Göra en slamsug?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Karet behöver inte ha stark ström om de har bra filtrering. Den biologiska nerbrytningen sker överallt i systemet där det finns något att bryta ner. Som du ser så har jag diskus och har för den sakens skull strypt ett av mina filter för att inte ha så stark ström.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

Jag har inget grus i min damm, inte heller i mina akvarier.
      Jag har ingen fisk sk.t eller matrester i mina filter bara de bakterier som bryter ner nitrit och ammoniak.
      Före insuget på mina pumpar har jag förfilter där matrester och sk.t fastnar de filterna rengör jag en gång i veckan så att inte filtret stryper flödet.
      Det är säkert många fiskar som har dött därför att ägarna har varit för lata att rengöra sitt akvarie, och avlägsna sådant som inte bakterierna kan ta hand om.
      Topfrog du berättar väl här på Zoopet när dina fiskar börjar bli sjuka.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• samuel
        • January 2003
        • 177

Jag körde med en 1 1/2 liters
        Man ska kunna suga bort allt skit från botten fort rena dunder sugen körde med silikon för att får 100% tätt!

Kommentar

• davide
          • February 2003
          • 1093

1 1/2 liters fungerar säkert bra det med, men då blir flaskan lite bredare med följd av att suget kan bli lite mindre. Men du ser ju själv om det blir tillräckligt med sug.
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• urbanandersson
            • January 2003
            • 965

Hej!

Vad är det bruna som ligger på botten i mitt akvarium under växterna där vattnet nästan står stilla?
            Det är så lätt så om man närmar sig så virvlar det upp i vattnet. Hade jag haft lite mer ström så hade detta fastnat i filtret och jag hade sluppit se det, bara behövt tömma filtret ibland.

Jag inbillar mig att jag har bra filtrering. 150 liters kar, 400 liter/timme verkligt flöde som går som en fors genom ytan, 4 liter filtermatta och ett innerfilter som förfilter. Detta rensar jag vid vattenbyte.
            Inget nitrit och nitraten äter mina växter upp.
            Men jag vill att nerbrytningen ska vara i filtret och inte på botten av karet för hur som helst så är det inte snyggt.

Jag byter 40 liter vatten varannan vecka

Det kan vara flingfoder för jag övermatar troligtvis av olika orsaker.(botierna är så glupska så jag måste mata mycket om mina gurami ska få nåt)

Urban

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Ursprungligen skickat av Kramfors

Det är säkert många fiskar som har dött därför att ägarna har varit för lata att rengöra sitt akvarie, och avlägsna sådant som inte bakterierna kan ta hand om.
              Topfrog du berättar väl här på Zoopet när dina fiskar börjar bli sjuka.
              Det lovar jag, när det gäller sjukdomar så har jag nästan inga erfarenheter så om det skulle hända så behöver jag hjälp. Diskusen var sjuk när jag köpte dom (mycket billigt) Efter att jag fått ordning på 5 utav 7 för nästan ett år sedan så har allt funkat. Mina frågor vid sjukdomen finns i detta forumet ca 1 år sedan. Om det skulle uppstå någon skit i akvariet så skulle jag 1: sätta till ytterligare filter, 2 suga rent som en tillfällig lösning. Men jag har ju aldrig haft någon skit på bottnen .
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

Arbetssätt...