Ny fluval 206!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13144

    Ny fluval 206!

    Hej till alla tekniknördar, som jag själv, vill bara ge min syn på nya fluval 06!
    Först och främst har den fått en snyggare look med en lite annan form på pumphuvudet samt svart behållare med "vitgråa" och röda detaljer, istället för tidigare mörkgrå, insug och utblås är numer ganska transperenta och jag tycker det fungerar bättre intrycksmässigt. Reglagen till aquastoppen ser lite annorlunda ut men konstruktionen och funktionen är densamma som förut, av självklara skäl och primerpumpen är väldigt bra konstruerad och fungerar perfekt. Impellern är lite modifierad med nya "slitytor" och axeln hålls fast i botten med en större siliconplugg. Impellerlocket som också hjälper till att hålla fast axeln är gjord i ett mycket starkare material och fästs fast på ett lite annorlunda sätt och risken att man har sönder den när man lossar på den är elimenerad. Jag tycker kvalitén på filtret är mycket högre än vad som avspeglas i priset, för den ska absolut inte jämföras med "kinafilter" mitt betyg blir

    Vill passa på att klargöra ett par saker som jag sett är fel i vissa instruktionsvideos! tex. Man ska inte stänga aquastoppen när man ska använda primerpumpen, luft kan varken komma in eller ut ur filtret då och risken är att du drar sönder primerpumpen, aquastoppen ska var öppen, flödesspaken ska alltså vara nerfälld!

    Hur man stänger filtret visas också ofta på ett felaktigt sätt, felaktigt trycker man då ner pumphuvudet med manuell kraft och sen stänger med clipsen, no no! Här är en video hur fluval 05 och 06 ska stängas och öppnas! Obs! gamla modellen i videon. http://www.youtube.com/watch?v=2-RGS...feature=relmfu
    Senast redigerad av åheim; 15 June 2012, 12:45.
    Viva Leo Buscaglia
  • åheim
    • April 2006
    • 13144

    #2
    Uppdate: nu har jag haft 206.an i 2 veckor (haft gamla 05 modellen i flera år så kvalitén vet jag om) och jag är toknöjd Det är alltså världens bästa filter, så smidigt att hålla på med och den här nya modellen ser riktigt snygg ut brevid tanken Det som är att man får komplettera med mer biomedia, ca 1L. Biomakaronerna fyller knappt hälften av den ena behållaren och kolet i den 3,dje behållaren slänger man åt helsike och fyller med biomedia istället, lade i siporax mini i stället http://www.google.se/search?q=sera+s...w=1007&bih=688! Nää, nu ska jag gå och pussa 206.an godnatt och dra täcket över oss
    Senast redigerad av åheim; 11 June 2012, 23:17.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Uppdate: nu har jag haft 206.an i 2 veckor (haft gamla 05 modellen i flera år så kvalitén vet jag om) och jag är toknöjd Det är alltså världens bästa filter, så smidigt att hålla på med och den här nya modellen ser riktigt snygg ut brevid tanken Det som är att man får komplettera med mer biomedia, ca 1L. Biomakaronerna fyller knappt hälften av den ena behållaren och kolet i den 3,dje behållaren slänger man åt helsike och fyller med biomedia istället, lade i siporax mini i stället http://www.google.se/search?q=sera+s...w=1007&bih=688! Nää, nu ska jag gå och pussa 206.an godnatt och dra täcket över oss
      Här sitter vi varje morgon/dag/kväll/natt och förklarar för folk att de ska låta bli sina filter, samtidigt så finner åheim sin nya stora kärlek i livet och KAN inte hålla fingrarna borta. Nu har jag en FX5, 304, u3, 2-3-4+ ifrån Fluval. Det får väl helt enkelt bli ett 206 nu då. Jag som började tippa över åt Eheim-hållet, tack vare min nyfunna kärlek för 2226...

      Typiskt
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13144

        #4
        Ha ha ha.. Mathias du vet väl hur svårt det är att hålla fingrarna i styr när man är kär, appropå det så håll också dina fingrar i styr och låt bli att pilla på den där eheim, du kommer ändå bara bli sårad och ledsen och besviken
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Med Eheim blir man aldrig besviken

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            asså av mina filter hemma så låter 405an mest av alla. utan tvekan. jag har eheim, fluval o tetratec. o tycker verkligen inte deras start funktion är bra över huvve taget. fluvals asså.

            tetratecen är helt klart bäst i alla lägen än så länge

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13144

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Med Eheim blir man aldrig besviken
              Det är en nog en subjektiv bedömning
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13144

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                asså av mina filter hemma så låter 405an mest av alla. utan tvekan. jag har eheim, fluval o tetratec. o tycker verkligen inte deras start funktion är bra över huvve taget. fluvals asså.

                tetratecen är helt klart bäst i alla lägen än så länge
                Asså tystare filter finns det absolut (min är tystare än eheim 2215 dock). Startfunktionen är uppgraderad och är numer fenomenal, den gamla var väl ok iallafall tycker jag. Men jag har inte provision från fluval och var och en gör sina egna pumpval, vill bara övertyga om att man köper inte grisen i säcken så att säga
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Asså tystare filter finns det absolut (min är tystare än eheim 2215 dock). Startfunktionen är uppgraderad och är numer fenomenal, den gamla var väl ok iallafall tycker jag. Men jag har inte provision från fluval och var och en gör sina egna pumpval, vill bara övertyga om att man köper inte grisen i säcken så att säga
                  Fluval är bra, förmodligen det bästa som finns även i mina ögon. I mitt 310 Malawi kan jag liksom stryka rengöringen ur schemat. Fx5 har gått ett år nu, flödet vägrar att minska.

                  Jag ska prova ett 206, bara för att se om det är så bra Det är ju skönt att de vidareutvecklar modellerna i alla fall.

                  Nu skall jag gå och sova middag, i sovrummet. Där står min FX5 och väntar på mig, jag har tur som har möjligheten att sova med filtret varje natt

                  Sen vet ni, hörs det så vet man ju att det är igång
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Jag sover med mitt Eheim 2028 varje natt och man kan inte tro att det är igång

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Åheim tack för din bedömning av Fluval 206 det hjälper säkert dom som vill skaffa detta filter,det borde vara fler trådar som din

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13144

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Jag sover med mitt Eheim 2028 varje natt och man kan inte tro att det är igång
                        Ha ha det brukar bli så med långa förhållanden, det inte längre så spännande och man somnar så fort huvet träffar kudden
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13144

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Åheim tack för din bedömning av Fluval 206 det hjälper säkert dom som vill skaffa detta filter,det borde vara fler trådar som din
                          Tack, hoppas den kommer till glädje för nån ...Skulle också tycka det var kanon om ALLA ville göra en saklig liten recension av produkter de skaffat så man slipper gå på de värsta minorna
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ha ha det brukar bli så med långa förhållanden, det inte längre så spännande och man somnar så fort huvet träffar kudden
                            Den var riktigt bra !

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13144

                              #15
                              Uppdate: Nu har den varit igång i lite mer än 2 veckor och den har tystnat och är knappt hörbar, stod den i en akvariebänk skulle den inte "finnas". Jag är fortfarande toknöjd med den och kommer uteslutande köra dessa filter framöver (vilket jag nästan redan gjorde), nästa blir nån storebror till 206.an! jag tycker FLUVAL och HAGEN har har gjort det här riktigt bra! den får mitt högsta betyg för sin estetik, teknik och funktion
                              Senast redigerad av åheim; 15 June 2012, 12:50.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...