FX5 ger väldigt grumligt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CuRSeD
    • April 2009
    • 186

    FX5 ger väldigt grumligt vatten!

    Tjo mitt FX5 filter drar ur sig brun sörja hela tiden som lortar ner vattnet så det ser ut som en grumlig svensk insjö, flödet är hur bra som helst så därför vill ja ju inte göra rent det så alla bakterier försvinner.
    Varför blir det på detta viset? måste ja göra rent det för att få klart vatten?

    kan säga det att i filter korgarna har jag först filtermatta grov, sen biobollar och högst upp makaroner.
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Ett filter behövs rengöras då och då (rengör i akvarievatten i en hink så förlorar du inte så mycket bakterier). Allt beror på belastning och hur hög effektivitet av filtret som behövs. Generellt sett efter 30-60 dagar behövs ett ytterfilter rengöras eller tidigare. Jag misstänker dina biobollar är en av orsaken. Blir slem på dessa av alla bakterier och sen byggs lager på lager upp av bakterier o annat. Det innersta lagret börjar då dö till sist och då lossnar bakteriehinnan vilket jag tror det är bland annat det du upplever.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Ursprungligen postat av MVN
      Ett filter behövs rengöras då och då (rengör i akvarievatten i en hink så förlorar du inte så mycket bakterier). Allt beror på belastning och hur hög effektivitet av filtret som behövs. Generellt sett efter 30-60 dagar behövs ett ytterfilter rengöras eller tidigare. Jag misstänker dina biobollar är en av orsaken. Blir slem på dessa av alla bakterier och sen byggs lager på lager upp av bakterier o annat. Det innersta lagret börjar då dö till sist och då lossnar bakteriehinnan vilket jag tror det är bland annat det du upplever.
      mjaaa det håller jag inte med om. tidsintervallet för rengöring asså.

      rengör bara när filtret markant tappar flöde. jag har rengjort mitt tetratec 1200 två gånger på 1 år. dvs 6 månader mellan.

      självklart beror det på belastning men absolut inte mellan 30-60 dagar. då hinner inte bakterierna byggas upp ordentligt.

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #4
        Ett såpass stort ytterfilter ska inte rengöras med en månads mellanrum. Det behövs i regel bara ett par ggr per år, eller om de tappar flöde som hannesc skriver.

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          mjaaa det håller jag inte med om. tidsintervallet för rengöring asså.

          rengör bara när filtret markant tappar flöde. jag har rengjort mitt tetratec 1200 två gånger på 1 år. dvs 6 månader mellan.

          självklart beror det på belastning men absolut inte mellan 30-60 dagar. då hinner inte bakterierna byggas upp ordentligt.
          Jo jag tog i "lite" för mycket. Samtidigt behöver han inte rengöra alla behållare samtidigt. Oavsett ett fx5 har en tendens att kasta ut skit i akvariet när det behövs rengöras, och det beror delvis på att fx5 stannar en gång per dygn för att avlufta sig.

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            ja har väldigt hög belastning på filtret, för mycket och stora fiskar, skulle behöva ge bort några egentligen.
            Men lär spola rent filtret då alltså?
            vilken av korgarna går vattnet genom först? är det uppifrån och ner ?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13143

              #7
              Ursprungligen postat av CuRSeD
              vilken av korgarna går vattnet genom först? är det uppifrån och ner ?
              ja! Du kan ju tömma ur böset i botten genom bottenpluggen!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • CuRSeD
                • April 2009
                • 186

                #8
                Jag har tagit ut allt lort ur bottenpluggen, men de flödar ut massa skit ändå

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13143

                  #9
                  Ursprungligen postat av CuRSeD
                  Jag har tagit ut allt lort ur bottenpluggen, men de flödar ut massa skit ändå
                  Konstigt, så länge man inte rör ett filter så brukar filtermaterialet hålla fast allt bös!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    sitter allt som det ska i filtret?

                    Kommentar

                    • CuRSeD
                      • April 2009
                      • 186

                      #11
                      oja de var ja väldigt noga med så att alla korgar haka i varann ordentligt,.
                      ja får ge det några veckor till sen får ja väl göra rent skiten,.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        om det är stora kvantiteter biofilm som byggs upp på insidan av slangar och filter så tycker jag personligen att det luktar kraftig övermatning..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...