Eheim 2073 läckage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiklasO
    • April 2012
    • 2

    #16
    Mitt EHEIM Professional 3 2073 började läcka för ca 3 veckor sedan efter nästan 2år i kontinuerlig drift (inköpt 2010-04-23). Ungefär 5 liter hann nog rinna ut och sugas upp i möbel och vägg under ca en veckas tid, märkte det när jag tyckte vattnet avdunstade lite väl snabbt. Har kontaktat AkvariSHOP där jag köpte det i början på förra veckan samt support@eheim.com, utan något svar ännu.

    Att eheim inte kan ansvara för att en åf inte svarar är väl en sak, men det är konstigt att de inte svara själva. Att dessutom kalla filterserien professional är ju bara pinsamt. Ska gör ett försök till att kontakta dem annars blir det aldrig mer EHEIM.
    Senast redigerad av NiklasO; 20 April 2012, 20:52. Anledning: fel epost

    Kommentar

    • Bass
      • October 2010
      • 379

      #17
      Mitt 2074 blötlade mitt vardagsrum. Hittade inte kvittot så 700 pix via Akvarielagret plus nytt golv då vart resultatet ^^
      Kvalitet... suck..

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #18
        Är glad att jag kör på innerfilter .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #19
          Är mindre glad över att jag behövde pröjsa när Eheim tydligen delar ut detta i goodwill....

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #20
            Det enda jag tycker denna tråden tyder på är att försäljaren TS köpt sitt filter hos inte är en bra sådan. Eheim fixade mitt också utan kostnad, via återförsäljaren, inga problem inga klödd. Så jag kan inte klandra märket i fråga, dom håller sin kvalité och är mycket snabba med att ordna eventuella problem,


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Zarp
              • January 2009
              • 27

              #21
              Efterspel

              Följande har hänt för mig som förtjänar påpekas:

              1. Svaret från återförsäljaren ZooPlus blev att det enda det kunde erbjuda var en sk teknisk retur. Det innebär att jag postar mitt pumphuvud till dem på min beskostnad och efter 6-8 veckor postar de ett nytt till mig. De menade att något annat var omöjligt eftersom pumpens adapter hade gått sönder (!) och de hade återbetalt ersättning för den (33 Euro). Logiken är att om man har reklamerat en gång och fått returpengar så kan man endast göra "teknisk retur". Har man en produkt som är riktigt dålig så sitter man alltså i sämre läge. Jag tänkte då att jag orkar inte, jag fixar läckaget.

              2. 2-3 veckor efter min stolta reparation som beskrivs ovan så kom läckaget tillbaka. Hade jag inte varit så trött hade allt åkt ut genom fönstret den kvällen. Morgonen därpå så gjorde jag ytterligare en justering: Luftningsknappen består av en övre del och en under vit plastdel. På den undre vita finns fyra klackar som effektivt hindrar att man kan "dra ihop" enheten så att gummibälgen tätas mot övre delen. Jag slipade ned klackarna med fil cirka 0,2 mm varvid det blev tätt igen.

              3. Nu surnade jag till och mailade Eheim i Tyskland. Inget svar på minst 3 veckor, men helt plötsligt kom en avi från DHL i lådan. Alltså inget mail av typen "Sehr Geerthe Herr ..." utan bara ett paket.

              4. Paketet innehöll ett helt nytt pumphuvud och hot om fakturering om jag inte inom 4 veckor skickade tillbaka det defekta huvudet. Vårt kära postverk tar 355:- för den transporten.

              Summa summarum: Jo, du får ett nytt pumphuvud vid reklamation, men du får stå för returfrakten som inte är är helt billig.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Tyvärr är detta något man får räkna med, oavsett pumpmärke när man handlar via nätet. Själv handlar jag ofta via nätet i Tyska butiker, och har haft tur de flesta gångerna.
                Ett Eheim 2215 lät lite väl mycket, och när jag mailväxlade med Aquaristic skickade de reservdelar )axel och impeller) gratis trots att de villa ha tillbaka pumpen först.-
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #23
                  Aha via nätet det missade jag , det förklarar allt.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bass
                    • October 2010
                    • 379

                    #24
                    Vill bara nämna att jag handlade mitt på Akvarielagret. Men som sagt, jag hade inte kvittot kvar. Pumpen var under 2 år gammal när den gick sönder. Jag fick då pröjsa, hade gärna fått ett nytt huvud då elektroniken i Pro3e filtret också är paj...
                    Har passat på och skickat ett småsurt mail till Eheim. Får se om dom reagerar.

                    Kommentar

                    • NiklasO
                      • April 2012
                      • 2

                      #25
                      Nytt pumphuvud!

                      Ursprungligen postat av NiklasO
                      Mitt EHEIM Professional 3 2073 började läcka för ca 3 veckor sedan efter nästan 2år i kontinuerlig drift (inköpt 2010-04-23). Ungefär 5 liter hann nog rinna ut och sugas upp i möbel och vägg under ca en veckas tid, märkte det när jag tyckte vattnet avdunstade lite väl snabbt. Har kontaktat AkvariSHOP där jag köpte det i början på förra veckan samt support@eheim.com, utan något svar ännu.

                      Att eheim inte kan ansvara för att en åf inte svarar är väl en sak, men det är konstigt att de inte svara själva. Att dessutom kalla filterserien professional är ju bara pinsamt. Ska gör ett försök till att kontakta dem annars blir det aldrig mer EHEIM.
                      Fick idag ett paket från EHEIM med ett nytt pumphuvud . Jag mailade info@eheim.de och fick svar ganska snabbt. Den nya pumpen skickade de utan kostnad men den trasiga vill de ha i retur vilket jag får betala själv men det kan jag gå med på. Så det blev rätt bra till slut och förtroendet återupprättat.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13133

                        #26
                        Jag tycker att det är värt att nämna PWSS i ett fall jag hade med dem! Jo jag drog av en gänga på ett unimax och efter en diskussion med dem så tro på fan, de skickade ett annat lite dyrare filter som jag valt ut och med i det paketet hade de skickat med en returlapp som jag satt på unimaxen och skickade tillbaka den till dem Slutade alltså med att jag fick ett dyrare filter och inte en krona betalde jag!!! Fantastiskt
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Akvarieteknik
                          • December 2003
                          • 8

                          #27
                          Hej
                          Jag kan kanske klargöra lite för er angående dessa problem.
                          De tidiga pro3-filtren. (mest 2073 men även nått 2075) med serienummer som börjar på 09 eller 10 KAN ha detta problem. Det är inte alls så att det är garanterat fel för att man har dessa siffror i sitt serienummer.
                          Det är mycket riktigt primer-knappen som kan behöva bytas.

                          OBS! Detta är inget som ni själva kan göra, eller för den delen fixa med varken fett, brickor eller filande på annat sätt. Utan huvudet måste lämnas in till EHEIM-reparatör eller bytas ut.

                          Råkar ni ut för detta problem så är det bara att vända sig till återförsäljaren där ni köpt filtret. Har ni handlat det i Sverige så kommer det till oss. Vi byter ut den felande delen och provtrycker huvudet. Kvitto eller annat som bevisar att det är inhandlat i Sverige behövs.
                          DETTA ÄR GRATIS OM FILTRET ÄR KÖPT I SVERIGE; OCH KVITTO FINNS.

                          Ni ska inte kontakta oss (Akvarieteknik) direkt.

                          Har ni köpt det i ex Tyskland måste det skickas tillbaka dit för reparation. Vi kan även laga utländska filter men då får ni själva betala kostnaden för detta.

                          Skruvar ni isär ert huvud själva gäller inte garanti på pumpen eller försäkring, ex vid skador på egendom orsakat av filtret, för all framtid. Även om det skulle vara en annan skada på pumpen som gör att den läcker.
                          Vi ser om filtret blivit isärskruvat på plombering av skruvarna, samt att vissa byts ut vid detta ingrepp. Det finns även en "historik" på pumpen där det syns vart filtret är sålt samt om det varit några reparationer etc på filtret. Gör man detta själv är det också stor risk att man drar sönder skruvar och gängor i huvudet. Det ska dras med en viss kraft och inte alls så hårt som man tror.
                          Detta formulär fylls även på med informationen om att vi återgäldat detta problemet.

                          Vi utför inga reparationer på filter där kunder själva öppnat huvudet på.

                          Summa:
                          Läcker det, kontakta din återförsäljare så kommer det att fixa sig gratis, förutsatt att det är inköpt i sverige, annars får du stå för porto till den butik, i utlandet du köpt den.
                          /Christian Brams
                          http://www.akvarieteknik.com

                          Gillar du akvarium? "Gilla" oss på Fejjan å håll dig uppdaterad.
                          http://www.facebook.com/akvarieteknik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...