Resun SP-2500L, vad är alla delar till? Plus en del frågor till...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbe
    • April 2011
    • 28

    Resun SP-2500L, vad är alla delar till? Plus en del frågor till...

    Hej hopp!

    Första inlägget på forumet, nybliven fiskägare, akvarieägare, entusiast!

    Jag köpte först ett 112L, AquaEl där jag fick med innerfilter, doppvärmare och allt det där som följer med i startkitet. Men det kändes lite litet så i går köpte jag ett 310-liters i stället.

    Det medföljde en doppvärmare (som jag lyckades tappa och smälla, så jag kör med AquaEl's 100-wattare, gjort det över natten, ska köpa 200 watt i dag.) Räcker det med 200 watt i 310-liters?

    Andra frågan: det medföljde även en innerfilterpump, Resun SP-2500L. Jag blir inte klok på det... Ska det verkligen inte gå att ställa in utblåset som jag kan göra på mitt AquaEl?

    Jag satte i filterpumpen, drog igång den och fattar NOLL vad gäller hur det ska kopplas. Dessutom fanns det någon konformad del, "nätig och ihålig", svårt att beskriva. Kan ta foto om det önskas..?
    Vad fasen är den saken till för?

    Ska Resun-pumpen verkligen pinka ut på full styrka på två håll? Hur ska det kopplas?
    När jag googlar kommer jag bara till kinesiska hemsidor och diverse webshopar som har samma bild på pumpen som jag har på kartongen, vilket inte alls gör mig klokare för där går slangen runt på något sätt jag inte kan tyda ens!

    Hjälp en nybörjare är ni snälla? Just nu har jag tillfälligt, också över natten, satt i mitt AquaEl fan-2, 450L/h... Kanske inte gör så stor nytta men det syresätter åtminstone ytan lite.

    //Bubbe
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    #2
    Välkommen till akvarievärlden och forumet!

    Det är nog bäst att du slänger upp en bild eller flera för jag fattar ingenting. http://www.zoopet.com/forum/showthre...&daysprune=365

    Sen så brukar det finnas ganska bra bruksanvisningar som följer med grejorna.
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      den konformade delan ska nog sitta på insuget om man inte vill ha filtermodulerna på. asså om man bara vill använda den som en cirkulationspump.

      verkar som det finns två utblås på skallen. fans det ingen ventil så du kunde strypa ena?
      här verkar man kunna ställa båda två framåt


      jag tycker du ska köra på full styrka. finns väl ingen anledning att ställa ner filtret. det ska gå på full styrka.

      o kasta den där luftslangen. den gör mer skada än nytta.

      är det dessa delar du har? isåfall är det ju inte så svårt attt koppla ihop.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Bubbe
        • April 2011
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av Guldancistrus
        Välkommen till akvarievärlden och forumet!

        Det är nog bäst att du slänger upp en bild eller flera för jag fattar ingenting. http://www.zoopet.com/forum/showthre...&daysprune=365

        Sen så brukar det finnas ganska bra bruksanvisningar som följer med grejorna.
        Okej, här är den bästa bilden jag hittade för tillfället.

        Jag har kopplat på båda filtren nu, lyckades få till det. Står på full sprutt, men riktade strålen mot rutan längst bak, är rädd om mina småfiskar, vill ju inte att de ska blåsa iväg. Finns två "munstycken", eller "huvuden" eller vad man kallar det för, det ena kan man vrida om en liten kran på så att det kommer ut antingen i det ena eller det andra hålet. Får kanske plocka fram kameran och ta en bild på den aktuella pumpen om så behövs...

        På den här sidan ser ni längst ned på pumpen den där lilla "korgen" jag nämnde i första inlägget som jag inte förstår vad den ska vara till för. Har jag den på får jag inte på de undre cylinderformade filtrena...

        EDIT: Så här är min pump byggd nu, sitter i akvariet på full fart, fast utan den där korgen som är på bilderna ovan. Kan man inte ställa in farten på något sätt, som man kan göra på AquaEl:en?
        Senast redigerad av Bubbe; 14 April 2011, 09:26. Anledning: Fel bild...

        Kommentar

        • Bubbe
          • April 2011
          • 28

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          den konformade delan ska nog sitta på insuget om man inte vill ha filtermodulerna på. asså om man bara vill använda den som en cirkulationspump.

          verkar som det finns två utblås på skallen. fans det ingen ventil så du kunde strypa ena?
          här verkar man kunna ställa båda två framåt


          jag tycker du ska köra på full styrka. finns väl ingen anledning att ställa ner filtret. det ska gå på full styrka.

          o kasta den där luftslangen. den gör mer skada än nytta.

          är det dessa delar du har? isåfall är det ju inte så svårt attt koppla ihop.
          Naturligtvis läste jag ditt inlägg nu när jag skrivit det ovan.
          Då hajar jag lite bättre. Skippar då konformade delen och har båda filtermodulerna på. Fortfarande tycker jag dock att det är lite för mycket fart på den...

          Varför inte ha luftslangen? Har den inkopplad nu, blir bubblor mot bakre rutan som stiger till ytan, vilket jag tycker verkar vara en bra idé med tanke på att man ska syresätta ytan... Eller..?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            luftbubblorna gör verkligen inte mycket för syresättningen. den största delen av syresättningen får du av att ytan rör på sig. så bara du har ytrörelse så räcker det gott o väl!

            det bubblor dock gör är att driva ut koldioxid ur vattnet. och det är jättedåligt för dina växter. så om du vill döda dina växter så låt slangen vara kvar. vill du att de ska trivas så ta bort slangen.

            ( sen tycker jag personligen att bubblor är fruktansvärt fult i ett akvarium, men det är ju en annan femma)

            filter ska egentligen alltid gå på sina fulla kapacitet tycker jag. de är designade för det. men rikta du den lite mot en ruta om du tycker det är för kraftigt. fiskarna kommer vänja sig dock.

            sen tappar ju filter allitid lite i flöde efter ett tag när filtrena börjar bli befolkade med gott bakteriegojs.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Bubbe
              Naturligtvis läste jag ditt inlägg nu när jag skrivit det ovan.
              Då hajar jag lite bättre. Skippar då konformade delen och har båda filtermodulerna på. Fortfarande tycker jag dock att det är lite för mycket fart på den...

              Varför inte ha luftslangen? Har den inkopplad nu, blir bubblor mot bakre rutan som stiger till ytan, vilket jag tycker verkar vara en bra idé med tanke på att man ska syresätta ytan... Eller..?


              bubblor i karet fyller enbart en estetisk funktion.

              dvs en del gillar hur det ser ut, en del inte (vet att hannesc har starka åsikter om detta).

              för syresättningen skull så får du ta fram den riktigt stora miniräknaren för att få ihop de fåtal
              syreatomer som kommer ner i karet med hjälp av bubblorna.

              kort och gott....värdelöst.

              däremot så fyller de en riktigt bra funktion med att dra ut Co2 ur karet.
              effekten av det är att blommorna i karet kommer att må som överkörda päron...dvs inte bra alls.


              TA VÄCK SLANGEN DIREKT !!!!


              såvida du inte gillar hur det ser ut,,,och inte har några blommor i karet....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                hannesc vs kensa: 1-0

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  vidare.....sprutet i pumpen kommer att avta när det blir lite gojs i filtret.

                  se upp så att det inte blir för litet....resun filter har inte de starkaste pumparna när det blir lite motstånd.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    hannesc vs kensa: 2-0

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      hannesc vs kensa: 1-0


                      total score over time:

                      hannesc - kensa : 34-34

                      eller ??


                      :-)
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        haha stämmer nog rätt bra faktiskt

                        Kommentar

                        • Bubbe
                          • April 2011
                          • 28

                          #13
                          Shit, ni är klipska och snabba i era svar!

                          TACK SÅ JÄTTEMYCKET
                          för era åsikter och att ni delar med er av erfarenheter och kunskaper!
                          Ni anar inte hur mycket ni hjälpt mig - åtminstone lugnat mina nerver en aning.

                          Gummipluppen till slangen har jag tydligen förlagt någonstans, men jag går genast till akvariet och kniper åt luftslangen. Växterna vill jag inte döda, det räcker med att de kostar fläsk redan!

                          Då låter jag pumpen sitta där då'rå... Och så inväntar jag lite gojs som drar ned fläktstyrkan. Stod just och kollade på kampfisken Ivar (döpt av min snart 6-årige son) hur han kämpade mot draget. Det verkade nästan vara lite skoj för honom... Hoppas han inte tar ut sig bara, för det hade krossat grabbens hjärta om lille Ivar låg och guppade på ytan en morgon...

                          Då var jag färdig med pumpfrågorna. Återstår en fråga: doppvärmare - vilken styrka rekommenderar ni till en potta på 310 liter?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            du behöver inte knipa åt den. ta bara bort den. kasta den i närmsta papperkorg.

                            tjaaa 250W kanske?

                            Kommentar

                            • Bubbe
                              • April 2011
                              • 28

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              du behöver inte knipa åt den. ta bara bort den. kasta den i närmsta papperkorg.

                              tjaaa 250W kanske?
                              Äsch, du hann före! Jag tänkte just idiotförklara mig själv. Svaret kom jag på alldeles nyss när jag stod där och pillade. Ryckte slangj*veln och skickade den. Det ser fint ut redan, tycker jag! Blev lite tystare också, tack och lov...

                              250 watt - tackar! Ska genast köra till en zooaffär och kolla läget på dem! Tack tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...