Bygga eget innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hulke
    • May 2012
    • 8

    Bygga eget innerfilter

    Har ett par frågor om att bygga eget innerfilter av filtermatta och el-rör.
    Hur långt och grovt bör röret vara för bästa effekt?
    Hur stora bör hålen i röret vara?
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Hur långt och grovt det ska vara beror ju på vad du har för akvarium och vilken pump du ska ha.
    Så var har du för akvarium?

    Kommentar

    • Rubberman
      • March 2012
      • 101

      #3
      Hur långt är ett snöre ?

      Storlek på karet ?
      invånare?, tilltänkta ?
      pumpar/pumpeffekt ?
      vad är planen ?

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Det kan ju i princip vara så långt så att det går från botten upp så att pumpen är just under ytan.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13144

          #5
          Ursprungligen postat av Hulke
          Har ett par frågor om att bygga eget innerfilter av filtermatta och el-rör.
          Hur långt och grovt bör röret vara för bästa effekt?
          Hur stora bör hålen i röret vara?
          Använd ett rör som passar på insuget på pumpen eller aningen mindre, du kan värma röränden med en cigarettändare och sen kränger du på den på insuget och kyler med kallvatten. Längden bör kanske inte vara mer än ca 40cm max (längre brukar inte få plats heller), är det längre så blir det dåligt sug i nedre delen av röret, om du inte har en väldigt kraftig pump förstås. Jag brukar borra massor med ca 3mm stora hål och sätta en vinkork i botten. Mattan som är 10x10cm brukar vara lagom att köra med för jag tycker den på 5cm blir för tunn.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Hulke
            • May 2012
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Använd ett rör som passar på insuget på pumpen eller aningen mindre, du kan värma röränden med en cigarettändare och sen kränger du på den på insuget och kyler med kallvatten. Längden bör kanske inte vara mer än ca 40cm max (längre brukar inte få plats heller), är det längre så blir det dåligt sug i nedre delen av röret, om du inte har en väldigt kraftig pump förstås. Jag brukar borra massor med ca 3mm stora hål och sätta en vinkork i botten. Mattan som är 10x10cm brukar vara lagom att köra med för jag tycker den på 5cm blir för tunn.
            Har sett ett rör där det borrades med 8mm, frågan är vilket som blir bäst, om det spelar någon roll.
            Hur gör man smidigast hålet i filtermaterialet så det passar röret?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13144

              #7
              Ursprungligen postat av Hulke
              Har sett ett rör där det borrades med 8mm, frågan är vilket som blir bäst, om det spelar någon roll.
              Hur gör man smidigast hålet i filtermaterialet så det passar röret?
              Ju större hål dess mindre kommer den suga från den nedre delen av röret, du vill att den ska utnyttja hela rörets längd. från toppen av filtermattan trycker du ner en sax eller smal lång kniv och gör ett kryss ner genom mattan nästan ända ner till botten. Sen tvingar du ner röret i mattand
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Hulke
                • May 2012
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Ju större hål dess mindre kommer den suga från den nedre delen av röret, du vill att den ska utnyttja hela rörets längd. från toppen av filtermattan trycker du ner en sax eller smal lång kniv och gör ett kryss ner genom mattan nästan ända ner till botten. Sen tvingar du ner röret i mattand
                Jag borrade massa 3mm hål i röret som är 20cm. När jag testar röret utan filtermatta på min Aquael Circulator så tar det en liten stund innan vattnet börjar spruta ut.
                Är det normalt? Jag behöver vrida justerings-kranen fram och tillbaka några gånger för att vattnet ska börja gå igenom.
                Den är lite seg att få igång utan rör också ibland. Men det kanske är normalt?

                Kommentar

                • david87
                  • June 2005
                  • 710

                  #9
                  Har du snurrat runt på pumpen så den är fylld med vatten innan du startat den. För om det är luft i så kan det ta nån sekund innan den startar.
                  Men det är bättre om du vänder runt den lite så luften far ut och den slipper varva upp med luft i

                  Kommentar

                  Arbetssätt...