För stark pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boomaddo
    • March 2009
    • 117

    För stark pump?

    Jag har ett akvarium som är på 160 liter. Måtten är 100*40*40
    Till akvariet har jag ett Fluwal innerfilter 3+. På kartongen står det 700 L/h * 6W och det säger mig inte särskilt mycket. Just nu är det 15 st Sorgmanteltetror som går i karet och idag när jag satt och kollade på dem tyckte jag dem såg lite gråa ut så jag fick för mig att stänga av pumpen en stund OCH VIPPS så är dem mycket starkare i färgen!

    Detta säger mig att det antagligen är för stark stöm i akvariet?
    Pumpen är redan inställd på minimun inställningar så det verkar som jag måste köpa en ny pump alltså?

    är det för strömt i akvariumet med min fluwal 3+ ?
    54 L SA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nope, snarare tvärtom. Du bör ha minst ett flöde på ca 3 ggr akvariets volym/timma, som givetvis kan bero på en mängd faktorer upp eller ner i kapacitet...

    Så sparade du de pengarna...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Håller med Anders. Försök att rikta om utblåset så att fiskarna slipper att få det rakt på sig på deras favoplats så kanske de gillar läget bättre.

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • boomaddo
        • March 2009
        • 117

        #4
        Okej! Det låter ju bra men hur ska jag rikta utblåset isåfall?
        just nu har jag pumpen på ena kortsidan med utblåset riktat längs med bakre långsidan, längs med bakgrunden alltså

        För jag vill inte ha gråa fiskar
        54 L SA

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Gråa kommer de att bli med stigande ålder, så det är inte så mycket att göra åt den saken.
          Men till din fråga. Du kan vända pumpen så den riktas framåt och blåser mot frontglaset, men det flöde som pumpen gör är inte på något sätt för mycket för dina tetror och du kan även låta den vara som den är om du vill.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • boomaddo
            • March 2009
            • 117

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Gråa kommer de att bli med stigande ålder, så det är inte så mycket att göra åt den saken.
            Men till din fråga. Du kan vända pumpen så den riktas framåt och blåser mot frontglaset, men det flöde som pumpen gör är inte på något sätt för mycket för dina tetror och du kan även låta den vara som den är om du vill.
            Jo det med åldern visste jag sen innan
            Men tack ändå för tipsen!
            54 L SA

            Kommentar

            Arbetssätt...