Erfarenhet av Juwel-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Erfarenhet av Juwel-akvarium

    Hej!

    Det var ett tag sedan jag kollade in på Zoopet men tänkte ta hjälp av all er erfarenhet nu!
    Jag är intresserad av ett akvarium av märket "Juwel" eftersom jag tycker dem är otroligt snygga men har haft ett innan och på det var den inbyggda pumpen riktigt usel. Det kan dock också ha varit för att akvariet var gammalt och slitet.

    Så nu är min fråga till er, vad har ni för erfarenhet av just Juwel-akvarium?


    Mvh Simon
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Jag har ett 450-liters Juwelkar. Själva karet och bänken är bra. Däremot funkar lysrörsbelysningen dåligt. Jag har den med T8 och båda har gått sönder inom 3-4 år. En ny kostar ca 1500:-

    Så kolla om deras nya T5-ramper funkar bättre.

    Jag tog bort den inbyggda pumpen och använder Eheims ytterfilter istället.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Då hade jag kanske inte helt fel angående den dåliga pumpen i karet, då får det bli att köpa en ny pump till Juwelkaret iaf. Ska även kolla upp det med lysrören!

      Tack för hjälpen! Några andra erfarenheter kring detta kar?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Har mest goda erfarenheter från Juwel (Panorama 180l). Det enda som gav mig en del problem var att pumpen kunde föra en del oväsen. Däremot var funktionen bra hos filter och pump tyckte jag. Men det tar ju en del plats i akvariet, så ett ytterfilter är ju inte fel.
        Belysningen har inte varit något problem trots att jag kompletterade befintliga 2xT8 med 2xT5.
        Har nu bytt till ett Eheim/MP-kar vilket jag dock tycker är bättre. Slipper mittstag bl.a.

        Kommentar

        • mattiasmillberg
          • February 2010
          • 165

          #5
          Jag har ett juwel 240. jättenöjd. Har det inbyggt i väggen. Pumpen var sådär men jag slängde i ett bottenfilter å kopplade in den tillhörande pumpen till det. fuknar kanon. Har aldrig haft problem med mina ljus men har bara haft det i 1 år nu..

          Fick kapa av mitt mittstag för att få in bakgrunden, men bultade fast den med en aluminum platta igen. Blev bra, inga problem.

          Lycka till... Mvh Mattias

          Kommentar

          • Bass
            • October 2010
            • 379

            #6
            Har Juwel 260 Vision. Pumpen lät som en traktor, tog ur den och köpte externt filter och nu är jag kanonnöjd.

            Kommentar

            • mattiasmillberg
              • February 2010
              • 165

              #7
              Ja pumpen låter en del alltså. Blev bättre när jag tog bort själva plasten o satte i den i bottenfiltret. Blev vibrtioner i glaset så det lät som en "traktor" Borde nog oxå köpa en ny...

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #8
                Tack så mycket för all er hjälp! Får fortsätta tänka på vilket akvarium jag ska köpa .

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Själva akvariet är ju så snyggt att det är lätt att fixa det som inte är bra ;-)
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #10
                    Juwel Rio 240 =) Jag är nöjd med mitt..men var försiktig när du skjuter ljusrampen fram och tillbaka som lysrören sitter på när du ska rengöra akvariet....jag har råkat haft sönder 2 lysrör..olika tillfällen, och en gång var det säkert när jag skulle ta upp min redmoore rot..och kom åt lysröret...nån dag senare var det ett lysrör mörkt,.jag själv såg inte sprickan...så jag trodde det var fel på lysröret...men zoobutiken såg det..
                    och andra gången jag kom ner undrade dom vad jag gjorde med lysrören, och då förstod jag att det var jag som inte var försiktig nog..

                    Jag tar inte bort rampen det pg a att då ser jag inte när jag rengör...
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • Simon--B
                      • May 2008
                      • 720

                      #11
                      Jag har själv haft ett juwel innan, grymt snygga! Finns verkligen inget att klaga på när det gäller det. Jag hade tänkt att så småning om försöka få igång en liten Scalar-odling så därför spelar ju utseendet inte så stor roll i detta läget, men alltid roligare att ha ett akvarium man tycker om.

                      Jag har nästan råkat vänta ner ljusrampen i akvariet, fråga inte hur jag lyckades men som tur väl var så han jag rädda det .

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2894

                        #12
                        Annars finns ju alternativet med MP-akvarium. Lika prydliga som Juwel men utan filter (som man kanske ändå byter) och med en ramp som går att ta bort helt. Sen har akvariet inget mittstag, vilket underlättar på flera sätt. Man kan även köpa endast akvarium, alltså utan möbel.

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Nu har ju jag inte haft och har inte heller något Juwel kar, men jag har spanat mkt på 350 Rio, så jag kanske ej bör yttra mig.

                          Men gör så iaf Jag har av eget intresse frågat lite om Juwel karen hos DM i Linköping. Det jag har hört är inget ont egentligen inte om karen etc. utan just det att de har egna lustiga mått på lysrören vilket i praktiken betyder att man inte kan välja andra än deras, så har jag förstått det hela och det tycker jag är mkt synd.

                          Annars fina kar och bänkar.

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • miluhe
                            • June 2006
                            • 2090

                            #14
                            Har för nuvarande 2 juwelkar. Är jättenöjd med dem. Mina pumpar låter inte ett dugg o jag tycker deras inbyggda pumpar är superbehändiga.
                            Har absolut ingenting att klaga på när det gäller juwels akvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...