Hörnfilter som på zoo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Hörnfilter som på zoo?

    På de flesta zoobutiker finns det i akvariumen hörnfilter som endast består av filtermassa och en slang(?) som pumpar runt vattnet. Finns dessa att få tag på även för oss privatpersoner?

    Vad kallas dem? Hört att dem klara sig i 5-15 år?

    Help please
  • Robbs
    • December 2009
    • 242

    #2
    Hittar inte den tråden men där finns en tråd om detta med bilder etc hur det ser ut.
    Det är igentligen inte så svårt att tillverka själv.
    Det är bara en bit filtermatta som är böjd i hörnet med ett pumphuvud som sprutar ut vattnet med hjälp av ett rör.
    Finns någonstans på forumet...
    The Flyfishing Man
    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kallas hamburgerfilter. vä'ldigt enkelt. man sä'tter bara ett pumphuvvud bakom en filtermatta. så här typ


      sen 5-15 år? hur menar du då? det gör ju vilket filter som helst typ. klar att man måste rengöra ibland men det gäller hamburgerfilter med.

      sen tycker ju jag personligen att det inte är så snyggt med ett sånt filter inne i karet. bättre då att göra samma sak fast bakom en bakgrund. dvs borra upp hål o sätta raster (galler) så att vattnet kommer in bakom. o där har man massa filtermatta o ett pumphuvve som pumpar tillbaka vattnet till framför bakgrunden igen.
      Senast redigerad av hannesc; 09 January 2011, 21:15.

      Kommentar

      • Robbs
        • December 2009
        • 242

        #4
        En bild säger mer än tusen ord eller hur var det nu

        Ursprungligen postat av hannesc
        kallas hamburgerfilter. vä'ldigt enkelt. man sä'tter bara ett pumphuvvud bakom en filtermatta. så här typ
        http://www.akvaristen.anettejt.se/Ham.html
        The Flyfishing Man
        Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          hah japp!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13143

            #6
            Ursprungligen postat av gickan_87
            På de flesta zoobutiker finns det i akvariumen hörnfilter som endast består av filtermassa och en slang(?) som pumpar runt vattnet. Finns dessa att få tag på även för oss privatpersoner?

            Vad kallas dem? Hört att dem klara sig i 5-15 år?

            Help please
            Du har ju sett bilder som hannes länkade till och den typen av filter är en suverän filterlösning (om man inte ska ha BTN) Visst tar den upp ett hörn men den blir snart beklädd med smuts och alger och tar inte nån uppmärksamhet från karet direkt och du gömmer det lätt bakom lite rötter och växter
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Du har ju sett bilder som hannes länkade till och den typen av filter är en suverän filterlösning (om man inte ska ha BTN) Visst tar den upp ett hörn men den blir snart beklädd med smuts och alger och tar inte nån uppmärksamhet från karet direkt och du gömmer det lätt bakom lite rötter och växter
              Jo, det var ju så jag tänkte också. Tror det filtret passar mitt kar bra då jag har en jäkla massa valleväxter som skulle kunna vara bra täckmantel.

              Fast nu är ju mitt kar fullt med vatten och igång med fick och allt... orkar inte tömma det bara för att silikona fast ett filter :/

              Kommentar

              Arbetssätt...