Foderautomat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #46
    Ursprungligen postat av Kisekatten
    Jo jag är kanske lite i överkant orolig o försiktig ,har inte ett tillräckligt stort akvarium med tanke på antalet fiskar men vill göra så bra för dom som det går ändå..
    Tack för era svar,kan tänka mig att ni sitter o suckar över mina inlägg,men snällt att ni har tålamod ändå
    då bör du ta dina kullar med malar o sälja ner till djuräffaren. det är det bästa.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13144

      #47
      Här är 2st automater jag har erfarenhet av och som är mycket tillförlitliga, jag har använt dem oavbrutet under ca 4 år.

      Denna tycker jag är bäst, den skakar trumman så fodret doseras väldigt jämt. (trodde först att det var fel på den när den rasslade vid utfodringen)


      Tillförlitlig och bra kvalitetskänsla men lite sladdrigt doseringsreglage.


      Tyvärr så rekomenderar de flesta personer här att man ska skaffa fler än 1 ancistrus, jag säger alltid emot eftrsom det alltid slutar med en invasion av yngel, som du nu har på halsen...
      Senast redigerad av åheim; 03 May 2012, 11:20.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #48
        Ursprungligen postat av åheim

        Denna tycker jag är bäst, den skakar trumman så fodret doseras väldigt jämt. (trodde först att det var fel på den när den rasslade vid utfodringen)

        Fråga till Åheim


        hur länge räcker batterierna i den ??





        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13144

          #49
          Ursprungligen postat av Kensa
          Fråga till Åheim


          hur länge räcker batterierna i den ??





          .
          Kensa Det beror ju delvis på vilken kvalité batterierna har och hur många ggr den ska utfodra per dag. Jag har kört 1 utfodring per dag och batteriena har räckt minst ett år iallafal, bytt batteri så sällan så jag minns inte riktigt...

          Edit; ska tillägga att eheim har en liten inbyggd fläkt som startar när trumman snurrar, för att förhindra att fukt kommer in när öppningen på trumman är riktad neråt vid utfodringen!
          Senast redigerad av åheim; 03 May 2012, 11:30.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #50
            Skulle inte ha foderautomat en längre tid till akvarium. Har sett för många som krånglar och doseringen du ställer in kanske inte alls blir den samma som man vill ha. Skulle nog vilja påstå att det är större risk att fiskarna tar skada (övermatning) av en fodermat än att de får för lite mat.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13144

              #51
              Ursprungligen postat av laasesku
              Skulle inte ha foderautomat en längre tid till akvarium. Har sett för många som krånglar och doseringen du ställer in kanske inte alls blir den samma som man vill ha. Skulle nog vilja påstå att det är större risk att fiskarna tar skada (övermatning) av en fodermat än att de får för lite mat.
              Jag har en ganska bra erfarenhet av de 2 foderautomater som jag rekommenderade och de utfodrar precis som jag ställer in dem! Jättebra att de får mat regelbundet om jag själv tex inte kanske kommer hem förrän sent på kvällen. jag brukar också komplettera med lite frysfoder eller annat nästan varje dag! Automater är en suverän grej!!! Ska man dessutom på en ganska lång semester så är de ovärdeliga

              De flesta leasingföretag kör med automater, men på vissa uppställsplatser låter man folk på platsen ge mat och det vet jag av erfarenhet att det ganska ofta är en riktigt dålig idé...
              Senast redigerad av åheim; 04 May 2012, 15:42.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Christer5

                #52
                Till Eheim foderautomat 3581 så står det i bruksanvisningen att man inte får använda laddninsgbara batterier,undrar varför det är så ?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13144

                  #53
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Till Eheim foderautomat 3581 så står det i bruksanvisningen att man inte får använda laddninsgbara batterier,undrar varför det är så ?
                  Jag har nog svaret på det -När uppladdningsbara batterier börjar ta slut så går det väldigt fort mot slutet, medans ett alkaliskt batteri har ett utdraget slut! Detta påverkar automatens varningsfunktion, där den signalerar att det börjar bli dax att byta batterier, använder du uppladdningsbara så blir inte varningsfuntionen tillförlitlig och automaten riskerar att bara lägga av
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #54
                    Tack för svaret !

                    Kommentar

                    • KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

                      #55
                      Fraförallt så är det så att laddningsbara celler ligger på 1,2V styck (drygt 1,3-1,4 i vilospänning beroende på kemi) och alkaliska är specade till 1,5V och ligger något högre i vilospänning.
                      //Kristian
                      Följ mitt 1440l SA projekt på
                      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #56
                        Okey där har du en poäng

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13144

                          #57
                          Fast det har ingen poäng för användningen som sådan. Laddningsbara batterier går alltid att använda istället för alkalinebatterier! Men just pga den snabba urladdningen mot slutet, som kan leda till att produkten slutar fungera utan förvarning, så ska därför inte användas i vissa produkter tex brandvarnare och då foderautomater
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #58
                            Jag har använt Eheims foderautomat ett tag nu och den fungerar väldigt bra även för flingfoder

                            Kommentar

                            Arbetssätt...