Rengöra Eheim 2808?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JP!
    • March 2012
    • 61

    Rengöra Eheim 2808?

    Hej finns det någon vänlig som kan berätta hur ni brukar rengöra era Eheim 2808 3? Jag fattar inte riktigt vad manualen menar att jag ska göra!

    Mvh Jp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13144

    #2
    Nu har jag ingen 2080 (2808?) men de har tills stor del keramisk media och den behöver du inte röra egentligen, du kan om om du vill sänka ner filterkorgen med det keramiska (substrat pro) i en hink med akvarievatten och skaka den så det avfall som samlats sköljs ur! det blåa förfiltret högst upp kan du däremot rengöra hur ofta du vill, eftersom det inte påverkar nitrifieringen! Använder du filtervadd så kan den behöva bytas ungefär varje månad! Ett par ggr om året bör du rengöra impeller och huset den sitter i, smörja in alla packningar med vitt vaselin för att hålla de fräscha och mjuka!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • JP!
      • March 2012
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Nu har jag ingen 2080 (2808?) men de har tills stor del keramisk media och den behöver du inte röra egentligen, du kan om om du vill sänka ner filterkorgen med det keramiska (substrat pro) i en hink med akvarievatten och skaka den så det avfall som samlats sköljs ur! det blåa förfiltret högst upp kan du däremot rengöra hur ofta du vill, eftersom det inte påverkar nitrifieringen! Använder du filtervadd så kan den behöva bytas ungefär varje månad! Ett par ggr om året bör du rengöra impeller och huset den sitter i, smörja in alla packningar med vitt vaselin för att hålla de fräscha och mjuka!
      Tack för svaret Åheim! Jo jag använder ju det blåa förfiltret och filterpacket till 2080 med mackaroner och bollar. Jag tänkte mer steg för steg hur jag gör, Typ stänger av filtret, Drar ur slangarna badar det blåa förfiltret osv. Hur gör jag när jag sedan startar om det igen. Har läst nånstans att det brukar spy ut massa skit när man pumpar igång det igen? Hur lång tid tar det innan bakterierna börjar dö? Känns som att man får skynda sig lite?

      Mvh!
      Senast redigerad av JP!; 25 July 2012, 15:58.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13144

        #4
        Ja du drar ur kontakten kopplar loss slangenheten och därefter kan du i lugn och ro rengöra det du behöver, 30min är ingen fara! När du kopplar in filtret igen så finns häverteffekten kvar i slangarna och börjar då fylla filtret utan att behöva använda primerpumpen. Lite skit brukar normalt släppa från slangarna när du startar upp det men det är inget att bry sig om, fiskarna äter det och resten sugs in i filtret igen!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • JP!
          • March 2012
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ja du drar ur kontakten kopplar loss slangenheten och därefter kan du i lugn och ro rengöra det du behöver, 30min är ingen fara! När du kopplar in filtret igen så finns häverteffekten kvar i slangarna och börjar då fylla filtret utan att behöva använda primerpumpen. Lite skit brukar normalt släppa från slangarna när du startar upp det men det är inget att bry sig om, fiskarna äter det och resten sugs in i filtret igen!
          Tack för bra svar Åheim! Det är jag tacksam för, Postar inte så mycket här men läst mycket. Fått stor hjälp genom många av dina poster här på Zoopet!

          Mvh!

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Hej, jag har iofs bara ett 2075 och 2073, men de borde vara ganska lika 2080. Så här brukar jag göra:

            Filtret
            Stäng av filtret.
            Stäng flödeskranen helt, tryck på lossa knappen, så hoppar anslutningskasetten upp.
            Ta ut filtret ur skåpet eller underifrån akvariet.
            Jag brukar låta slangarna hänga kvar i steg 1 med en hink under.
            Bort till diskbänken med filtret.
            Öppna upp locket, töm ut locket litet på vatten ned i filtret, då det släpper sjukt mkt vatten på golv och dig annars.
            Rengör insida lock med diskborste, lossa det runda locket för impellern försiktigt.
            Dra ur propellern och keramikstaven.
            Med en slangrengörare, rensa impellerloppet. Man kan ta en tops och göra litet extra rent.
            Med diskborsten borste rent impeller, magnet och staven. Återmontera impeller.
            Gör rent det grovtblå filtret. Jag brukar köra med ljummet vatten och strilmunstycke.
            Byt det vita finfiltret.
            Sen rengör du korg för korg genom att hålla dem under rinnande vatten och skaka dem i sidled.
            Ett tips är att stapla de rengjorda korgarna på bänken vartefter de är klara i samma ordning som de satt, så man inte blandar ihop ordningen.
            Jag brukar göra rent utsidan och undersidan på korgerna också.
            På ena hörnan av korgarna sitter kanalen som pumpar vattnet ned till botten. Gör rent den med en lämplig rundborst eller tops på varje korg.
            Den tomma filterkärlet, gör rent med diskborste. Skölj upprepade gånger.
            Fyll filterkärlet med till hälften med vatten.
            Kolla vilket hörn som är avsett för filterkolumnen.
            Ta hela det staplade filterkorgskolonnen och släpp ned i kärlet fyllt med vatten.
            På med locket, klart!

            Slangarna
            Med en lång böjlig spiralborste gör ren slangarna.
            Jag brukar inte demontera någon del utan trycker i från plastböjarna. Det går lättare om man försöker få in vatten i slangen runt borstet.
            Man kan kör borstet genom de öppna kasetthålen också.

            Återstart
            Då slangarna är helt tomma nu och filtret är halvfullt, kan man få pumpa en del innan det börjar rinna till.
            Kom ihåg att öppna reglaget till max, har jag själv missat någon gång.
            När man hör att häverteffekten sätter in, dvs när det börjar forsa ned vatten i filtret, sätt då i kontakten.
            Det kommer spotta och fräsa en del, men det stabiliserar sig fort.

            Instämmer i att man kan få till hela denna manöver inom ca 30 minuter.
            Senast redigerad av Kapten Zoom; 26 July 2012, 07:25.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • JP!
              • March 2012
              • 61

              #7
              Oj Det var ett riktigt bra guide Kapten Zoom! Den tackar jag så mycket för

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #8
                Ursprungligen postat av JP!
                Oj Det var ett riktigt bra guide Kapten Zoom! Den tackar jag så mycket för
                Da lugnt!
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                Arbetssätt...