varför, varför, VARFÖR? är helglas dyrare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    varför, varför, VARFÖR? är helglas dyrare?

    varför är helsglas dyrare än alu-ram?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Helglasakvarier är vanligtvis inte dyrare än akvarier med alu-ram.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      men det borde ju finnas en orsak till att de är så. vad är orsaken egentligen?

      Kommentar

      • Peter
        • January 2002
        • 196

        #4
        jo, de brukar vara dyrare.
        det beror på att aluminumrams akvarier är bygda av tunnare glas, t.ex. ett 150L aluram är byggt av 4mm glas medans ett helglas är byggt av 6mm och kanske 8mm i botten på vissa.
        /Peter

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #5
          därför, men varför då? varför har alu-ram tunnare glas? då är de ju, ur säkerhets synpunkt, säkrare att ha ett helglas.

          Kommentar

          • Ante1
            • December 2002
            • 385

            #6
            aluramen stadgar upp burken så att det inte behövs lika tjockt glas, men totala hållfastheten är nog ung. densamma
            -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Som jag sa ovan så är helglasakvarier i allmänhet INTE dyrare än alu-akvarier.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                Kjell, det kan ju vara så att det är det där zingo kollat =)
                att ha 4mm glas i ett 150 liters tror jag inte så mycket på heller ...
                en anledning till att det kan vara dyrare är att det säljs inte lika många helglas som aluminium & därför inte tillverkas lika många? man kan liksom inte ha såna på lager om de inte säljs... ekonomiskt sett altså ..
                men som sagt jag har inte jämfört priser, bara lite tankar jag hade..
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • Bilbo
                  • February 2002
                  • 2119

                  #9
                  Om du tittar i Akvarielagrets katalog ser du att helglas är billigare än alu-ram. På ett 375 skiljer det ca 350.-
                  // Magnus
                  Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det finns helglasakvarier av olika fabrikat och olika kvalitet, det finns alu-akvarier av olika kvalitet och fabrikat.
                    Att jämföra är därför svårt - t.ex. så spelar glastjockleken in. Någon nämnde ovan att helglasakvarier behöver tjockare glas för att var lika säkert som alu-akvarier - detta stämmer inte förutsatt att helglasakvarierna har tillräckligt med lister och stag.
                    De billigaste akvarierna är faktiskt i regel helglasakvarierna om man jämför akvarier med samma glastjocklek, men uppenbarligen är det inte så överallt (kanske beroende på att det inte är akvarier med likvärdig kvalité som jämförs, vad vet jag).

                    en anledning till att det kan vara dyrare är att det säljs inte lika många helglas som aluminium & därför inte tillverkas lika många?
                    Vet inte riktigt vad du avser - kanske säljer vissa enstaka affärer mer alu-akvarier än helglas, i Sverige skulle jag tro att det idag säljs mer helglas än alu-akvarier, i världsmåttstock är helglas totaldominerande (säkert står alu-akvarierna bara för någon/några enstaka procent av marknaden).
                    Så utifrån detta resonemnag borde det var tvärtom och det är det i regel också.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • zingo_boy
                      • August 2002
                      • 983

                      #11
                      jo, tvärtom fattar jag också. vem vill inte tjäna pengar på ett vinnande koncept?

                      det borde finnas en "måttstock" som visar hur tjockt glaset ska vara. kan någon vara snäll och skriva den, för att jag har den inte.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Det är ju ganska enkelt att mäta på ett helglas men betydligt svårare på ett alu-kar. Ett tips (dock ej helt exakt) kan vara att tända en cigarettändare och hålla framför glaset och mäta avståndet mellan de två lågorna.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • shpend
                          • August 2002
                          • 2010

                          #13
                          hej
                          jag tror de e så för att de e svårare att limma ett helglas...
                          en me aluram e jättelätt att limma.

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #14
                            Att mäta tjockleken på ett med aluminiumram är inte så svårt.. ta två klossar som är t.ex. 2 cm tjocka (exakt), sätt dem innanför & utanför glaset, & mät sedan med ett skjutmått.. om det är 4.8 cm, så är glaset 8 mm... bottnen blir ju lite svårare, men går att mäta med liknande metod dock ej så exakt kanske..
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...