Ehiem 2260 ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • San_tas
    • February 2007
    • 28

    Ehiem 2260 ytterfilter

    Hej alla!
    Det var ett tagsedan jag var här, men har nu tagit upp hobbyn igen
    Har dock inte riktigt haft turen med mig med det jag företat mig.
    Nu är jag villrådig då jag behöver hjälp av någon som har en likadan pump.
    Problemet: Köpte pumpen på ett överskottsbolag då det visade sig att den stora tätningsringen saknades, jag bestälde en ny. Men jag fattar inte hur den ska sitta, läser man i manualen står det "fäst tätningsringen vid filterbehållaren och sätt på det kompletta filterlocket" det finns även en skåra i filterlocket som det känns naturligt att sätta ringen i men då går det ej att sätt fast låsbyglarna då de blir för högt. Har gjort som de står i manualen men de läcker litte.. Någon som vet? Tack på förhand!
  • snuppesno
    • August 2007
    • 29

    #2
    Hej
    Har inte ett sånt filter själv men om det är som på de mindre classic-modellerna ska o-ringen blötas med vatten sedan träs på på nedersta delen av pumphuvudet, när du sedan trycker ner pumphuvudet i filterbehållaren ska o-ringen liksom rulla upp mot pumhuvudet och då täta mellan behållare och pumphuvud, hoppas du förstår hur jag menar
    Här är en länk till en som förklarar bättre: http://www.rexgrigg.com/Eheim%20Clas...structions.htm

    //snuppesno

    Kommentar

    • San_tas
      • February 2007
      • 28

      #3
      Hej tusen tack för ditt svar, det är en classic modell men varianten större. Min har även ett avlopp med kran som man kan tömma akvariet med. Nu ser man tätningsringen då den trycks fast av låsbyglarna. Känns lite fel, speciellt då de läcker lite har tätat med vaselin och de håller tätt nu för tillfället.. Bifogar länken till bruksanvisningen.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13144

        #4
        Jag har inte den modellen men siliconpackningen ska iallafall placeras på hinken, ej på pumplocket, men du lade den på hinken vad jag förstod. När filtret stängs ska INTE packningen synas, då har du satt den fel eller så har du fått fel packning helt enkelt... Hoppas M. Bryzell kan svara, han som har 2st
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • snuppesno
          • August 2007
          • 29

          #5
          Ok, om du monterar som jag föreslog så ska du inte se o-ringen öht.
          O-ringen ska nog ligga mellan lockets vertikala del och behållaren, inte mellan översidan på behållaren och undersidan locket.
          Men som sagt, jag har inte ett sånt filter själv, däremot ägt en mindre modell och jag hade det problemet som du beskrev med att clipsen inte nådde över locket, tillslut fick killen i akvarieaffären visa mig hur man skulle göra.
          Att ditt filter läcker betyder ju att det inte är rätt monterat, risk att allt ditt akvarievatten hamnar på golvet, inte kul.

          EDIT: åheim hann svara medan jag skrev

          Kommentar

          • Bostelin
            • April 2010
            • 8

            #6
            Där är en skåra i undersida av locket(del L i bruksanvisningen ovan) som packningen ska ligga.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13144

              #7
              Ursprungligen postat av Bostelin
              Där är en skåra i undersida av locket(del L i bruksanvisningen ovan) som packningen ska ligga.
              Enligt beskrivningen på svenska så ska packningen placeras på behållaren, ej locket...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bostelin
                • April 2010
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Enligt beskrivningen på svenska så ska packningen placeras på behållaren, ej locket...
                Nej, det stämmer inte. Packningen ska sitta som jag säger

                (jag har också två av den här typen)
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13144

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bostelin
                  Nej, det stämmer inte. Packningen ska sitta som jag säger

                  (jag har också två av den här typen)
                  Ok ja ger mig Citat från bruksanvisn." Fäst tätningsringen vid filterbehållaren och sätt på det kompletta
                  filterlocket med pump på filterbehållaren. Fäst locket met låsbyglarna"
                  Senast redigerad av åheim; 13 July 2012, 19:52.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • San_tas
                    • February 2007
                    • 28

                    #10
                    Enligt beskrivningen skall den sättas på burken, men då kan man endast sätta den så som jag skrev, det står nog fel i manualen det logiska är att sätta den som Stefan skrev, dock kunde jag i inte stänga klipsen då, har nog fått fel ring. Men jag borde kanske annat att de var så har bara haft motgångar med denna akvarieuppstart, nu fel i manualen och fel o- ring. Ehiem..!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13144

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bostelin
                      Där är en skåra i undersida av locket(del L i bruksanvisningen ovan) som packningen ska ligga.
                      bara för att säkerställa så frågar jag -är det en 2260 du har?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Bostelin
                        • April 2010
                        • 8

                        #12
                        åheim:
                        Ja, en 2260 och en 2250
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Bostelin
                          • April 2010
                          • 8

                          #13
                          Ursprungligen postat av San_tas
                          Enligt beskrivningen skall den sättas på burken, men då kan man endast sätta den så som jag skrev, det står nog fel i manualen det logiska är att sätta den som Stefan skrev, dock kunde jag i inte stänga klipsen då, har nog fått fel ring. Men jag borde kanske annat att de var så har bara haft motgångar med denna akvarieuppstart, nu fel i manualen och fel o- ring. Ehiem..!
                          Kolla så att det inte sitter någon gammal packning kvar som tar emot. Ta isåfall bort den. Smörj gärna in den nya med fett och sätt i den. Har du rätt packning så passar den. Den nya packningen ska ner en bit i "skåran".
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...