DIY droppfilter, hur bygga?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Har du förövrigt sett droppfiltret i Zoopets filterartikel - det tog jag (tillsammans med Lasse Forsberg) fram för ca. 20 år sedan. det fungerade alldeles utmärkt.
    Jo jag har sett det och även testat liknande. Problemet jag ser med det är att det inte blir lika effektiv syresättning i det. Fördelen är att det inte stänker eller som i mitt fall man blir av med vatten när det blåser. Så är syrenivån inget problem så funkar ditt och Lasses filter alldeles utmärkt. Jag tror Patrik har en bild någon stans från ett filter från Tyskland som är en hybrid. Man använder backar i ett skåp med bra cirkulation och samtidigt kan man rengöra filtret utan att stoppa.

En annan fördel med just den här typen av filter är att de inte blir så känsliga för driftstörningar och varierande flöde. Jag kör exempelvis ett som i huvudsak är till för syresättning. Det kör jag med en liten pump på dagen när jag har bra syre via fotosyntes och oftast har övermättat vatten. Men drar på en 20 ggr så stor pump på natten.
    Jag såg att kaj.p använder en slimmad version av ditt vilket ser riktigt intressant ut.

Jag tror spontant att det kommer att bli en renässans för den här typen av filter om man kan få dem tysta och stänkfria. Det kommer nog att gå upp för folk att filtren ofta är deras största syreförbrukare! Att det sedan blir enotroligt bra nitrifiering med i princip obegränsad syretillgång gör inte saken sämre.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• MrH
      • October 2010
      • 2825

japp, den bilden finns med i hans artikel på reedbee,
      här: http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
      MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

renässansen är redan här.. bara att vi i sverige är så jävla efter att det är skrattretande.. ni som dejtar tyskarna borde ju veta..

precis som att det inte finns några alternativ till glas så är även filterutbudet helt värdelöst här..

sump och droppfilter är fan det enda som duger för vissa typer av uppsättningar men då snackar man ingen begagnat-marknad och nypriser så man sätter i halsen..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

Arbetssätt...