Trycket i pumpen minskar..*film på akv*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Trycket i pumpen minskar..*film på akv*

    Hej!
    240 liters akv...juwel möbel akv.

    Jag byter vatten 1 gång i veckan, ca 50% (lördagar) och bara efter några dagar...kanske på
    onsdag , torsdagen, märker jag att trycket i pumpen minskar, och cirkulationen avtar på andra sidan akvariet...men maten går ju ändå runt sakta...

    Har juwels uppsättning i akvarium och juwels pump med 6 filter i. Och filtret ska det ju inte vara nåt fel på...

    Och skit blir det på botten...så jag slamsuger varje lördag..men bara ytvis. Jag rengör pumpen försiktigt varannan lördag ungefär...

    Ska jag behöva krama ut vita tunna filtret som ligger längst upp i behållaren...flera gånger i veckan...för att det ska behålla trycket...

    Det retar mig bara att trycket försvinner...

    För mycket fisk i akvariet? Mat..? Tar en lite nypa flingfoder och en liten nypa granulat..och några 5 st små maltabletter ...(inte dom stora runda)...och ibland får dom ärtor, och räkmix, men då byter jag ut det ena med det andra och en gång i veckan får dom ingen mat..Är det pumpen, filterna rengör jag iblandinte alls noggrant..

    Det är inget fel annars på akvariet, men en del säger att dom rengör och byter vatten/slamsuger var 14:e dag...?
    Om jag gjorde det vet jag inte hur det skulle se ut... =) Mina fiskar har ju växt en del nu också...

    Eller är det så pass att pumpen är dålig.. vad kan jag i sånna fall göra...om jag inte vill byta pump??

    Ps. Går mina malar ihop med varandra?? Förmodligen inte....haha..

    Bara en fundering, varför trycket slutar..då det nästan nyss är rengjort i avkariet


    Film:
    http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2838230

    Mina fiskar:
    5 st Praktbotior (4 st är mellan 6-7 cm, + en 1 mindre)
    ca 25 neontetror
    4 Black Molly (dom ska förmodligen en vän få)
    1 st fjärilsciklider (Electric Blue) (haft 2 st)
    5 st siemesiska algätare rossochelus Oblongus
    4 st Khuliål

    1 antricitrus mal ca 5 cml
    1 Gibbiceps mal ca 18 cm
    1 Mal Golden Nugget Pleco ca 5-6 cm



    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Gör du rent pumpen när du gör rent filtermaterialet? Juwels pumpar brukar fungera rätt bra annars. Men missar man att ta isär pumpen och göra rent pumphus och impeller mm. så blir effekten gradvis sämre. När man gör rent filtermaterialet (dom "blå ") är det bra att slå dom emot vasken för att få ut allt mulm som sätter sig i porerna. Man kan bli lätt förvånad hur mycket skräp som kan samlas i en sån liten svamp.
    Sen kan man alltid byta till en kraftigare Juwelpump om man tycker det är för "dåligt drag".

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det verkar jättekonstigt. Jag hade ett precis likadant kar för en tid sedan och rengjorde inte filterkuddarna mer än kanske max en gång i månaden.
      Du har ganska hög belastning på karet då dina malar skiter en hel del, men att de skiter så pumpen tappar flödet på någon dag tror jag inte på. Det låter mer som något i filterkassetten inte sitter som det ska, trots att du säkert vet hur det ska vara men för säkerhets skull ta en koll.
      Skulle det nu inte vara det som är problemet kan pumpskallen helt enkelt börjat bli kass, och orkar inte med det lilla motståndet som blir efter ett par dagars skitsamlande i filterdelen. Du har ingen du känner som du kan låna en Juwelpumpskalle av och testa?
      En ny ligger på några hundralappar, och köp isf den större modellen då det inte skiljer mycket i pris men väl på effekten.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Har du testat att byta ut en del av filtervaddarna?

        Råkade ut för samma sak i mitt 180 l Juwel kar. Köpte det beggat och märkte redan efter ett par månader att trycket minskade kraftigt bara någon dag efter att jag gjort rent hälften av filtervaddarna. Jag bytte ut 2 av vaddarna i oktober (1 fin blå och 1 grov blå) och sedan 2 vaddar till förra veckan. Trycket i pumpen har varit klockrent sedan jag bytte dom två första vaddarna och blev ännu bättre när jag bytte 2 till.

        Bytte dock inte alla vaddar utan bara 4 av 5. Den 5:e vadden samt "makaronilådan" har fått vara kvar. Har även gjort rent pumphuset och impellern. Lät det även gå 2 månader mellan byte av de olika filtervaddarna. Har även skitit i det vita filtermaterialet då det i mitt tycke slammar igen alldeles för snabbt och måste bytas ut varje månad i princip för att inte hela pumpen ska skita igen.

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Har också detta problemet med mitt juwel 240l, det har bara gått snart en månad :S
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Ha, då var jag inte själv om detta problem. =)

            Jag gjorde rent fillterkuddarna igår, och gjorde rent pumpen, jag har tidigare tagit bort svarta kolfiltret som man inte behöver, så det fattas det en kudde liksom, och den vita finvadden tog jag bort nu, rätt eller fel ? Men den får man ju jämt krama ut =)

            Trycket blev faktiskt bra, ska se om nån dag.....men sen såg jag att jag hade placerat den vita boxen med kulorna i, längst ned, och den ska ju sitta i mitten (ska sitta högst upp i den nedre korgen)....jag skrev upp efter förra vattenbytet (då jag ej rengjorde filtret) hur som skulle sitta, och denna gång såg jag att dom satt fel...kan det vara så enkelt...

            Måste nog köpa mig en till kudde högst upp, ersättare istället för svarta kolfiltret...
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              lite OT.
              väldigt fina botior, är barnsligt förtjust i dom. har själv 3st som ja håller på å matar upp i lite storlek.
              för övrigt ett himla tjusigt akvarium.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #8
                Ja praktbotian, har 5 stycken, dom var små när jag fick dom, nu är dom ca 2,5 cm på höjden...och kraftiga. En del säger att dom är känsliga..men jag har aldrig haft problem med dom =)

                Tack! Ja, jag är inte riktigt klar med möbleringen..har spritt ut vallisinerian litegrann i bakkant nu istället, och köpte fler växter igår. Och en del säger att malar vill ha gömställen...och jag har alltid haft det, men han använder dom inte..och förra veckan köpte jag grottan...som räcker för honom, han är ca 20 cm lång....men nä...han är en bra mal, som hellre visar sig heeela tiden. Trevligt trevligt =)

                Ps. Trycket i pumpen har blivit bättre..och det håller sig, det var nog vita tunna filtermassan som gjorde att det gick trögt. Har tagit bort det.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                Arbetssätt...