Håller detta som en akvariebänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yezziqa
    • December 2009
    • 23

    Håller detta som en akvariebänk?

    Försöker hitta en akvariebord till ett kommande 250 liters, tror ni att detta skulle hålla: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50161321


    Mvh Jessica
  • McAss
    • June 2010
    • 70

    #2
    jag hade inte litat på den. jag har ingen speciel anledning men jag tycker den ser lite klen ut

    Kommentar

    • Yezziqa
      • December 2009
      • 23

      #3
      Kan man förstärka det på något sätt då?
      Någon som har några tips?

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Nej det håller inte och nej, det är inte värt att försöka förstärka den. Det finns andra mycket bättre, billiga konstruktioner om du vill bygga själv. En rejäl skiva ställd på liggande lekarblock t.ex. Kolla hellre på ett byggvaruhus än Ikea om du skall tillverka ngt för 250 liter. Största är kanske inte att det rasar (vilket förmodligen ikeabordet kommer att göra) utan att det blir vindt o snett så att det blir en läcka pga vridningar i glaset.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Yezziqa
          • December 2009
          • 23

          #5
          Darn!

          Har tänkt på den där iden ang lecablock men min kära sambo vägrar gå med på det... får väl tjata på han lite mer då helt enkelt

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Man kan säga generellt att inget från ikea funkar till akvarium.
            Finns folk som kör med ikea grejer och det funkar skitbra, och det är ju kul för dom, men ikea har igentligen inget som är speccat för att klara vikten av ett akvarium.
            Och det mesta dom har är fanerklädd papp, och med lite fukt på det så blir det inge roligt.
            Man kan ju förstärka, men oftast inte värt jobbet/pengarna. Satsa på en bänk som är avsedd för akvarium, eller lecablock eller liknande.
            Lägg en extra slant och köp en riktigt stabil bänk, så du kan sova gott om natten utan att vakna med vatten på golvet=)

            Och får man en tanke i huvet likande din "undra om detta funkar" , då gör det oftast inte det, för då har du redan konstaterat att den ser vek ut =)

            'ps räkna med att ett 250 L kar väger säkert minst 300-400 kg när man fyllt det med vatten,sand,stenar och annan inredning.
            Senast redigerad av J.Milton; 04 January 2011, 10:49.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Ska man köpa grejer från IKEA är det nog bara köksskåen Faktum jag litar på, och bara om de förstärks med reglar.

              Bra exempel på stabil möbel
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Klotte
                Ska man köpa grejer från IKEA är det nog bara köksskåen Faktum jag litar på, och bara om de förstärks med reglar.

                Bra exempel på stabil möbel



                sagt det förr, säger det igen, detta är ett klockrent exempel på hur en ikea-mödel är omgjord för
                att passa ett kar modell större.



                fast det är ju klart, jag jobbade bara i 10 år på IKEA's utvecklingsavdelning i Älmhult.....
                så jag begriper kanske inte detta......




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yezziqa
                  Försöker hitta en akvariebord till ett kommande 250 liters, tror ni att detta skulle hålla: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50161321


                  Mvh Jessica
                  Ett 250 liters kanske väger drygt 300kg med vatten och sand.
                  ta med dig 4-5 kompisar och sätt er på den möbeln i affären och gunga lite fram och tillbaka. Går den inte sönder så kommer den att hålla.
                  Möbeln är ju gjord i massivt trä så det är nog inga större problem.
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  Arbetssätt...