Tydlig filterguide

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Tydlig filterguide

    Den här guiden tycker jag gav en del fräscha idéer om hur man kan lösa filtrering, och vad det hela egentligen handlar om:

    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    japp. bra artikel!

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Länk som sparas!! Tackar!
      Checking out...

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        En kopia av den artikeln borde läggas in här på zoopet om nu författaren godkänner det!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Det gör jag definitivt, om det är ok för Zoopet. Artikeln kunde formateras bättre, det med ytterligare ämnen som oxideras ser inte bra ut. Lurar på uppföljning av artikeln, har hänt lite sedan den skrevs. Bland annat har jag misslyckats grovt med min första sump - och attans vad jag tänkte till. Men det räckte inte alls, missade fullständigt hur mycket vatten som dunstar när lokalen är kall och vattnet varmare.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Det gör jag definitivt, om det är ok för Zoopet. Artikeln kunde formateras bättre, det med ytterligare ämnen som oxideras ser inte bra ut. Lurar på uppföljning av artikeln, har hänt lite sedan den skrevs. Bland annat har jag misslyckats grovt med min första sump - och attans vad jag tänkte till. Men det räckte inte alls, missade fullständigt hur mycket vatten som dunstar när lokalen är kall och vattnet varmare.

            Hilsen,

            /P
            Du kan ju alltid skriva en reviderad variant, inget fel i det! Oxidering är ett känsligt ämne och kanske borde hanteras separat?
            Sumpen, Skrattar skall vi kalla dig molnets fader nu? Och du, du är inte ensam om det där med avdunstning! Jag fick högre värden ut ur ett reningsverk en in! Det tog ett tag innan jag kom på att H2O avdunstar!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Na, fortsättningen är en egen historia egentligen. Bygger på den första men med tillägg. Svårt att väva in det bra. Oxideringen är bara dåligt formaterad, men som jag ser det behövs den för att greppa sammanhanget.

              Tja, kanske jag har blivit molnets fader nu... *rodnar* ...jag tänkte iaf verkligen till, kompenserade för vattenmängd i transport unt so weiter. Avdunstningen gör dock så otrolig skillnad så jag egentligen inte begriper det. Handlar om iaf fem liter _per dag_ i ett system om ca 200 liter, uppdelat på flera burkar. Misstänker mycket starkt temperaturskillnader mellan burkarna och omgivningen. Kommer göra om sumpen (större reservoir) plus täcka den med plast. Hoppas det räcker... *s*

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Na, fortsättningen är en egen historia egentligen. Bygger på den första men med tillägg. Svårt att väva in det bra. Oxideringen är bara dåligt formaterad, men som jag ser det behövs den för att greppa sammanhanget.

                Tja, kanske jag har blivit molnets fader nu... *rodnar* ...jag tänkte iaf verkligen till, kompenserade för vattenmängd i transport unt so weiter. Avdunstningen gör dock så otrolig skillnad så jag egentligen inte begriper det. Handlar om iaf fem liter _per dag_ i ett system om ca 200 liter, uppdelat på flera burkar. Misstänker mycket starkt temperaturskillnader mellan burkarna och omgivningen. Kommer göra om sumpen (större reservoir) plus täcka den med plast. Hoppas det räcker... *s*

                Hilsen,

                /P
                Du kan faktiskt I teorin räkna fram det hela. Vad som spelar in är temperator och luftfuktighet samt vattenyta. Har du sedan cirkulation på både vatten och luft så brakar det upp rejält speciellt nu på vintern när du har låg relativ fuktighet i luften. Om du sätter ett lutande plan som hålls kallt (luft temperatur) så får du rätt bra kondensering som rinner tillbaks. Kanon för värdena med lite ren H2O.
                Du kan ju alltid fuska med lite destillerat eller RO vatten!
                Bra tips när man kör droppfilter också!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Matte är inte min starka sida, och luftfuktigheten och tempen varierar en del. Det är då själva tusan vad variablerna ändrar sig... *s* Helt klart värre avdunstning nu på vintern iaf, definitivt sant. Jag har nöjt mig med att konstatera problemet, uppskattat avdunstningen och klurat ut en lösning. Sedan var det den där tummen som skulle loss, det är en rätt stor och blöt operation att fixa till det. Vore finfint med ett lutande plan, bra tips!! Får troligen inte plats med det (kompakt byggt), ska kolla. Sumpen är iaf konstruerad så att jag kan lägga plastlock över den så att det sluter mycket tätt. Funderar även på en extra rörböj så att återflödet inte är öppet någonstans. Hoppas det rättar till grejerna.

                  RO-vatten fuskas det lite med redan, fyller på med det ungefär varannan dag. En vacker dag överväger irritationen över att fylla på nytt vatten den mängd jobb som behöver göras för att lösa sakerna - då blir det fart på mig!!

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  Arbetssätt...