Biobollar????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    Biobollar????

    Alla rekomenderar biobollar, även jag. Jag fick detta mailet av en handlare.

    Hej Oskar
    Såg att du rekomderade biobollar som biologiskt
    filter.Dessa plastbollar har inget medbiolgisk
    nedbrytning att göra,eftersom de nedbrytningsbakterier
    som skall omvandla amonik tillnitrater inte kan få
    fäste på plasten,
    Jag frågade då vilken nytta de gjorde och svaret blev.
    Från börgan var dessa bollar gjorda till filter för tvätterier
    för att mekaniskt som förfilter samla upp långfibrit
    matrial.
    Är det någon som känner att han/hon vill kommentera detta. Det har iallafall rört om lite i mitt huvud.
    Oscar Cederqvist
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    #2
    Jag har hört ungefär samma sak... men har aldrig vågat nämna det då jag inte visste hur mycket fakta som låg bakom uttalandet. :P
    Det var tydligen bättre med keramiska makaroner eller t.ex Ehfisubstrat om man ville få filtreringen att bli lite mer biologisk, men samtidigt så sa personen att behållarna i normala ytterfilter ofta var för små för att det skulle bli någon biologisk filtrering att tala om, han tyckte att det var bättre att försöka få den mekaniska filtreringen att fungera bra eftersom det ändå var den som skulle avgöra hur snabbt man var tvungen att rengöra filtrena.

    Även om jag inte visste hur mycket fakta som låg bakom detta uttalande så lät det på något sätt logiskt då jag hörde det och det slutade med att jag plockade bort biobollarna och slängde ner keramikmakaroner samt en massa Ehfifix istället...
    Om detta var smart eller ej är svårt att säga, filtreringen har iofs fungerat bra men ingenting säger ju att det inte skulle ha fungerat lika bra eller bättre med biobollarna...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Ursprungligen skickat av FI
      [ han tyckte att det var bättre att försöka få den mekaniska filtreringen att fungera bra eftersom det ändå var den som skulle avgöra hur snabbt man var tvungen att rengöra filtrena.
      Ju bättre mekanisk filtrering ju oftare får man rengöra filtret. Ju mer biologisk filtrerimg/nerbrytning ju mer sällan behöver man rengöra. Ju mindre rengörning man behöver göra ju stabilare kar. Jag rengör en gång om året och har nitrit som ligger mellan 0,00020-0,0040 mätt i laboratorium. Om inte detta var ett tecken på att den biologiska filtreringen funkar så vet jag inte vad. (jag kör med makaroner men tror att biobollar skulle funka minst lika bra)
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • micke eklund
        • November 2002
        • 680

        #4
        Jag tror nog lite på handlaren där. Jag själv använder ett lager biobollar istället för makaroner fått för mig att dom är bra som mekaniskfiltrering
        (kanske mest för att fylla ut filtertunnan 16 Liter). efter det kommer lite Efhi fix (grönaplast trådar)sen kommer den biologiska varianten med tre kilo Efhi substrat som avslutas med vanligt filter vadd

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #5
          Tropfrog: Som sagt, jag vet inte hur mycket fakta som låg bakom uttalandet...

          Själv har jag dålig koll på allt sånt här och detta gör att man lätt "luras" att använda material man inte borde använda. De jag köpte akvariet av sa att jag skulle ha halva behållaren med makaroner och halva med vit filtervadd... Eftersom jag inte visste bättre så gjorde jag givetvis som det sades och efter typ 3 månader så sipprade i princip vattnet ut ur strilröret... :P
          Nu har jag bara någon enstaka centimeter filtervadd och har sedan halva behållaren med makaroner och använder sedan Ehfifix för att fylla ut resten, detta har fungerat kanon och jag behöver max rengöra filtret 1 gång per år, jag har däremot två likadana filter så det är möjligt att filtrena inte kläggar igen lika snabbt tackvare detta.
          Hur bra den biologiska nedbrytningen fungerar vet jag däremot inte, jag vet inte heller hur man kan ta reda på det. Är det någon som har något tips?

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Men som mekaniskt filter är ju bollarna totalt menigslösa. Som att sila Artemia i ett durkslag ungefär.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Mcoist
              • May 2003
              • 296

              #7
              BIo bollar har en konstruktion som skall göra att bakterier trivs där vilka sköter nedbrytning av skäpet som blir i ett akvarie.

              Lätt sagt utan bakterier och småmikroskopiska djur så fins ingen nedbrytning utan filtret är beroende av att du hela tiden går och gör rent filtret vilket gör att vattnet blir lätt ostabilt eftersom det vattenstatusen ändrs hela tiden beroende om filtret är rent eller inte.

              Det bästa är ju att ha ett akvarium som sköter sig själv så mycket som möljigt dom som inte behöver rengöra filtrena så jätte ofta har en bättre ballans än dom som rengör ofta (Geförelsen måste göras med samma pumpar filtervolym samma antal liter vatten och samma fiskbestond).

              Andra symtom på att filtret måste rengöras ofta är ju att filtret har aldeles för liten filtervolym och pumpeffekt för den mängden vatten eller fiskbestånd.

              Fins inga bestämda saker att ett sådant golvfilter klarar 300 liters akvarium också pungt slut.

              Utan filter volym och pump effekt beror oftast på ditt fiskbestond vissa fiskar skitar ner mycket mer än andra har man då ochså många sådana fiskar så kanske du behöver en pump som enligt pappret skall klara tex 600liter precis klarar dra runt ett 375 hyggligt.

              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
              1st 540L som skall limmas och repareras.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Jag kör med en fluval 303 enligt pappret för akvarium upp till 250 liter och en eheim 2227 enligt pappret upp till 350 liter. Det ger pumpar enligt instruktionen gjorda för akvarium upp till 600 liter. Mitt kar är ett välfyllt 375liters. Jag misstänker att det är 300 liter vatten i karet. DVS jag kör med dubbelt så mycket. Jag rengör varannat filter en gång om året. Vid totalrengörning så ser jag inte det minsta nitrit. Detta för att jag ju har ett väl fungerande filter även om jag rengör det ena.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Här är mina erfarenheter av akvariefiltrering om nån undrar:

                  http://zoonen.com/perzoonen/arkiv.asp?oid=79438


                  Biobollar???
                  Jag är ingen stor fan av dessa för jag tycker att dom är för dyra. Det betyder inte att jag tvivlar på deras förmåga att vara bra biologiska filter.


                  Många som har biobollar har goda erfarenheter av dom tex Kjell F.


                  Dupla som säljer minicascade rekomenderar ca 0,5% av vattenvolymen vilket är en mycket bra siffra. Eftersom Dupla är en tillverkare som är kända för sin höga kvalitet så vågar dom nog inte lura på folk en så pass dyr produkt om den inte fungerar. Dom har säkert testat den. Men trots allt så vill dom sälja sina prylar.


                  Det skiljer på biobollar och biobollar. Kolla gärna på filter till trädgårdsdammar när ni är i en sån affär. Deras biobollar verkar vara byggda på stenåldern, men dom kompenserar med större volym och droppfiltervarianter och uv-ljus.


                  Slemmar biobollar igen? Då fastnar det bevisligen saker på dom, tex bakterier. Även om keramikmakaroner har porösare yta så har biobollar en större yta.


                  Byter man vatten flera gånger i veckan så behöver man inget filter.
                  Har man 2 fiskar i ett 500liters och ett stort filter så behöver man sällan byta vatten.


                  Det finns många sätt och många rätt!


                  Urban

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Jag tvivlar inte på handlaren som säger att biobollar från början är avsedda för andra syfte.
                    Det utesluter inte att dom är bra även till akvariebruk. Speciellt eftersom det finns varianter som är vidarutvecklade till akvarier.

                    Men om man vill samla upp löst flytande skräp i vattnet så får man nog använda nåt annat.

                    Jag har ingen egen erfarenhet av köpta ytterfilter så jag är lite nyfiken.
                    Man brukar börja med grövsta materialet och sen använda finare och finare. Kan man inte använda nåt fint först tex en finporig filtermatta som man rensar ofta och sen ha tex biobollar eller makaroner som slipper slammas igen av flytande partiklar i vattnet. Bakterierna som bor på biobollarna lever ju av amoniak och nitrit och detta är ju löst i vattnet.
                    Eller insuget till ytterfiltren är kanske ett förfilter.

                    Urban

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #11
                      Jag kör idag med ett Fluval 404. Vattnet rinner först igenom en vägg filtermatta som filtrerar bort de grova partiklarna. Efter det har jag två fack makaroner och två fack biobollar. Jag kan inte tänka mig att biobollarna skulle vara värdelösa som biologiskt filter, de annvänds ju av ganska många som lovordar dem.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • Ante1
                        • December 2002
                        • 385

                        #12
                        Biobollar är mycket bra substrat för biologisk rening och dom kommer verkligen till sin rätt i ett droppfilter.
                        -att dom sedan var tänkta för något annat spelar ingen roll.

                        dom är inga höjdare till mekanisk rening det är riktigt, men det är inte makaroner eller ehfimec heller, det har med deras grovlek att göra.
                        -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

                        Kommentar

                        • micke eklund
                          • November 2002
                          • 680

                          #13
                          Oki då får jag benämna dom som förbiologisk rening i mitt ytterfilter. Bra är att dom är stora i alla fall. Det skulle ju kosta en mindre förmögenhet att fylla upp min filter tunna med Ehfi substrat.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Hur bra den biologiska nedbrytningen fungerar vet jag däremot inte, jag vet inte heller hur man kan ta reda på det. Är det någon som har något tips?
                            Ja det går faktiskt ganska "enkelt" genom att man har bra tester för ammonium, nitrit och nitrat (alla dessa tre ämnen är kväveföreningar i olika stadier av kvävecykeln).

                            Förutsättning: Man har ett akvarium med filtermaterial man vill testa och fisk som man matar regelbundet samt inga växter som käkar kväveföreningar.

                            Fungerar den biologiska filtreringen perfekt så har man alltid omätbara nivåer av ammonium och nitrit men en sakta uppbyggnad av nitrat. Ökar enbart nitratmängden sakta mellan vattenbytena så har man helt enkelt bra biologisk filtrering.

                            Har man sämre biologisk filtrering så har man t ex mätbara nivåer av nitrit, och är den obefintlig så gissar jag att man även har en del ammonium (och därmed rejält med alger som älskar ammonium).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #15
                              defdac:
                              Tack för infon.
                              Någon gång så ska jag bestämt göra en ovetenskaplig test på vilka filtermaterial som är bäst, men tillsvidare så kör jag nog vidare med kombinationen jag har just nu då det låter som att den fungerar ganska bra med tanke på vad du beskrev.

                              Skulle man kunna vänta längre mellan delvattenbytena om den biologiska nedbrytningen skulle vara helt fulländad?
                              Som det är nu så byter jag ca 30% av vattnet varje vecka, hinner man märka att den biologiska filtreringen inte är perfekt på så kort tid?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...