Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • david87
    • June 2005
    • 710

    Ytterfilter

    Jag funderar på att byta ut mitt innerfilter och skaffa mig ett ytterfilter i julklapp
    Men finns det några som ni rekommenderar?
    Annars så vad ska jag tänka på?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske inte så svår fråga kan man tycka, men frågar du 10 st får du 11 olika svar. Jag tycker du ska kolla först hur stort filter du behöver, sedan om du ska skicka efter eller köpa lokalt och isf vad de har för filter hemma. När du väl bestämt dig kan du kolla med affären om du inte kan köpa det där till ungefärligt svenskt internetpris, det brukar gå.
    Kolla runt lite bland forumen vad folk skriver om sina ytterfilter och bilda dig en egen uppfattning, och kanske även du har någon bekant med ytterfilter som du kan kolla hos?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Precis som Anders skriver så har alla olika uppfattningar om olika filter Men till att börja med så hur stort är karet du ska ha filtert till?
      Ungefär i vilken prisklass kommer julklappen ligga på?

      Generellt kan man säga att eheim är det säkraste och bästa märket (generellt enligt mig) men det också ett märke som kostar skjortan. Sedan finns det märken som är mer eller mindre kopier (am-top) som är billigare men mer varierat hur nöjda folk är med dem. Upplever att varje exemplar av dessa billigare filter är unikt och vissa fungerar bra medan andra skramlar och har sig. Så alltså gäller det att ha lite tur och inte få ett "måndagsexemplar" när man köper dessa. Sen finns det inget som säger att bara för det är ett eheim så är det klanderfritt och fungerar perfekt alltid. Men enligt mig är chansen att ett eheim fungerar rätt större.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        fluval är också ett märke som har rätt gott rykte. jag har både eheim, fluval o tetratec o än så länge har faktiskt tetratec vart bäst o tystast.

        Kommentar

        • Icecoffee
          • November 2010
          • 447

          #5
          mellen hydor o eheim som jag har skulle jag välja Ehiem, tystare.
          Cogito, ergo sum
          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Om mitt filter låter normalt vilket jag inte tror själv så hade jag absolut inte valt Fluval 405 i alla fall

            Kommentar

            • david87
              • June 2005
              • 710

              #7
              vet inte riktigt prisklassen ännu. Men jag har ett kar på ca 230 liter, pappa har ett ehiem filter som han har haft igång i typ 20 år eller nått så det håller ju :P
              Men jag kan betala mer om det funkar bra och är tyst för jag kommer att ha det i sovrummet

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13143

                #8
                Detta vågar jag nog lova är det tystaste som går att få tag på, unimax 250 är nog lagom stl. till ditt kar! http://www.guldfisken.se/beta/catalo...3e7d5625b54cf6

                Edit: Ansjo eftersom jag har både unimax och eheim classic så vidhåller jag bestämt vad jag sagt angående ljudnivån, sen är ju classicmodellen dryg om man vill ha den i ett skåp under akvariet och inte vill slänga ut flera hundra på snabbkopplingar
                Senast redigerad av åheim; 30 November 2010, 23:27.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då kontrar jag med det här: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...3e7d5625b54cf6
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    bra filter av ansjo där. har både 2217 o 2213 hemma. bra nöjd. dock lite jobbigt om man inte har ventiler på slangarna.

                    Kommentar

                    • david87
                      • June 2005
                      • 710

                      #11
                      tror det är ett eheim2217pappa har hemma om det nu har funnits så länge :P

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jodå, men då hette det 2017...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Jag hade ett am-top 3338 innan och var grymt nöjd med det! Men vad jag förstått det som är am-top också en chansning efter de sökningar jag gjorde. Många var nöjda men ett par missnöjda. Så även gällande detta filter handlar det om att ha lite tur och få ett bra exemplar. Men sen om man man vågar chansa eller inte är en annan femma...
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jodå, men då hette det 2017...
                            Jaha, men ett 2017 :P
                            Verkar inte vara så stor skillnad tycker jag. Men nått är det nog säkert, och eheim är ju erkänt bra märke

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Flödet skiljer lite om jag inte missminner mig, annars är det samma filter. Jag har ett 2017 med, och det är nog 20 år gammalt och bara går och går....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...