Juwelramper som går sönder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Juwelramper som går sönder

    Har ett Juwel Vision 450. T8 (tjocka rör) -ramperna har gått sönder 3 gånger. Idag gick min andra T5 (smala rör) -ramp sönder. Är det någon mer som råkat ut för att Juwels ramper går sönder hela tiden?

    Sista ramperna är ca 1 år gamla, båda gick sönder denna månaden.

    De två sista kommer gå på garanti, men det känns som jag ska bygga egen ramp om det ska hålla på sådär.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Kan tillägga att när ramperna med tjocka rör gick sönder för 3:e gången bytte jag till till T5 i förhoppning om de skulle vara bättre.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Vad är det på rampen som går sönder ?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        De nya är T5 så där finns inget jag kan byta förutom rören. Allt annat är inkapslat, kan inte öppna det utan att sumpa min garanti tyvärr.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Rampen till mitt gamla Juwel Rio 240 (T8) pajade för rätt längese´n nu. Först fick jag byta glimtändare på den, och senare var det nå´n komponent i den som blev för varm, så plasten runt om började smälta. Upptäckte det precis innan komponenten var på väg ner i vattnet. På det karet sitter det nu en ny Gloramp (T5), som jag tycker verkar riktigt bra.

          Har ett Juwel Rio 180 (för tillfället tomt) som jag köpte för ett antal år se´n, också med T8, och inte särskilt långt efter köpet började den rampen glappa. Och med 240-rampen i åtanke bytte jag ut den mot en vanlig svart ramp (också T8). Om jag får för mig att starta akvariet igen så blir det nog en Gloramp på det karet också. Men är tveksam till att starta det igen utan att först skaffa en ny pump också, eftersom plastgallret högst upp på pumphuset har gått sönder, där är det numer ett stort hål istället för galler...

          Så nej, har väl inte heller särskilt bra erfarenheter av Juwels ramper, eller pumpar Får hoppas att rampen till mitt Juwel Lido 120 (T5) håller bättre, än så länge funkar den.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Jag har för länge sedan bytt ut pumpen som även den gått sönder, men tror den höll i 2-3 år.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Minns inte när jag slängde ut pumpen till mitt 240, men det är längese´n. Har för mig att den vibrerade och förde oväsen. Har haft olika innerpumpar i det, men nu använder jag ett Fluval 305 ytterfilter.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Tyvärr inget ovanligt att deras armaturer lägger av, har i bekantskaps kretsen flera som bytt ramp 2-3 likas gäller pumpskallen. Konstigt att de säljer såpass med ny a kar som de gör.
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13144

                  #9
                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Tyvärr inget ovanligt att deras armaturer lägger av, har i bekantskaps kretsen flera som bytt ramp 2-3 likas gäller pumpskallen. Konstigt att de säljer såpass med ny a kar som de gör.
                  Ja det där har jag förundrats över också, det måste bero på att utseéndet tilltalar många. Det som också är en gåta är varför JUWEL inte slutar att släppa fram sån skit från sina produktionsled, det kan omöjligt vara kostnadseffektivt att dela ut nya ramper hela tiden!? Och sen har vi ju det här med mittstagen och pumphuvuden...(ska tillägga att jag inte har och kommer troligen aldrig äga ett juwel)
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Har även för mig att han i "min" butik sa att det sitter samma pumphuvud i i alla fall de lite större karen, som i Juwel Lido 120 (som är en kub). Är de då underdimensionerade till de större karen, eller väl tilltagna till 120-literskuben?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #11
                      Va tråkigt. Det är ju specialanpassat för karet så det är svårt att välja annat. Får fundera på hängade ramp och öppet akvarium?
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Mitt tips är att du köper en Gloramp, den passar perfekt vad det gäller längden, på mitt 240, och går att dra ut, så att den passar på större kar. Den använder T5, och hela rampen är en enda stor reflektor på insidan. Den passade även perfekt på karets plastkant (går att justera), och är enkel att bara skjuta fram och tillbaka.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13144

                          #13
                          Jag kör med en Hagen glo t5 ramp och den funkar väldigt bra och är smal så man lätt kommer ner med armarna, den går också att vinkla hur man vill. Priset är ju bra också om man jämför med andra. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...4255bb1515de72

                          Aqua nova har en snygg ramp men jag vet inget om kvalitén, filtren de gör är väl riktigt lågbudget från kina iallafall? http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1863&page=1
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jag kör med en Hagen glo t5 ramp och den funkar väldigt bra och är smal så man lätt kommer ner med armarna, den går också att vinkla hur man vill. Priset är ju bra också om man jämför med andra. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...4255bb1515de72

                            Aqua nova har en snygg ramp men jag vet inget om kvalitén, filtren de gör är väl riktigt lågbudget från kina iallafall? http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1863&page=1
                            De har en för 4*54w på cyberzoo, tänkte prova en till mitt Juwel. De skall funka i alla fall, googlade info som bara den för ett tag sedan.

                            Det är ju rätt gött att de kan hängas upp i taket..
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13144

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              De har en för 4*54w på cyberzoo, tänkte prova en till mitt Juwel. De skall funka i alla fall, googlade info som bara den för ett tag sedan.

                              Det är ju rätt gött att de kan hängas upp i taket..
                              Mathias du menar aqua nova nu va!? Modellen är ju platt och snygg vilket inte glo rampen är, men den kan också hängas i vajrar iallafall! Du kan väl berätta vad du tycker om den sen om du köper en
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...