!
                        det är fritt flöde i slangarna o inga väck. att den suger i luft är inte möjligt då jag har satt dit allt hårt med alla pakningar. den verkar inte suga nånting varken vatten eller luft helt enkelt.. ;/

                        Mvh

                        Kommentar

                        • Far
                          • July 2012
                          • 17

                          #13
                          kom även på att insugen inte är helt under vatten då juwel har en kant där man inte får fylla hela vägen upp i karet. men det är bara 10 cm. och det borde pumpen klara? har sett andra som har juwel rio nämligen med eheim 2080 som är samma bara utan värmare.
                          Mvh

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Far
                            kom även på att insugen inte är helt under vatten då juwel har en kant där man inte får fylla hela vägen upp i karet. men det är bara 10 cm. och det borde pumpen klara? har sett andra som har juwel rio nämligen med eheim 2080 som är samma bara utan värmare.
                            Mvh
                            Jag förstår inte vad du menar. Men det spelar ingen roll hur högt det är från ytan till slangen/U-rörets högsta punkt.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Jaxen
                              • July 2012
                              • 45

                              #15
                              Insugen ska väl vara nere vid botten av karet?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...