Köpa bänk eller bygga bänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensan
    • June 2003
    • 106

    Köpa bänk eller bygga bänk?

    Jaha då har man hämtat karet. Dags att fundera på vad jag skall ställa det på, ska man köpa en färdig alu.ställning eller snickra ihop något själv? (222l)
    Har någon några bra ideér/tips? dela gärna med er.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Beror på hur händig du är. Jag tycker det är mycket roligare att ha hemmabygge, man ser lite stoltare på det hela då
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      jag tycker alu.ställningarna ser lite tråkiga ut. men det är ju en smak sak.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Jag håller på att bygga en för fullt främst av den anedning en att jag ville ha bänken något högre än vad de standard bänkarna är, bygger i kraftigt trä! (6st 70*70 stolpar rakt upp och samma emellan, svårt att förklara men kolla gärna in på bilderna sen) kommer upp bilder på det sen på min zoonen sida! kanske inte årets snyggaste bygge men hålla lär det göra och så gilla rjag ju lite mer "natur" färgat trä...
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • reily
          • April 2002
          • 98

          #5
          gugges, hur fungerar din läckagevarnare? Är det någonting du byggt själv eller köpt?

          Mvh Rickard

          Kommentar

          • gugges
            • May 2003
            • 893

            #6
            reily: Den är inte klar ännu men principen för den är att 2 parallella trådar läggs där risken finns att vatten kommer(eller fler - man kan ha hur många som helst) när vätskan kommer jag rinner/droppar ner på trådarna så blir det en viss kontakt(vatten leder ju - om än inte mycket så är det fullt tillräckligt för att en vippa ska reagera) som med hjälp av en kondensator och en transistor förstärks in till en vippa ur 74 familjen, den i sin tur är en statisk(en gång vatten på den och den slår inte på pumpen igen förren man har gjort den strömlös) vippa som styr ett relä som slår ifrån pumpen eller stänger en elektrisk ventil, det är en mycket enkel förklaring, eller ska jag säga principen för den... så det är i högsta grad ett hembygge, har lite mycket projekt pågång samtidigt nu bara så! men så fort tiden finnes så kommer schemat upp på den på min zoonen sida så att andra kan testa den om de så vill... även ett utlåtande om funktion kommer att fuinnas med en nogrannare beskrivning om hur den funkar..
            Guardians Of Catfish - www.goc.se

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              Såg en vattendetektor som kan användas som läckagevarnare om man vill...
              http://www.kjell.com/pdf/086-91.pdf
              finns annat roligt där med som man kan bygga själv =)
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                sant sant men komponenterna som "upptäker" vattenet blir så få så jag slänger ihop det tillsammans med resten direkt istället... den ska ju styra 230V och ev servo syrningar till framtida elstyrda ventiler... jag vet.. jag är mycket för att bygga sakerna helt själv. men man får dem precis som man vill då med

                Det andra projektet när det gäller elektronik är ju en temperaturstyrning som är väldigt nogrann och slår elementet på och av i en sån hastighet att man inte får svängningar i temperaturen... i princip kan amn säga att om man har en 200w värmare så kan man köra den på tex 10/50Hz och istället då få ett element som är på 20w om det är just det som behövs för tillfället för att hålla en stabil temperatur, detta reglerar sig naturligvis hel av sig själv... en annan idé som amn har... men tillika den andra så lider jag av tidsbrist... den sistnämnda är dock i princip klar på papper och är provkörd i en virituell miljö som jag har tillgång till... där se man hur kretsar och koppling osv osv beter sig och fungerar vid temperaturväxlingar, svängingar och strömutag osv osv... nog om det
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • jensan
                  • June 2003
                  • 106

                  #9
                  Jag har precis varit och kollat på virke (70x70) till bla, ben. Tänkte isåfall göra en bänk med 6 st ben.
                  Sedan har jag funderinga på: som "bordsskiva" använda mig någon typ av kraftigare skiva eller reglar 70x34. Då borde det hålla för ett 222l kar.

                  Kommentar

                  • gugges
                    • May 2003
                    • 893

                    #10
                    Jag ska ha ett 450 liters på mitt, kommer att lägga upp bilder efter helgen på stommen som är byggd.. har kameran utlånad nu så....
                    skulle inte tro att det är några som helst problem till att det håller.. jag kör reglar emellan de stående benen med... mitt är hur stadigt som helst! ska fortsätt apå det i helgen med! man är snart hedersmedlem i Blå Tummen
                    Guardians Of Catfish - www.goc.se

                    Kommentar

                    • goldenartic
                      • February 2003
                      • 141

                      #11
                      Jag har bygt in mina alu bänkar med spårad plyfa, listat och sedam betsat. Det blev mkt snyggt.
                      http:\www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=85680

                      Kommentar

                      • goldenartic
                        • February 2003
                        • 141

                        #12

                        Jag har byggt in mina alu bänkar med spårad plyfa, listat och sedam betsat. Det blev mkt snyggt.
                        http:www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=85680

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Min bänk kanske inte är den snyggaste men den klarar elefanter. Kolla på min zoon.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...