Yngelkar som yngelna simmar igenom, hur ska jag göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taubermanelin
    • November 2010
    • 17

    Yngelkar som yngelna simmar igenom, hur ska jag göra??

    Hej!

    Fick inatt yngel ifrån min molly och har nu placerat dom jag hann få tag på (12st) i ett yngelkar.
    Problemet är nu att jag skulle behöva ha min guppy där i eftersom hon antagligen kommer föda inatt.

    Det yngelkar jag har är sånt som ser ut som en plast"bunke" som man stoppar ner i akvariumet som man sedan kan dela av med en "skiva" med springor i.
    Tanken är att guppyn skulle vara på den "övre delen" så att hennes yngel sedan kan simma ner till dom andra mollyynglena som är på andra sidan springorna.

    Hoppas någon förstår hur jag menar??

    problemet är nu att mina yngel simmar igenom springorna och upp till den övre delen och det är ju inte så bra om guppyn ska vara där??

    Hur ska jag göra?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jo vet precis vad du menar. jag skulle låta de föda i stora karet o skippa yngelkaret. du kommer få så myclet yngel ändå. låta de som klara sig växa upp.

    Kommentar

    • taubermanelin
      • November 2010
      • 17

      #3
      ja jag tänkte det men har 4st pansarmalar som simmar ÖVERALLT jättefort. I växterna, på ytan och på botten.. dom har ingen chans...

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        naturens lag i sånna här lägen. visst för över honan till yngelboxen o de som håller sig där nere under gallret kan ju överleva. har du nått nytt kar till dom sen så de kan växa upp?

        har man molly o guppy etc så har man tillslut så mycket fisk att man får svårt att bli av med dom.

        vill inte verka okänslig eller så men sista jag hade levande födande så blev det tillslut levande foder till de större fiskarna i andra kar.

        du kommer få massa yngel med tiden.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Håller med hannesc, skippa yngelkar, som dessutom brukar stressa honan rejält. Plantera ordentligt med växter och de som överlever, överlever.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Icecoffee
            • November 2010
            • 447

            #6
            vi har yngelkar till guppy, av en anledning, vi vill spara dom med "bäst" färg, resten skänkes till affär
            Cogito, ergo sum
            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

            Kommentar

            • mklauser
              • December 2009
              • 86

              #7
              Hade ett gäng mollys som ynglade hela tiden för ett tag sen. Tänkte att de skulle bli levandefoder i mitt 230L med scalare, black ghost, fjärilsciklider m.m, men ändå lyckades två yngel överleva tillräckligt länge för att bli för stora... Just nu är där ett mollyyngel kvar som jag hittade i mitt 25L kar (det som var mollykar innan), och det har de inte käkat upp än. Så kör naturens lag! Alltid något yngel som överlever!
              25L 2st Ancistrus - Framtida yngelkar
              230L SA + CA - DIY bakgrund

              Kommentar

              Arbetssätt...