Kan man inte byta lampa i aquael ramp??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sur_som_en_scalare
    • April 2012
    • 46

    Kan man inte byta lampa i aquael ramp??

    Gjorde jag bort mig nu tro?? Köpte ett beg sånt där plastigt litet aquael akvarium , 54 liters, till lillgrabben här, där lampan i rampen var paj. Och nu när jag skärskådar rampen så ser det ut som om det inte går att byta själva lampan utan hela rampen måste bytas ut. En sådan här är det:




    En sån ramp kostar ju fem gånger mer än vad jag gav för karet och utan belysning kan jag ju inte använda karet. Suck.. vad trist det är när man klantat sig..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu vet jag inte hur dessa ramper ser ut idag - men förr gick det i alla fall att byta lysrör i dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bostelin
      • April 2010
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av Sur_som_en_scalare
      Gjorde jag bort mig nu tro?? Köpte ett beg sånt där plastigt litet aquael akvarium , 54 liters, till lillgrabben här, där lampan i rampen var paj. Och nu när jag skärskådar rampen så ser det ut som om det inte går att byta själva lampan utan hela rampen måste bytas ut. En sådan här är det:




      En sån ramp kostar ju fem gånger mer än vad jag gav för karet och utan belysning kan jag ju inte använda karet. Suck.. vad trist det är när man klantat sig..
      Jag hade ett 112 liters aquael med en sådan ramp. Och visst går det att byta lysrör. Man skruvar bara av hållaren som finns för att täta kontakterna där rören går in i rampen.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13144

        #4
        Ursprungligen postat av Sur_som_en_scalare
        Gjorde jag bort mig nu tro?? Köpte ett beg sånt där plastigt litet aquael akvarium , 54 liters, till lillgrabben här, där lampan i rampen var paj. Och nu när jag skärskådar rampen så ser det ut som om det inte går att byta själva lampan utan hela rampen måste bytas ut. En sådan här är det:




        En sån ramp kostar ju fem gånger mer än vad jag gav för karet och utan belysning kan jag ju inte använda karet. Suck.. vad trist det är när man klantat sig..
        Sitter det inte ett vanligt lysrör i den? Det brukar vara ett 15W T8 rör till dessa kar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Sitter det inte ett vanligt lysrör i den? Det brukar vara ett 15W T8 rör till dessa kar!
          Tidigare gjorde det i alla fall det - men, men kanske har de kommit med någon ny form av ramp.
          Jag har dock aldrig hört tala om en ramp där man inte kan byta lysrör (däremot finns det sådana för en del nanokar men de använder ju de u-formade kompaktlysrören). Så det är slert bara att byta rör på då detta skruva ur de bägge bägge hållarna som Bostelin skriver.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13144

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tidigare gjorde det i alla fall det - men, men kanske har de kommit med någon ny form av ramp.
            Jag har dock aldrig hört tala om en ramp där man inte kan byta lysrör (däremot finns det sådana för en del nanokar men de använder ju de u-formade kompaktlysrören). Så det är slert bara att byta rör på då detta skruva ur de bägge bägge hållarna som Bostelin skriver.
            Kollade upp lite och nu har det klarnat en del! Det är så att aquael har en classic modell och den har vanligt 15W T8! De har också en modell som heter Econolight och de har compactrör, endast aquaels egna passar tyvärr. Till ett 54Liters econolight ska följande rör/modul passa:
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sur_som_en_scalare
              • April 2012
              • 46

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Kollade upp lite och nu har det klarnat en del! Det är så att aquael har en classic modell och den har vanligt 15W T8! De har också en modell som heter Econolight och de har compactrör, endast aquaels egna passar tyvärr. Till ett 54Liters econolight ska följande rör/modul passa:
              http://www.guldfisken.se/beta/catalo...8d250e7fc8b587
              Jag har efter lite produktresearch har jag kommit fram till samma sak. Så då är lampa plus sladd utbytbart och det var ju en jäddra tur för mig. Fast rätt dyrt med tanke på karet, men men, man lär sig av sina felköp. Tack ni som hjälpt mig med svar!

              Kommentar

              Arbetssätt...