inget ljus till fiskarna eller ständigt ljust

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

    inget ljus till fiskarna eller ständigt ljust

    Om man ska bort i några dagar ska man då låta akvariebelysningen stå på underhela tiden eller ska den vara släckt under hela tiden, Vilket är att föredra, eller är det som att välja pest eller kolera????. har ingen timer
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #2
    Om det är fönster i rummet så kan du ha det släckt. Annars föreslår jag att du släcker men har tänt i rummet så att fiskarna har "ledsyn".
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • gosatta
      • December 2002
      • 2669

      #3
      fiskarna klarar två dagar utan ljus utan problem, frågan då är väl om du har växter i akvariumet och isåfall vilka? om man tänker alg-mässigt så är släckt absolut bäst efter som alger älskar när det är tänt dygnet runt.
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

      Kommentar

      • Mina1
        • May 2003
        • 128

        #4
        Köp en timer. Kostar under 100,- och är bekvämt även om man är hemma.

        Kommentar

        • snicke
          • March 2003
          • 118

          #5
          Släckt! Ljuset från rummet är fullt tillräckligt och motsvarar förmodligen ljuset i de flesta fiskars naturliga miljö. Dessutom behöver de mörkt på natten för att inte stressas.

          Kommentar

          • sammo
            • February 2003
            • 204

            #6
            det man även ska tänka på är att växter producerar inget syre utan ljus. om du har många fiskar i förållande till kar storleken, kan växternas syre vara beroende för syrebalansen. Som mina1 skrev, skaffa en timer, om du har Ikea i närheten finns det att köpa för 29 eller 39 kr, alltså ingen större utgift. det är åxå bra för fiskarnas dygnsrytm. om du inte köper timer så ha tänt i rummet, är akvariebelysningen på kan du förvänta dej en stor mängd med alger när du kommer hem
            / sammo

            100L - växt m regnbåg & malar

            Min Zoon

            Kommentar

            • walle_1
              • April 2003
              • 221

              #7
              Timer är väl väldigt bra att ha även fast man är hemma, det gör ju att du för en jämn dygnsrytm. Annars kan jag tänka mig att fiskarna får tänt och släckt olika tider varje dygn. Skaffa en timer!!!


              MVH Martin
              MVH Martin
              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • alie
                • February 2003
                • 427

                #8
                Claes Olsson har oxå billiga timers!

                Mvh
                /A

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  det man även ska tänka på är att växter producerar inget syre utan ljus. om du har många fiskar i förållande till kar storleken, kan växternas syre vara beroende för syrebalansen. Som mina1 skrev, skaffa en timer, om du har Ikea i närheten finns det att köpa för 29 eller 39 kr, alltså ingen större utgift. det är åxå bra för fiskarnas dygnsrytm. om du inte köper timer så ha tänt i rummet, är akvariebelysningen på kan du förvänta dej en stor mängd med alger när du kommer hem
                  Ännu viktigare är isådana fall det att växterna konsumerar syrgas när det inte är ljust. Har man mycket växter men liten cirkulation av ytan så riskerar man syrgsbrist på natten. Att ha släckt i några dagar i ett sådant akvarium kan vara en dålig ide.
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • zoll
                    • May 2003
                    • 187

                    #10
                    man kanske skulle tänka över en timer då. klan ju bli rätt knasigt ibland när man själv har vänt på dygnet

                    Kommentar

                    • peber
                      • May 2003
                      • 141

                      #11
                      Jag skulle STARKT rekommendera en timer, då behöver du aldrig mer behöva hålla reda på firrarnas morron- och nattitider! Ett litet tips bara: om du har akvariet i sovrummet, lägg på några kronor och köp en elektronisk timer (finns bl a på Clas Ohlsson för runt 70-80 Kr), de mekaniska kan ibland ticka/klicka ganska så hörbart. Fast det beror väl iofs också på hur lättstörd man är och hur mycket karet låter för övrigt.

                      /P
                      85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                      http://hav.just.nu/
                      http://www.stortsett.se/

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Hur funkar det med elektroniska timers och lysrör ?
                        Har för mig att vissa har haft dåliga erfarenheter av elektroniska timers, att de har lagt av, inte pallat med att hantera lysrören.
                        Har inga egna erfarenheter av sådana, hara bara haft mekaniska tidur.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Det har inte med va man har för lampor. Den bryter bara strömmen.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          Arbetssätt...