dränkbar pump och lugnare vattenflöde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    dränkbar pump och lugnare vattenflöde

    Är en Eheim 2252 innerfilter dränkbar, eller måste överdelen av pumphuset vara ovan vattenytan?
    Har köpt ett begagnat akvarium med ovanstående pump som sköter cirkulationen, det finns inga instruktioner eller upphöngningsanordningar med till den. Det verkar, på anslutningen till utströmmarröret, som om pumpen stått under vattenytan anslutningsröret sitter långt ner i filteravdelningen av akvariet. Vågar inte dränka ner pumpen innan jag vet säkert.
    Någon som har tips för hur jag ska få ner flödet på utströmningen från pumpen? Det är full storm på vattenytan
    Det låter mycket, och jag har tänkt ha växtakvarium med en del guramin, siamesiska algätare, malar, japanska sötvattensräkor och ett stort stim sebrafiskar eller liknande, så det skulle gärna få vara lite mindra fart på vattnet.
    Jag skulle ju kunna köpa ett ytterfilter, men filtreringen har fungerat bra enligt gamla ägaren, har för mig att han höll på md ciklider, så jag vill testa i alla fall innan jag slänger ut en massa pengar till! (Brände 3400 kr på Akvarielagret igår, då är inte fiskarna och 2/3 av växterna inhandlade!)


    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • Ingemar w
    • January 2002
    • 73

    #2
    Hej !
    Eheims innerfilter är dränkbara. Om du vill ha ett lugnare flöde så kan du lägga filtret på botten (då kan den även döljas med en sten edyl)och rikta utblåset mot ytan, då brukar det bli lite lugnare i akvariet. Det kan ju också vara så att filtret är avsett för ett större akvarium än ditt, med de fiskar du tänkt ha så räcker det med en pumpkapacitet på 1-2 ggr akvariets volym/h.
    Titta om filtrets utströmmarör går att dra uppåt du får då ett större utblåshål med lugnare strömmar som följd. Så är det på mitt Innerfilter

    Mvh Ingemar
    Mvh Ingemar

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Vill man ha upphängningsfästen för 2252-pumpen så finns de som reservdelar, både att hänga över kanten och att fästa med sugproppar på insidan glaset.
      Går det inte att sätta en slang på utblåset och dra slangen så att det strömmar där man vill, kanske sätta på ett strilrör?

      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #4
        Efter Ingemars svar om att pumpen var dränkbar, hade jag lite "hemslöjd" för mig.
        Det fanns ju ett strilrör/ utströmmarrör monterat längst hela långsidan av akvariet (ett elrör av plast) Hålen i den var så små att det var väldig fart på vattnet, så jag tog borrmaskinen och borrade upp hålen i utströmmaren. Större hål längst bort från pumpen och mindre närmast. Nu är det tyst och lugnt, med jämnt vattenflöde över hela akvariets bredd. Det ska bli kul att se om det hela räcker som rening/cirkulation när firrarna och resten av växterna är på plats. Tack för tipsen!



        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        Arbetssätt...