Får dom luft med bara ett filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Får dom luft med bara ett filter?

    Hej! Under hela tiden när jag har haft mitt akvarium så har jag både haft ett filter & en syresten. Syrestenen låter så mycket så jag undrar om jag bara kan ha filtret?

    Mvh Denise
    Denise
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja. Syret tas ner i vattnet genom ytan. Om du riktar utblåset på pumpen så det sätter vattenytan i rörelse så ska det inte vara några problem. En syresten syresätter vattnet på samma sätt, bubblorna ger alltså ingen syre till vattnet i sig själv.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      Vattnet rör på sig men det kommer inga bubblor...
      Denise

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Det behövs inga bubblor. Som jag sa tas syret upp genom vatten ytan, sätts den i rörelse så ökar det syreupptagningen och det brukar räcka i de flesta akvarium. Du kan va lite uppmärksam till en börja, står fiskarna under ytan och flåsar så får de för lite syre.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Nemesis
          • May 2003
          • 161

          #5
          Det behöver inte komma några bubblor, bara det skapas vibrationer i vattenytan tas det upp syre, ju mera vibrationer desto mera syre. Personligen har jag utblåset från mitt ytterfilter riktat rakt upp så att vattnet trycks upp och bildar en "knöl" på vattenytan, jag har sedan justerat utblåset så att det blir maximal rörelse i ytan, men så lite ljud som möjligt... Ett eller annat plask eller plums får man räkna med, men det är inte värre än det som fiskarna själva frambringar.

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            ok tack så mycket för svaren!

            Mvh Denise
            Denise

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ja men, lite måste jag protestera när ni avfärdar en luftpump med syresten, en luftpump tillför ändå luft under täckglaset, även om vattnet inte tar upp någon större mängd syre på från luftens väg upp till ytan så tillförs ny luft under täckglaset, har man sedan möjlighet att placera luftpumpen i ett svalar utrymme så innehåller den kallare luften mer syre än luften i ett varmt rum.

              Minsta mängden löst syre i vattnet för att hålla liv i fiskar är 6 mg/liter men bör vara 8 mg litern, och den mängden löst syre är det vid ca 27 grade i vattnet.

              Har man mycket fisk och stort filter så förbrukar filterbakterierna mycket syre vid nedbrytningen av föroreningarna.
              Många innerfilter har därför så du kan ha en luftslang utanför täckglaset men hur många använder den.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • gugges
                • May 2003
                • 893

                #8
                Jag hade redan innan jag skaffade akvarium insett att den inte skulle göra så mycket nytta till syresättning.. men jag måste hålla med kramfors, om jag ser att temperaturen håller på att dra iväg så ökar jag mägnden luft som syrestenen får så brukar temperaturen sänkas lite fast nödvändig är den väl inte... tror inte att det blir nån i det nya akvariet.. funkar la inte så bra med sandbotten...
                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Ok, det kan kanske stämma. Jag har kört med luftpump i mitt kar med sandbotten, såg ut som en vulkan.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    "Jag hade redan innan jag skaffade akvarium insett att den inte skulle göra så mycket nytta till syresättning"
                    Det är inte bara fiskarna som behöver syre, filterbakterierna kan dö om de får för lite syre, och mängden bakterier blir färre och det blir svårare att få ett akvarium i balans, med ett större filter förbrukas mer syre.
                    För att "bryta ner" 1 mg ammoniak till nitrat gör bakterierna av med 4 mg syre.
                    Fiskarna blir ofta "piggare" efter ett delvattenbyte för att då tillför man syre med det nya vattnet, och med ett svalare vatten blir det mer syre.
                    Och en syresten behöver inte ligga dere i sanden.
                    Men jag tycker det är fel att säga att inte en syresten behövs, då finns det de som skulle behöva en med på Zoopet har man läst att det inte behövs.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...