För varmt till kardinalfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    För varmt till kardinalfisk?

    Jag blir tvungen att flytta mina kardinalfiskar som nu har 24° till ett större akvarium där det är 26°.

    Jag vet att det är för varmt för dem. Kommer de att klara det? Mår de inte bra eller kommer deras livslängd att förkortas?

    Ska jag försöka omplacera dem istället?

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen skickat av maliin
    Jag blir tvungen att flytta mina kardinalfiskar som nu har 24° till ett större akvarium där det är 26°.

    Jag vet att det är för varmt för dem. Kommer de att klara det? Mår de inte bra eller kommer deras livslängd att förkortas?
    De kommer att trivas som fisken i vattnet. 26 grader bekymrar dem inte det minsta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • maliin
      • June 2003
      • 167

      #3
      Tack, för svaret Mike. Då ska de få det riktigt bra och kul nu. :-)

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Annars har jag ett tips: Blev lite inspirerad av en dansk hemsida, har tyvärr inte adressen, om "akvariefiskar utomhus" så mina kardinaler fick flytta ut tillsammans med makropoderna i en 90L murarbalja (< 100:-)för en månad sedan. Jag tycker att de är väldigt mycket klarare i färgerna och mer aktiva nu trots att tempen legat ner mot 12-13 grader vissa mornar. /Cecilia

        Kommentar

        • maliin
          • June 2003
          • 167

          #5
          Hmmm...Hur har du inrett murarbaljan? :-)

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Med ett gammaldags boxfilter (luftpumpen inomhus), en del krukväxter som jag misstänkte skulle klara sig ute med blöta fötter (dracaena, ampellilja "på kanten"), lite grus på bottnen och massor av gottiga alger...Extremt "lowtech"! Har byggt en liten mur av gatsten runt om för att piffa till det lite. När man tänker efter finns det en massa fisk som man skulle kunna ha ute, dansken hade diverse killies och ungfödare och det finns väl en del barber som tål låga temperaturer?-)

            Kommentar

            • maliin
              • June 2003
              • 167

              #7
              Kul idé för sommaren. Ut på sommarbete bland algerna (precis som hästarna.) Du tror inte de hoppar ur?

              Både mina killis och kardinaler hoppar högt. Tre kardinaler har hoppat ur när jag rumstrerade om i nuvarande karet och blev fångade i luften av mina katter. En av mina killis har också försvunnit, förmodligen med ett imponerande språng. Hur hög är baljan och var hittar man en sådan?

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #8
                Baljan är ca 40 cm hög och fanns på Bauhaus. Ingen har hoppat ur (ännu?)./Cecilia

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Varför inte göra en ram, spänn upp ett myggnät på den och lägg det över baljan ?
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...