Växtfritt akvarium - vad för inredning och vad för fiskslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Växtfritt akvarium - vad för inredning och vad för fiskslag?

    Efter ständiga problem med algtillväxt trots ihärdiga försök, funderar jag på hur ett akvarium utan växter lämpligen ser ut, vad det innebär i skötsel o vad för fiskbestånd som skulle trivas däri?

    Vad skiljer i skötsel? Tätare vattenbyten pga fisksorter som kräver renare vatten?

    Inredning...min främsta fasa att det blir en steril och icke-levande miljö

    Något annat som skiljer sig från akvarium med växtlighet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    malawi. massa sten. (nu är det iof några växter på dessa bilder men de har jag tagit bort nu)
    Bifogade filer

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ja snyggt o läckra färger.

      Men har de några gömställen och några platser för ägg- o yngelvård när alla simmar omkring in i varandras revir?
      Hur kinkiga är de med vattenkvalitén, Malawisarna?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        malawi gräver egna grottor. så en massa sten är bra för då gör de sina egna revir o grottor. sen ruvar honan äggen i munnen.

        malawi vill ha högt ph o hårt vatten. så kalksten kan vara bra att ha i karet då det hjälper till viss del till att få till de värdena.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          film på när två leker:

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Undrar just om vårt mjuka Kalmarvatten klarar av Malawis utan en massa extraåtgärder för att få till hårdhet och pH-värde.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag har mjukt vatten här i jkpg med men det går bra. har et ph o kh höjjar medel som jag häller i när värdena börjar sjunka.

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                jag har mjukt vatten här i jkpg med men det går bra. har et ph o kh höjjar medel som jag häller i när värdena börjar sjunka.
                - Hur ofta får du mäta av vattenvärdena och korrigera dem? Hur frekventa vattenbyten behöver Malawi och hur mycket per gång?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  väldigt sällan. gör vanliga vattenbyten. 30% 1 gång i veckan. kanske häller i medel var 3e vecka eller nått.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...