( Slam )Hävert

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pod
    • May 2003
    • 73

    ( Slam )Hävert

    Är det någon som har en byggbeskrivning på en slamhävert?
    Den skall kunnas kopplas till kranen så att man skall få tryck direkt..ingen mun mot slang metod alltså.

    Vill oxå kunna använda denna till fylla akvariet när slamsugningen är färdig.

    Har kollat lite på priser..men 800 verkar vara ett sjukt peis för lite plast
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Jag har löst det så här:

    En trädgårdsslang från badkarsblandaren(kranen) till en petflaska utan botten som jag använder till att suga med.

    --Jag börjar spola igenom slangen i badkaret så den har friskt vatten i sig.

    --Stänger kranen.

    --Går till akvariet med petflaskan och stoppar ner den.

    --Sätter på kranen så jag fyller på kanske 1 liter i akvariet. Då har slangen fullt av vatten i sig utan luftbubblor.

    --Tar av slangen från kranen och då startar häverten direkt för slangen är ju full av vatten och andra ändan är i karet. Jag slipper suga.

    --Slamsuger till jag är nöjd med vattennivån i karet. Lyft upp så det kommer luft i slangen. Häverten stoppas.

    --Koppla till kranen och fyll på.


    Detta kan man naturligtvis vidarutveckla med t-rör och kranar om man vill. Eftersom jag har ena ändan av slangen i badkaret hela tiden så blir jag av med smuts och vatten direkt.

    Hoppas att det hjälpte.

    Urban

    Kommentar

    • pod
      • May 2003
      • 73

      #3
      Nja..
      Så har jag oxå gjort innan.
      Det skall finnas någon tja..T koppling typ..man bara vrider på en kran så har man konstant hävert tryck ( badrums kranen spolar ju vatten ned i badkaret hela tiden..vill man sluta så vrider man bara kranen åt andra hållet så fylls akvariet med vatten.

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Jag vet att städerskorna använder nåt sånt du beskriver för att kunna tömma och fylla sina hinkar.

        Själv hade jag tänkt att bygga en typ av damsugare av ett pumphuvud och en petflaska och ett filter.
        Ha både in och utblås i petflaskan så den virvlar upp skiten och suger i sig smutsen utan att behöva suga ut vatten ur karet.
        En liknande konstruktion har jag byggt men jag använder en syrepump för att driva den.
        Får se om jag bygger en med ett pumphuvud, fast ett enkelt ytterfilter borde vara perfekt till detta.

        Urban

        Kommentar

        • pod
          • May 2003
          • 73

          #5
          Japp.. det var ett sådant jag menade..

          Har oxå sett ett sådant som du vill bygga..
          Problemet med ett sådant är väl att filtrerna sätts igen snabbt samt att du har ett jäkla dåligt vatten..bara för att botten är dammsugen så kan ju vattnet fortfarande kasst.

          Kommentar

          • pod
            • May 2003
            • 73

            #6
            någon annan som har sett bilder på någon slamsugare samt vatten påfyllare?

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Vattenbytena måste naturligtvis skötas fastän man damsuger botten. men när man ser skit som ligger och flyter på botten så vill man ju suga upp detta. Jag misstänker att vi som har ganska lungt vatten i våra kar har mer skit på botten för detta virvlas inte upp så pumpen fåt tag i det.

              Jag ska rita upp en ide jag har för det är ingen svår teknik.

              Urban

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!

                Här är min skiss:

                http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=81592

                Urban

                Kommentar

                • Ulla
                  • April 2002
                  • 1163

                  #9
                  Det finns en sån kran för påfyllning/ tömning av vattensängar. Kostar runt 180 kronor. Bra mycket billigare än 800:- för akvariebutiksvarianten. Det är precis samma pryl.

                  http://www.waterbed.se/har den:

                  Artikelnr.6-314 Tömningspump utan slang 175 kr

                  Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
                  Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Se där, allt finns bara man vet var man ska leta. Jättebra pryl!

                    Urban

                    Kommentar

                    • pod
                      • May 2003
                      • 73

                      #11
                      Tackar tackar..
                      Precis en sådan var det son jag letade efter.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...