Tips på innerfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldstrand
    • December 2010
    • 9

    Tips på innerfilter?

    Vårt innerfilter har mer eller mindre lagt av, och vi måste därför köpa ett nytt.
    Vi har tittat lite på "Fluval 4 Plus", men det kanske finns bättre?

    (Akvariet är på 260 liter.)
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    enklast tänkbara och samtidigt tillförlitliga konstruktion om du letar efter ett innerfilter till en tank i den storleksordningen är eheim 2252 powerline, med en livslängd på runt 20+ år så får du ett riktigt bra filter.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Guldstrand
      • December 2010
      • 9

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      enklast tänkbara och samtidigt tillförlitliga konstruktion om du letar efter ett innerfilter till en tank i den storleksordningen är eheim 2252 powerline, med en livslängd på runt 20+ år så får du ett riktigt bra filter.
      Tack för tipset...
      Jag vet att "Eheim" har mycket bra produkter, men priset var något för högt för vår budget.

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        priset på ett bra akvariefilter kan aldrig komma upp i sitt rätta värde och att spara in på en av de viktigaste funktionerna brukar tyvärr straffa sig i slutänden, kolla runt på begagnatmarknaden om ni inte har råd med ett nytt.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13143

          #5
          Ursprungligen postat av Guldstrand
          Vårt innerfilter har mer eller mindre lagt av, och vi måste därför köpa ett nytt.
          Vi har tittat lite på "Fluval 4 Plus", men det kanske finns bättre?

          (Akvariet är på 260 liter.)
          Det är absolut ett bra filter och har samma filtervolym som ett eheim 2252 om du nu vill spara en slant!

          Ps. Vill du ha ett innerfilter som också har en stor biologisk kapacitet så är liknande detta en god idé! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...5fa3eb9636e201
          Senast redigerad av åheim; 12 December 2010, 19:17.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            ett annat påstående som stämmer minst lika bra är annars att ett fluval4+ har lika stor filtervolym som en liten påse med hönsgödsel.."
            sluta upp med att jämföra ett 2252 med ett plus4 åheim, och om du dessutom ska ha mage och påstå att ett fluval + "absolut är ett bra filter" vad kallar du då ett 2252, gud?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13143

              #7
              Jag påstår absolut att fluval är ett av de bästa filtren på den svenska marknaden och jag har erfarenhet av eheim också och de imponerar inte på mig, Fluval är tyst, lätthanterligt, diskret färg som inte stör intrycket av karet allt för mycket och håller ett högt verkligt flöde över lång tid!
              Senast redigerad av åheim; 13 December 2010, 11:30.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • squamata
                • September 2006
                • 144

                #8
                Fluval = rengöra 3ggr så ofta ?!

                Måste få flika in.
                Har 3 lika stora kar varav i ett sitter mitt gamla 8kantiga gröna innerfilter från Eheim ,vilket bara går o går o går, Behöver sällan rengöras o när man väl gör det så e det knappt skitigt, man ser in hur mycket skit där är osckå. Filterytan/insugsytan på svampen är rund o därmed stor.

                Sen har jag ett fluval i ett annat akvarium o det korkar igen på 2 veckor så att sprutet nästan avstannar.
                Nog för att jag vet att man ska behöva städa ett filter men riskera syrebrist hos firrarna bara för filtret e skit. !?

                Nu har jag fått med detta vid akvarieköpet men... Hade inte köpt ett själv.

                Tror det beror på att de 2 filterplattorna som sitter i filtret suger in på så liten yta högst upp så att när det blir klegg där så slutar det suga.
                Eheimen suger från ett nytt ställe runt svampen tills skitet e uppätet av filterbakterierna.

                Min erfarenhet iaf

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13143

                  #9
                  squamata, då har jag ett tips till dig! lägg en liten bit filtermatta upptill mellan de två mattorna så att de inte kan åka ihop, flödet kommer då hållas under lång tid annars är ditt filter trasigt eller så är det väldigt underdimensionerat till den mängd fisk du har! Jag har haft dessa filter under flera år och aldrig vart med om att de sätter igen fort, men jag har alltid den där filterbiten emellan!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag påstår absolut att fluval är ett av de bästa filtren på den svenska marknaden och jag har erfarenhet av eheim också och de imponerar inte på mig, Fluval är tyst, lätthanterligt, diskret färg som inte stör intrycket av karet allt för mycket och håller ett högt verkligt flöde över lång tid!
                    Jag är på väg att slänga ut alla mina fluvalfilter för de låter och krånglar när man skall göra rent dem mm, jag köper numera helst Eheims filter om jag inte har hemmagjorda.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Icecoffee
                      • November 2010
                      • 447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guldstrand
                      Tack för tipset...
                      Jag vet att "Eheim" har mycket bra produkter, men priset var något för högt för vår budget.
                      kör på det! filtret fungerar, ändock olika åsikter om kvalitet och det kommer alltid finnas, hitta det som fungerar för dig och ditt akvarium men framförallt er budget!
                      man kommer alltid ha skilda asikter om filter precis som man har om lampor, vilket filtermaterial som är bäst.

                      Nu har du fått en uppfattning, för att flika in lite,
                      i mitt 165 liters går ett ytterfilter av modell hydor, inget jag rekomenderar då det bara är strul med det, ibland vill det inte starta efter rengöring. men det är gammalt å andra sidan.
                      i 125 liters går ett ytter eheim professional, grymt filter för det lilla karet.

                      Nu var din fråga innerfilter, en avdelning jag inte är insatt i
                      MEN, i ett yngelkar på 14 liter går ett rena filter, fungerar klockrent.
                      I ett annat på 40 liter tickar ett vetapro eller liknande namn, inte hittat någon som säljer det länge = tokgammalt men fungerar och är tyst.

                      Jag tenderar dock att hålla med gaffel, satsa hellre på kvalitetsfilter, men vem avgör det? kika på hur filtren tar in vatten, filteryta m.m och se vad som passar, jag tror ett fluval 4+ är fullt tillräckligt.
                      Varför inte kika på begmarknaden av ytterfilter annars? tystare, mindre skötsel

                      jissas vilket pladder från mig men så blir det en slö dag/kväll på jobbet
                      Cogito, ergo sum
                      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13143

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Jag är på väg att slänga ut alla mina fluvalfilter för de låter och krånglar när man skall göra rent dem mm, jag köper numera helst Eheims filter om jag inte har hemmagjorda.
                        Ja jag erkänner... jag är Rolf C Hagens son och får provision på varje sålt filter Nää skämt åsido jag känner inte igen problemen med Fluval faktiskt, jag har eheim pickup, biopower, powerline och ytterfilter 2215 Jag är faktiskt mer eller mindre missnöjd med alla... därav min skepsis till eheim
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • squamata
                          • September 2006
                          • 144

                          #13
                          Dom nya eheim typ pickup o även andra har väll de där små insugen de med.
                          Va fan va felet med de runda filtersvamparna med insug längs hela filterkåpan.
                          Man får snart tillverka eget på allt.

                          Kommentar

                          • squamata
                            • September 2006
                            • 144

                            #14
                            Har ni tex tänkt på ....

                            Ett ytterfilter... Suger ofta från nära bottnen om man använder insugsröret som visat.

                            Varför finns inget insugshål med en svamp (yngelsäkrat) precis under där man har vattenytan, innan teleskopröret.
                            Så om vattenytan sjunker några cm, tex om man glömmer returslangen....
                            Så suger filtret luft o man slipper få hela lägenheten full med vatten.

                            Lätt o bara tejpa för om man vill sänka vattennivån nån gång...

                            men men... thats just me !

                            Kommentar

                            • Guldstrand
                              • December 2010
                              • 9

                              #15
                              Vi kunde inte vänta längre, då vår gamla pump la av helt plötsligt.
                              Valet blev en "Eheim 2252". (Ett riktigt kraftpaket.)
                              Passade även på att köpa 5 nya ciklider.

                              Är dock lite osäker på hur pumpen ska sitta.
                              Vi kan inte längre köra med glasskiva på ena sidan, p.g.a. den knasiga ställningen/anordningen till pumpen.
                              Kanske vi har satt den fel?

                              (Bifogar två foton.)



                              P.s. Ja, jag vet att tapeten är grymt ful.
                              Senast redigerad av Guldstrand; 13 December 2010, 22:21.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...