112 liter, krävande?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoll
    • May 2003
    • 187

    112 liter, krävande?

    Hur gör man när man ska byta vatten i ett sånt stort akvarium för antar att man byter ungefär en tredje del varje eller varannan vecka nåt?
    Mén är det inte väldigt jobiigt? Vad behöver man för tillbehör..
    Eller ska man stå och ösa ur 30 liter o sedan fylla på igen blir en himla massa jobb eller???
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det är ju upp till dig. Lättast är med en lång slang.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      jo det är lättast med en slang
      corydoras.

      Kommentar

      • zoll
        • May 2003
        • 187

        #4
        hmm fast det behövs ju en jätte lång slang..
        Men hur gör man då.
        Då måste man nästan vara två för att byta vatten eller? nån måste väl hålla fast slangen i akvariet, när man satt igång/tömmer vatten?

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Nej, lägg ut slangen och sug till. Det brukar alltid gå och klämma fat slangen i akvariet någonstans. Annars kan du sätta en plast böj på slangen så den hänger på kanten.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            112 liter, stort? Jag byter 90 liter per gång. Det gör jag genom att fyllla upp 9 10liters spannar ur karet med hjälp av hävert. Dessa tar jag en och en och häller ut i badrummet. Sedan fyller jag spannarna med 8 liter kranvatten och 2 liter kokande vatten ur vattenkokaren. Sedan är det bara att sätta spannarna på ljusrampen och fylla i det i karet med hjälp av hävert. Efter detta följer växt gallring och rut-tvätt. Detta gör jag 2 ggr i veckan. Allt handlar väl om vad man prioriterar, jag tycker inte att det är varken tråkigt eller jobbigt att byta vatten. Det är min avkoppling att sköta akvariet. Men nu när jag flyttar så kommer jag att ha närmare mellan akvarium och badrum, då kommer jag att köra med en slang från karet till dushen.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • zoll
              • May 2003
              • 187

              #7
              hmm ok.
              Tropfog. kokar endel av vattnet.
              Hur gör ni andra tar ni det temeprarde vattnet direkt ur kranen?
              Eller måste man ha kokat eller kallt vatten.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Om inte särskilda omständighter gäller för ens kranvatten finns det ingen anledning att koka vattnet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag kokar inte allt vatten. Vi har mycket dåliga ledningar och varmvattnet är svagt rött. Diskusen tycker inte om när temperaturen sjunker 5 grader vid ett vattenbyte. Det är därför jag tar kallt vatten och kokar en del för att ställa temperaturen innan. För de flesta fiskar dock så är det nog inga problem att köra med enbart kallt kranvatten bara man inte stjälper i det för snabbt. Jag skall som sagt flytta och i det nya huset finns inte detta problemet. Då kommer jag att använda mig av tempererat vatten direkt ur kranen.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Huggew
                    • February 2003
                    • 247

                    #10
                    Jag brukar spola upp kallvatten i spannar dagen innan så blir det rumstempererat tills man fyller på det.

                    MAH
                    Magnus
                    och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                    Kommentar

                    • Huggew
                      • February 2003
                      • 247

                      #11
                      Varmvatten från kranen tar jag aldrig för det kan innehålla både det ena och det andra.

                      Man skall ju inte själv dricka det så då tycker inte jag att fiskarna skall simma i det heller.

                      Koka vattnet däremot är bra om man har bråttom.

                      MAH
                      Magnus
                      och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Det funkar också utmärkt. Men om man bor i en liten studentlya utan alltför mycket golvyta, så är det inte direkt plats för att förvara 90 liter vatten 1 dygn 2 ggr per vecka i hinkar. Men som sagt, jag flyttar ju snart.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • zoll
                          • May 2003
                          • 187

                          #13
                          men måste man byta vatten så ofta som två ggr i veckan?

                          Kommentar

                          • Huggew
                            • February 2003
                            • 247

                            #14
                            Det funkar också utmärkt. Men om man bor i en liten studentlya utan alltför mycket golvyta, så är det inte direkt plats för att förvara 90 liter vatten 1 dygn 2 ggr per vecka i hinkar. Men som sagt, jag flyttar ju snart.


                            Då är det värre ja, jag har ett 112 l så det blir inte så många spannar...
                            och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                            Kommentar

                            • Buckshot
                              • February 2003
                              • 456

                              #15
                              Ursprungligen skickat av zoll
                              Hur gör man när man ska byta vatten i ett sånt stort akvarium för antar att man byter ungefär en tredje del varje eller varannan vecka nåt?
                              Mén är det inte väldigt jobiigt? Vad behöver man för tillbehör..
                              Eller ska man stå och ösa ur 30 liter o sedan fylla på igen blir en himla massa jobb eller???
                              I ett så stort akvarie så är det jobbigt.
                              Sätt en slang på pumpen när du tömmer och köp en längre duschslang när du fyller....
                              Själv så tömmer jag 500 liter/vecka med en länspump(6min)och fyller på med en förlängd duschslang.
                              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...