Helglas kontra ram?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • caysa83
    • June 2012
    • 7

    Helglas kontra ram?

    Jag ska skaffa ett större akvarium, 220 liter börjar kännas litet
    Jag har hittat ett 350 l till ett bra pris. Min fundering är då.... Jag har ett ramakvarium just nu, en alu-ram som i min värld liksom håller ihop glasen. Akvariet jag kikat på nu är i helglas.....kan jag lita på att det håller ihop på samma sätt?? Det blir ju ett väldigt tryck på fogarna av allt vatten
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är silikonet som håller ihop akvariet - visst ramen i ovankant håller ihop också men det gör ju istället listerna på ett helglas.

    Så om akvariet håller ihop har inte något att göra med om det är ett aluakvarium eller ett helglas akvarium utan hänger på kvalitén på produktionen. Det finns bra (de allra flesta) och dåliga av bägge sorterna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • caysa83
      • June 2012
      • 7

      #3
      Ok, så bra. Då kommer mina fina juveler få ett större hem nästa vecka

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Jag har ju haft samma åsikt som Kjell, aluminiumlisterna har inte mycket med hållfastheten att göra. Efter viss diskussion med Arnold i Åled så har jag faktiskt fått ändra mig, den där ramen sitter inte där bara som prydnad. Den är ihopnitad i hörnen med särskilda bleck och när ett aluminiumramsakvarium tillverkas så börjar man med att bygga ramen och ställer sen in glasen, visst använder man silikon men mer som tätning egentligen. Så jo, ramakvariet är stabilare byggt.

        Somliga som t ex Arnold menar också att silikon inte håller längre än tio år. Jag har ju limmade akvarier som är långt äldre än så, att det kan hålla länge kan man ju alltså säga. Om det sen finns nån slags bäst före dag på hellimmade akvarier så att de riktigt gamla blir riskabla är väl än så länge ovisst.

        Det man i alla fall kan vara helt säker på är att ramen skyddar de känsliga kanterna. Risken för att skada akvariet är alltså mycket mindre för ett ramakvarium. Man får alltså konstatera att ett ramakvarium, det är säkrare. Om sen skillnaden är såpass att det är nåt att bry sig om, det må vara en annan sak.

        Något som man också bör ta med i kalkylen är att ett ramakvarium rymmer mindre vatten än ett hellimmat. Av tradition så anges akvariernas volym efter yttermått och på ett hellimmat sitter ju glasen ända ut, på ett ramakvarium sitter de ju en bit in. Jämför man ett ramakvarium och ett hellimmat som anges som lika stora så rymmer alltså ramakvariet signifikant mindre med vatten. På stora burkar kan det handla om en skillnad på flera tiotals liter.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag hävdar fortfarande att det finns bra och dåliga akvarierna av bägge sorter och där hör åleds alumniniumakvarier hör till de bästa aluakvarierna.

          Att silikon inte håller längre än 10 år håller jag inte alls med om. Jag, som du, har haft 30 år gamla silikonakvarier som har funkat utan problem. Om silikonet håller har mer med kvaliten på silikonen (olika silikoner har olika kvalitet och därmed olika hållbarhet) att göra samt hur det är applicerat. Är rutan inte rengjort rejält innan limningen så är chansen stor att det släpper så småningom.

          Så återigen - det finns bra och dåliga akvarier av bägge sorterna.

          Däremot håller jag med om att ett helglas har skyddade kanter - det spelar kanske dagligdags ingen roll men är en klar fördel vid transporter. Så när ett helglas transporteras så se till att skydda kanterna.

          Själv har genom åren haft både helglas och ramakvarier (totalt en bra bit över 1.000 st - har haft odling och affär) och genom årens lopp har kanske 2-3 spruckit. Dessa har varit ramakvarier - men det beror nog mest på slumpen.

          De senaste 15 åren har jag enbart haft helglas-akvarier. Inte för att de är säkrare utan för att jag tycker att de är snyggare.

          Så när man köper ett akvarium - oavsett vilket - så skall man undersöka så att inte silikonen har börjat släppa och framförallt att det inte är för repigt. Alla akvarier bli repiga och det är ju därför man skrotar dom så småningom och inte för att silikonen har passerat sitt "bäst före datum".
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Visst finns det varierande kvalitet och hellre ett proffsigt helglas än ett fuskbyggt med ram. Dock, ramen är en liten drulleförsäkring. Säg t ex att nån får för sig att spika upp nåt på väggen bakom akvariet och tappar hammaren på akvariekanten. Ramakvariet kan tåla smällen, med ett helglas så får man nog räkna med att det går ordentligt illa. Naturligtvis så är det bästa att låta bli att tappa hammare eller annat på akvariet men ibland går ju inte allt som man tänkt sig och då har ramen en poäng.

            När det gäller det estetiska så gillar en del helglas och en del inramningen som ramen ger. Det är en smakfråga som var och en nog får känna efter vad man trivs med. För min del funkar bägge, man får möjligen kanske tänka lite olika med inredningen utåt kanterna men det är ingen stor sak.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • caysa83
              • June 2012
              • 7

              #7
              Vad roligt det är med kunniga människor som får till såna härliga disskusioner
              Väldigt bra för oss som inte är så insatta. Tanken är att akvariet ska bli inbyggt i en vägg, med andra ord, den ska stå i en skrubb. Där får den ju stå ifred och bara jag som ska vara där och pyssla med vattenbyten och så vidare.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Bygert
                Visst finns det varierande kvalitet och hellre ett proffsigt helglas än ett fuskbyggt med ram. Dock, ramen är en liten drulleförsäkring. Säg t ex att nån får för sig att spika upp nåt på väggen bakom akvariet och tappar hammaren på akvariekanten. Ramakvariet kan tåla smällen, med ett helglas så får man nog räkna med att det går ordentligt illa. Naturligtvis så är det bästa att låta bli att tappa hammare eller annat på akvariet men ibland går ju inte allt som man tänkt sig och då har ramen en poäng.

                När det gäller det estetiska så gillar en del helglas och en del inramningen som ramen ger. Det är en smakfråga som var och en nog får känna efter vad man trivs med. För min del funkar bägge, man får möjligen kanske tänka lite olika med inredningen utåt kanterna men det är ingen stor sak.
                Fast hur stor är chansen att man spikar upp något på väggen bakom ett akvarium och att man tappar hammaren som råkar falla precis på kanten på ett akvarium

                Kanske är den lika stor som att det skulle landa ett flygande tefat med passagerare som älskar att äta akvariefiskar och som äter upp alla dina fiskar

                Nåväl - bägge sakerna har hänt mig precis lika många gånger i alla fall

                Själv tycker jag att aluakvarier med de silverfärgade ramarna är jäkligt fula, medan de som är i svart är rätt snygga.
                Likadant helglas som är limmat med transparent silikon är fula - svart skall det vara.

                Men, men - smaken är som baken .... - och tur är väl det för det vore ju tråkigt om vi alla hade samma typ av akvarier.

                Lycka till med ditt inköp caysa83
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  #9
                  Har ett litet ramkar som är runt 30 år och av dom åren så har det stått tomt i ca 10, nu har det vart igång i ca 4 år och inga läckage än.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Fast hur stor är chansen att man spikar upp något på väggen bakom ett akvarium och att man tappar hammaren som råkar falla precis på kanten på ett akvarium

                    Kanske är den lika stor som att det skulle landa ett flygande tefat med passagerare som älskar att äta akvariefiskar och som äter upp alla dina fiskar

                    Nåväl - bägge sakerna har hänt mig precis lika många gånger i alla fall
                    Tja, alla behöver ju inte vada (bra ursäkt) genom akvariet när hustrun skall ha något upphängt!
                    Sedan finns det ju dom som har akvarier som tavlor! Då slipper dom spika upp sådana!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    Arbetssätt...