Hur kraftigt filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Hur kraftigt filter?

    Hur många liter/h bör ett filter pumpa runt för ett kar på 240 l om man inte vill ha för strömt vatten men ändå inte stillastående?
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Minimum 720L/h om du följer tumregeln på minst 3ggr vattenvolymen per timme slaviskt (högre är bättre anser jag, iallafall till mindre akvarium). Kanske den kraftigaste eheim aquaballen går även om den är under 700L/h flödesmässigt.
    Många innerfilter från eheim kan du sätta på ett strilrör för att minska kraften och då kan du gå upp i flödet till 1000l/h. Annars om du vill ha en billig pump med reglerbart flöde finns aquael fan 3 plus ett ganska populärt val fast den är upp till 250L akvarium så minska inte flödet på den för mycket...

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Jag funderar lite på Fluval 305 ytterfilter, den pumpar ju 1000L/h Så den borde ju passa bra då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, den ska säkert funka.
        Men tänk på att flödet avtar ganska markant när du har i filtermedia, då många tillverkare mäter flödet när de är tomma. Efter några månaders skitsamlande så tappar de ännu mer effekt, och jag skulle tippa på att pumpen ungefär halverat sitt flöde mot fabrikens siffror.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Men om man rengör den med några månaders mellanrum så borde det väl fungera?

          Är ju samma sak med innerfiltren ju

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jadå, det ska funka!
            Jag tror inte ens du behöver rengöra det så ofta, men det beror även lite på fiskbelastningen och andra bidragande orsaker.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Sen är ju inte det absolut viktigaste hur mycket vatten som cirkuleras per timme utan hur mycket som renas, så ett stort ytterfilter med ett lägre tryck i pumpen är ofta bättre än ett kraftigt innerfilter (till en gräns).
              sen sitter ju mycket nyttiga bakterier i bottenmaterialet (gruset) så för att nyttja dom behöver man en viss mängd cirkulation.
              själv har jag ett innerfilter som pumpar 2000l/h i ett 160liters akvarium och är bland dom som förordar att man har en cirkulation som motsvarar minst 5-6ggr volymen för att få så stabilt kar som möjligt, kanske ett ytterfilter på 1200-1500l/h vore nåt?

              Kommentar

              Arbetssätt...