Nutrafin co2 system

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

Nutrafin co2 system

Det gick inte lång tid förrän jag insåg att nåb form av koldioxidtillsättning vill jag ha. Jag vill inte ge algerna en chans genom att verkligen gasa på växterna. Dock är jag inte redo för trycksatt koldioxid med tuber etc än...utan vill börja enkelt o billigt. Vidare så är mitt kar endast 240 l..effektiv volym 215 l, med än så länge måttligt med växter...så det borde väl räcka med mäskmetoden, eller vad tror ni?
    Har köpt nutrafins system för ngr hundralappar. Fantastiskt enkelt! Är detta ett bra köp?...tänkte göra så att jag mäter kh o ph...utifrån dessa två vörden kan jag räkna ut koldioxiden i mg/l...då får jag ju ett hum om systemet levererar tillräckligt
    Vad tror ni?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

den här hade varit billigare. under 100:- i inköpskostnader o sen när du byggt den kostar den ungefär 5 :- i veckan kanske

Kommentar

• Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

Vet inte nåt om nutrafins system men om jäsningsbehållaren är under 5liter kan du fullständigt skita i att mäta ph och bara gasa på för fullt för risken att få ner för mycket co2 är minimal såvida du kör enligt recept på den sidan hannesc länkade till, vill dock påpeka att det receptet är ganska slösaktigt då ett halvt paket jäst räcker till minst 5liter vatten och 1dl socker per liter vatten är fullt tillräckligt

Kommentar

• bossep
        • March 2010
        • 4447

Ursprungligen postat av Jonasroman
        Det gick inte lång tid förrän jag insåg att nåb form av koldioxidtillsättning vill jag ha. Jag vill inte ge algerna en chans genom att verkligen gasa på växterna. Dock är jag inte redo för trycksatt koldioxid med tuber etc än...utan vill börja enkelt o billigt. Vidare så är mitt kar endast 240 l..effektiv volym 215 l, med än så länge måttligt med växter...så det borde väl räcka med mäskmetoden, eller vad tror ni?
        Har köpt nutrafins system för ngr hundralappar. Fantastiskt enkelt! Är detta ett bra köp?...tänkte göra så att jag mäter kh o ph...utifrån dessa två vörden kan jag räkna ut koldioxiden i mg/l...då får jag ju ett hum om systemet levererar tillräckligt
        Vad tror ni?
        Visst skall du testa mäsk! Men jag tror nog du kommer att handla tub, regulator, elektronisk pH mätare om ett tag... bara mina 2 cent.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• bossep
          • March 2010
          • 4447

Fuzzop och hannesc,
          Håll i e,r men jag har faktiskt varit för feg att koppla mäsken till mitt akvarium!
          Tror ni det är någon risk med en ½ liters pava till ett 37 liters med 20-25 l vatten och bara låta det stå och bubbla?

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

lägger mina 2 cent där med. för jag gjorde just det själv. körde mäsk innan. o i dagarna kopplade jag in trycksatt system

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

Ursprungligen postat av bossep
              Fuzzop och hannesc,
              Håll i e,r men jag har faktiskt varit för feg att koppla mäsken till mitt akvarium!
              Tror ni det är någon risk med en ½ liters pava till ett 37 liters med 20-25 l vatten och bara låta det stå och bubbla?
              testa säger jag jag körde 1,5L flarra till itt 350L. bubblade dygnet runt. växte som tusan!

Kommentar

• Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

Fuzzop och hannesc,
                Nu har ju jag aldrig kört mina bubblor dygnet runt men dock hållt en betydligt högre nivå, finns nog flera faktorer som påverkar om det är farligt eller inte, till att börja hur pass bra du löser upp gasen, sen mängden fiskar och växter som avger co2 under natten och om det finns nåt som hjälper gasutbytet (pump som skvätter/brusar på ytan), sen så ger det ju inte samma balans i karet så det kan hjälpa algerna mer än växterna (mindre viktigt problem dock).
                Tror dock du är inne på rätt spår med en halvliters flaska så prova du, första gången kan du ju nöja dig med en halvsats och sen sakta öka på mängden mäsk och så länge inga fiskar står vid ytan och kippar på morgonen så ligger du bra till

Kommentar

• Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

Visst skall du testa mäsk! Men jag tror nog du kommer att handla tub, regulator, elektronisk pH mätare om ett tag... bara mina 2 cent.
                  Ibland tar det ett tag, jag har kört mäsk flera år och nu är det ev en billig brandsläckare på gång äntligen

Kommentar

• Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

Oki

Ja, kör dygnet runt o testar. En kompis till mig körde exakt detta nutrifinsystem i ett så stort som 300 l!..det funkade klockrent o växte så de knakade...

Men Bosse har säkert rätt i att jag en vacker dag köper Tuber mm. Jag behöver hjälp att reda ut marknaden där..öppnar ny tråd:-)

Kommentar

• bossep
                      • March 2010
                      • 4447

Ursprungligen postat av Fuzzop
                      Nu har ju jag aldrig kört mina bubblor dygnet runt men dock hållt en betydligt högre nivå, finns nog flera faktorer som påverkar om det är farligt eller inte, till att börja hur pass bra du löser upp gasen, sen mängden fiskar och växter som avger co2 under natten och om det finns nåt som hjälper gasutbytet (pump som skvätter/brusar på ytan), sen så ger det ju inte samma balans i karet så det kan hjälpa algerna mer än växterna (mindre viktigt problem dock).
                      Tror dock du är inne på rätt spår med en halvliters flaska så prova du, första gången kan du ju nöja dig med en halvsats och sen sakta öka på mängden mäsk och så länge inga fiskar står vid ytan och kippar på morgonen så ligger du bra till
                      Det var smart med 1/2 sats och kanske lite bikarbonat! Orsaken till att det skall gå dygnet runt är att jag är lat och glömsk!

Kommentar

• bossep
                        • March 2010
                        • 4447

Jag kommer troligtvis att trycka ned CO2 i botten med min pumpskalle. Skall testa med CO2 in vi förfiltret och sedan genom venturi röret.
                        Det är 0 synlig vattenrörelse men bra omsättning på vattnet.

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Ursprungligen postat av Jonasroman
                          Oki

Ja, kör dygnet runt o testar. En kompis till mig körde exakt detta nutrifinsystem i ett så stort som 300 l!..det funkade klockrent o växte så de knakade...

Men Bosse har säkert rätt i att jag en vacker dag köper Tuber mm. Jag behöver hjälp att reda ut marknaden där..öppnar ny tråd:-)
                          Även liten tillsats av co2 gör stor skildnad på växterna om man inte haft nåt alls innan.
                          Börja med att leta efter en billig tub i en storlek som passar dig för det är där den stora kostnaden ligger om du vill gå vidare sen, ph controller är absolut inte nödvändig och magnetventil och regulator finns billigt på e-bay (under 300kr för båda med frakt), för upplösningen av gasen kan du ju återanvända nutrafin systemet

Kommentar

• Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

Det var smart med 1/2 sats och kanske lite bikarbonat! Orsaken till att det skall gå dygnet runt är att jag är lat och glömsk!
                            Bikarbonaten är ju bra för att snabbt få igång bubbel men byter du mäsk kvällstid så klarar du dig utan den

Kommentar

• bossep
                              • March 2010
                              • 4447

Bikarbonaten är ju bra för att snabbt få igång bubbel men byter du mäsk kvällstid så klarar du dig utan den
                              Där ser man! Tack! Hur bromsar man utväcklingen? Kanske lite salt i mäsken? Jag har bara kört med 25 l dunk och i algodling utan fisk därför är jag lite orolig!

Kommentar

Arbetssätt...