Trasigt innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arwen Evenstar
    • February 2003
    • 40

    Trasigt innerfilter?

    Jag har ett innerfilter av märket Aquael Fan 2 som följde med när jag köpte större akvarium . Det har funkat ok i några månader men nu på sista tiden har det börjat uppföra sig egendomligt, och hux flux "lägger av".Tar man upp det och sköljer igenom "svampen" brukar det fungera igen. Svampen är välfigt finporig och blir lätt smutsig (några dagar). Detta händer några ggr i veckan!( har inget "skitigt" akvarium). Tillråga på allt fastnar det hela tiden små partiklar, typ så drivande finbladiga växter i insuget högst upp vilket resulterar i att det är snudd på omöjligt att använda det utan luft insuget.Ska man skrota det ,kräva ett nytt eller...?/Rebecca
    Är livrädd att malarna skall bli utan syre.....
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Är det bara ett par månader gammalt har du ju garanti kvar. Gå till affären du köpte det i och kräv att de fixar det.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Arwen Evenstar
      • February 2003
      • 40

      #3
      Det var min spontana tanke, men sen så började jag fundera på om det var så att filtret i sig var av sämre(dvs usel) kvalitet och att jag därför borde skaffa ett annat. Men det SKA ju fungera. Vill ju kunna åka på semesteri lugn och ro.
      /Rebecca

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Alla innerfilter har egentligen en för liten och för finporig filterpatron och dessa brukar ha en ganska kort livstid.
        Så mitt tips är att köpa en ny patron.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Arwen Evenstar
          • February 2003
          • 40

          #5
          Kanske man skall prova med det då/Rebecca

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            ....eller skära till en själv av filtermatta
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

              #7
              Hade själv 2 st fan 3 men de e helt enkelt felkonstruerade så mitt råd: köp nytt, själv köpte jag 1 Eheim 2252.....

              Kommentar

              Arbetssätt...