Biobollar eller makaroner

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av Tobbe R
    Det är bara att läsa innantill på Eheims hemsida, Eheim Mech = makaronerna tar hand om de större skitpartiklarna, Eheim fix ytterligare ett lager för mekanisk filtrering och de biologiska lagren efter det. Eheim har aldrig sagt att makaronerna är biologiska filter.

Från Eheim:
    After the mechanical treatment of the water by EHEIM Mech, the water is biologically filtered with EHEIM substrat in one or several layers. substrat is a highly porous filter medium consisting of sintered glass. Its surface structure offers excellent colonization conditions to the important purification bacteria. The adhesive surface amounts to 450 sq. m per liter, thus biologically filtering the water. EHEIM substrat can be rinsed out and can be used several times.
    Slut Eheim

Man ska vara försiktig med egna historier för det kan vara många faktorer som spelar in men ett exempel har jag:

Jag har ett s.k. guppyhotell med Heterandria formosa, de inbyggda filterfacken är ju enorma till den lilla vattenvolymen. I första facket la jag grov matta, framför allt för att jag skulle ha en spärr för ynglen. I det lediga fack 2 placerades makaronerna och biobollarna, mest för att jag ville veta var dom var, mattan hade nog räckt som filter.
    Dock är det så att makaronerna efter mattan samlar en massa mulm som ju då gått rakt igenom mattan. Man ska nog tänka på det när man säger att filtren aldrig behöver rengöras.

Tobbe
    Först och främst tror jag Eheim vet vad de gör tillsammans med en del andra filter tillverkare.
    Men de måste ju driva en affärsverksamhet och kommer ofta upp med nya sätt att göra samma sak.
    Sedan jagar de ofta formfaktor enkel och säker användning och annat. Minsta möjliga burk med bibehållen filtrering. Det finns en hel massa andra faktorer och det spenderas nog massor med pengar på R & D hos de mer seriösa tillverkarna.
    Detta säger inte att hembyggen inte kan vara både effektivare och bättre på det man vill uppnå!
    Exempelvis så är ett förfilter som rengörs ofta mycket effektivare än Eheims makaroner men då ramlar iden med underhållsfritt. Dålig marknadsföring med andra ord. Då är det bättre att dimensionera resten av filtret så det klarar lasten av skit samlingen i botten.
    Makaroner i botten: Jag tror ni har rätt båda två. Makaronerna är bra på flödes fördelning. Därför avskiljs en hel del skit i och med att hastigheten på vattnet sänks. Samma princip som en lamell dekanter. Det hela bygger på att mulmen väger lite mer än vattnet. Samt att fasta partiklar oftast skapar mer friktion än vatten.
    Din skummatta i guppyhotellet: Om du tagit en fin porig matta i stället för en grovporig hade du fått bättre partikel avskiljning men fått göra rent oftare. Ju mindre hål ju mindre partiklar far igenom ett mekaniskt filter.
    I ett biologiskt filter vill man ha så stor yta som möjligt som bakterierna kan sitta på. Så kallad biofilm.
    Eftersom de så kallade ”nyttobakterierna” inte äter mulm utan framför allt Kvävemolekyler så vill man inte ha mulm i dessa då det blockerar närings och syretillförseln.
    Vad man ofta har i ett filtersystem är ett extra steg, ibland kombinerat med mekaniskt filter där mulmen omvandlas till Ammonium av en annan typ av bakterier. Vilket är det den första gruppen av nytto bakterier vill ha som näring. Argumentet är att man vill samla alla bakterier på ett ställe. Nackdelen är att de då konkurrerar om tillgängligt syre. Det är vad som händer i botten på din Eheim burk enligt mig.

Jag anser att det här med att man aldrig behöver rengöra ett filter är en felaktig myt om man ser allt som ett kopplat system. Kanske man kan säga självrensande?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

Arbetssätt...