Eheim 2224 ytterfilter = dålig fart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    • February 2003
    • 262

    Eheim 2224 ytterfilter = dålig fart?

    Har precis köpt ett bättre beg 2224a och jag tänker enbart köra biologisk rening med det. Så jag har temporärt fyllt båda facken med Ehfisubstrat och har bara den blå tunnare filtermassan i toppen på båda facken, och slängt den tunna filtervadden. Har tänkt fylla den första / undre facket med makaroner så fort jag köpt sådana. Problemet är att trycket på vattnet ut ur utblåsningsröret är nästan obefintligt? Det rinner en liten båge ur röret ? skall det verkligen vara så dåligt tryck eller är det jag som gjort något fel
    Mvh Ronney
  • palton
    • December 2002
    • 58

    #2
    Jag har ett likadant filter. Jag brukar köra med borste i slangarna för att ta bort alger. Minsta lilla att det bromsar i slangarna så tappar det all "kraft". Detta gör jag med jämna mellanrum.


    Om man stoppar i något filter material som är lite kompakt så slår det också tvärstopp i burken. Det finns inte så mycket marginaler då det är relativt dålig kapacitet. Bra filter i övrigt tycker jag.

    Fungerar utmärkt till rätt ändamål.

    //Palton

    Kommentar

    • doohan
      • February 2003
      • 262

      #3
      Hej o tack för svaret!

      Jag antar att fylla båda facken med Ehfisubstrat inte kanske är så lyckat då, för det är rätt kompakt tycker jag. Skall prova o borsta ren slangarna för det är en del alger/skit i dom. Kanske det vore bättre att ersätta Ehfisubstrat med enbart makaroner? Fick filteret för rätt peng och som biologiskt filter så behöver jag inte mer fart på utgående vatten igentligen, Den mekaniska reningen får ett Eheim 2252 sköta om.
      Mvh Ronney

      Kommentar

      • Ola paul
        • March 2003
        • 432

        #4
        Hej,

        såvit jag vet så använder man inte ytterfilter för att få fart på vattnet, det används till att få en så bra biologiskfiltrering som möjligt. Alltså ska det inte vara för bra fart i ytterfilter.

        Mvh Ola
        Ola Lindeberg.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

        Kommentar

        • doohan
          • February 2003
          • 262

          #5
          Det är mycket möjligt att det är så, men man använder vattnets fart för att syresätta vattnet i akvariet och ju mer fart ju bättre syresättning. I mitt fall spelar inte detta någon större roll då jag även använder ett innerfilter som har bra fart. Men jag blev faktiskt förvånade över den låga "farten" på vattnet då det retuneras tillbaks till akvariet. En stor fördel med ytterfilter är ju deras tysthet och strömsnålhet + det faktum att man inte behöver rengöra dom lika ofta som innerfilter såvida man inte använder ytterfilteret som mekaniskt filter. Dom tar dessutom mindre plats i akvariet och förfular miljön mindre.
          Mvh Ronney

          Kommentar

          • palton
            • December 2002
            • 58

            #6
            Misstänkte att du har alger i slangarna. Det är som natt och dag på nyrengjorda slangar. Då fungerar filtret, annars är flödet knappt märkbart genom filtret

            Ett nyrengjort 2224 sätter inte fart på vattnet (utom i ett mycket litet akvarium). Ditt substrat borde du kunna ha, jag håller på att göra ren slangarna. Som Ola säger så är inte grejen att sätta fart på vattnet, men jag tror att jag vet hur du har det. Med skitiga slangar så blir det för dåligt. Jag har levt med ett 2224 filter rätt länge.


            //palton

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Har gjort precis samma erfarenheter som många andra här.
              Hade ett 2028 som började tröttna, så jag gjorde rent det men inte blev det något bättre för det, inte förrän jag gjorde rent slangarna.
              Den sörja som kom ut då var vämjelig, rena slajmen, men sedan var det full fart igen
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              Arbetssätt...